Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2019 ( Skattetråden for alle).

Da må pdx sjekke abbn mitt for jeg finner ikke betalingen, har ikke lyst å snylte heller.

Skal sjekke i kveld :smile:

Jeg fant akkuratt ut at ingen av starbreeze handlene mine er meldt inn av megler og sånnledes ikke dukker opp på aksjonæroppgaven. Gjelder garantert andre utenlandske aksjer også

1 Like

Du må melde alt av utenlandske aksjer selv. Det er en grunn til at jeg bruker zero konto på de.

1 Like

Tidligere har megler fikset, bonusen er jo at alt tap ifjor var i Star, så da sparte jeg 90k i baksmell :smiley:

1 Like

Støtter dette. I og med at det går på kontonivå så er problemet ute av luften. I tillegg så er Zero fortsatt skattemessig gunstig for de som ønsker å reinvestere avkastning / utbytte.

1 Like

Til de av dere som bruker Zero konto til utenlandshandel, husk valutspreaden på 0.25% på hver handel. Kan bli betydelige beløp, og langt mer enn kurtasjen

(Har ingenting med skatten å gjøre)

1 Like

GJelder den om du er private banking kunde også?

Ja, det går på kontotypen

Uten valutakonto (automatisk veksling) 0,25 % ved kjøp og 0,25 % ved salg

Innlagte vekslingsordre utføres hver bankdag ca. klokken 11.30, 17.00 og 22.00.

Fra Nordnet:
Har du en aktiv valutakonto for valutaen du vil veksle er valutaspreaden 0,075 % ved kjøp og 0,075 % ved salg. Har du ikke en aktiv valutakonto er valutaspreaden 0,25 % ved kjøp og 0,25 % ved salg. Dette gjelder uansett hvilken valuta du veksler.

I kontotypene Investeringskonto Zero og Aksjesparekonto blir alle investeringer i verdipapirer notert i en annen valuta automatisk vekslet om til NOK.

Har du en feks en halv million som du snurrer 20 ganger på ett år blir det 10 %. Blir betydelige beløp

3 Likes

Hva tenker dere om å føre opp kjøp av Ledger Nano S som fradrag ifbm. kryptovaluta?
Er den innafor?

2 Likes

Hei. Kjøpte meg PC i fjor til kr 16 000, og den kan vel legges inn i skattemeldingen under post 3.3.1
? Hvordan ville dere legge den inn? Halve beløpet kanskje?

Dette vet nok @Evilfreud mer om, mener det tidligere har vært skrevet her at sånt må avskrives over flere år.

1 Like

Finnes flere måter å gjøre det på. Jeg skriver av 50% av verdien over 3år.

Grunnen til 50% er at pcen brukes til andre ting enn kun aksjehandel

1 Like

Også greit å dobbelsjekke at alle kostnader fra megler er kommet inn for meg vil det typisk si kurtasje, renter for evt gearing og kostnader for produkter som infront

Kan man oppføre det som var glemt i -2017-2016, osv Hvor lenge tilbake er lov?

https://www.skatteetaten.no/kontakt/klage/type/formue-inntekt/?5907=0

er visst ganske enkelt for 2-3 år.

Jeg har ikke ført opp VPS konto kostnader og stocktalk abonnement.
Til uka skal jeg samle de opplysningene. Levere for 2018 og endre for 2017 og 2016.
Blir ikke stort, men tilsammen blir det totalt ca 1500kr mindre skatt for 3 år. 500+ pr år

edit. kan hende jeg prøver å endre på 2015 også

Noen som vet om det er mulig å skrive av annet “kontormateriell” enn selve PCen og internet.
Som e.g. stol, mus o.l.?

Om markedene er snille neste år, så blir det kanskje en avskriving for meg på @pdx også :wink:

1 Like

I teorien betaler denne skatteøkningen til aksjonærene den lavere selskapskatten for selskapene.
Slik flyttes likviditet fra investorene til selskapet. Selskapene går da mer i pluss og aksjonærene skal da få det igjen på enten økt utbytte eller høyere MC.

Men for selskaper som ikke betaler utbytte og/eller går såvidt i pluss, så straffer det aksjonærene. Iom MC holder seg lav på selskapene som har liten netto.
Dette kompenseres litt med lavere formueskatt på investert kapital.

Når AP kommer til makta og selger ræva si til rødt mdg og SV neste stortingsvalg, samtidig som de må prioriterer i gi SP noen seiere så kan denne balansen totalhavarere.
AP-SV-Rødt har som mål opp mot 45% skatt på aksjefortjenste, ved å justere oppjusteringsfaktoren.
Så når denne privat-eiendoms og frihetsfiendlige konstellasjonen bestemmer gir jeg ASK 1-2 år før den er f…ked.
Så vær forberedt på å måtte realiserer all gevinst i ASK 1-2 år etter neste storingsvalg.
Hva er fordelen med å sitte urealisert om man plutselig skal skatte 10% extra?
Kanskje noen kan regne ut vippepunktet. Men da snakker vi ganske høy ekstraavkastning før det lønner seg
Trinnskatten og oppjusteringsfaktoren er direkte farlig i feil hender. Lett å endre.

1 Like

bruker nordnet. fikk beskjed om at totale kurtasjeutgifter var nesten 10000 kr i 2018. er det slik at jeg må gjennomgå hver enkel sluttseddel for å se om det stemmer med det som er innrapportert? isåfall bir det en lang dag