Spørs om du stoler på nordnet
Ofte utenlandske aksjer som ikke blir rett. Så slepper du kanskje noe jobb
Har et lite problem som jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal gå frem på.
Etter rushet i pci biotek i starten av 2018 solgte jeg aksjene mine og kjøpte meg inn igjen på en litt lavere verdi.
I selvangivelsen står det at jeg har en gevinst på 60 000kr. Og må skatte 20000.
Men pci falt som en stein og gikk totalt 160 000,- kr i minus i 2018. Realiserte ikke tapet og har aksjene der enda.
Et det da riktig at jeg skal betale 20 000 kr i skatt av en gevinst som jeg puttet inn i nye aksjer og tapte?
Du må skatte på gevinsten iom at du realiserte gevinsten (solgte aksjene). Som du selv sier så har du enda ikke solgt aksjene du kjøpte tilbake, som igjen fører til at du ikke får realisert tapet (siden du fortsatt eier aksjene).
Det er riktig som @swing skriver. Hadde du derimot hatt aksjesparekonto hadde du sluppet beskatning.
Gikk overraskende greit å gå gjennom i år. Meste var riktig, fant noen småfeil + noen ting som ikke var oppført - har klart å skrape sammen en god del fradrag, så regner med å få enda mer igjen
Det står ikke at jeg er gift under post 1.2/1.5 går ikke å rette.
(Giftet meg i 2016) tips ?
Skill dig da er det rettet
Den opplysningen kommer vel fra folkereisteret, ville sjekket om du har feil status der, regner med du har vielsesattest.
Skulle jeg finne alle transaksjonene mine i FUN inne på VPS.no?
Måtte velge gammel versjon da fant jeg det. Rart jeg ikke finner noen transaksjoner i den nye versjonen.
Jeg finner alle transaksjonene i den nye. Når jeg kommer inn ser jeg beholdning og kan deretter velge transaksjoner og eventuelt avmerke kalender slik at jeg bare får 2018.
Kanskje det ble annullert uten at du ble informert ?
Noen som vet hvordan det blir med div fradrag som tlf, nett osv relatert til aksjehandel under post 3.3.7 når man nå i stor grad benytter ASK? Må man samle utgifter over x-antall år man har handlet og føre dette opp når ASK gevinst tas ut?
Må ha det inn med snøskuffe jeg altså.
Skal tap av parsec frontiers ICO føres opp på “3.3.7 Andre fradrag” eller “3.3.10 Tap av aksjer eller … RF-1159”? @Evilfreud
3.3.13
Takk for kjapt svar
Hva fyller jeg inn her? dere har sikkert fasiten allerede
Ta en kjapp kikk på denne:
Må man legge til et dokument hvor man utdyper posten med f.eks Tekivestor og Parsec frontier tapet. Mener det var snakk om det i fjor. Det står "Alle endringer i skattemeldingen skal registreres på aktuell post. Det er ikke nødvendig å sende inn eget vedlegg. Vi tar kontakt hvis vi ønsker mer informasjon. Vær oppmerksom på at det er en egen post for kontaktinformasjon på fullmektig. " når man forsøker legge til, så antar at man ikke trenger det.
RF-1159: Jeg har daytradet amerikanske aksjer gjennom Interactive Broker og TD Ameritrade blant annet. Det er snakk om hundrevis av “tickers”. I tillegg kommer locate fees osv. for short.
Må alle disse aksjene i skjemaet? Eller kan jeg skrive totalresultatet? F.eks. skrive Interactive brokers og så summen tjent og tapt? Sent ute nå ja…
Hver aksje må inn på egen linje.
Med Verdi, Gevinst eller Tap.
Fees føres på annen post.
du kan enda søke om 1 måneds utsettelse.