Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2019 ( Skattetråden for alle).

Skatte-ABC 2018/2019:
https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2018-2019/finansielle-instrumenter--finansielle-opsjoner/F-5.001/F-5.003/

Kan ta med aktuelle paragrafer også:

3 Likes

Dersom de er kjøpt på Oslo børs, ville jeg logget meg inn på VPS først for å se om de er tatt med der.

Hva er det du forsøker å legge til (eller forvirre til) her?

Post 3.3.13 “Tap andre finansprodukter” er vel der dette skal føres. Jeg ville i hvertfall ført det opp der (Hvis det ikke allerede er det).

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/finn-post/3/3/13/

2 Likes

Det har du nok rett i. Hadde ikke fått med meg denne posten, som jeg leser var ny for 2016.

Är det även där vi bör föra parsec-förlusten?

Edit 3.3.13

2 Likes

Det er korrekt.

1 Like

Bra du minner oss på det :slight_smile: selvom det var godt å ha det glemt…

3 Likes

Ser Aksjeoppgave for 2018 er kommet. For min del har kun tallene fra handel utenom ASK kommet med, men jeg realiserte verdiene og tok alt ut av ASK før nyttår for å få med noen tap der, men jeg kan ikke se de er med. Hva gjør jeg, kommer dette på egen oversikt?

Tror du må avslutte ASK for å få realisert tap, dessverre.

2 Likes

Aha, så langt tenkte selvsagt ikke jeg…

Du må nok dessverre avslutte ASKen for å realisere tap der…
Jeg gjorde det i oktober-november, og alt av fradrag derfra er med i årsoppgaven Nordnet sendte til meg og skatteetaten.
Hadde en ASK til, som jeg bruker nå.
Du kan jo avslutte den nå, så får du de fradragene neste år?
De pengene kommer sikkert godt med da også :slightly_smiling_face::+1:

1 Like

Du kan flytte de dårlige aksjene over til ne NY ask ( de skal beholde samme inngangsverdi). Så kan du avslutte den og få fradraget. Er dog usikker om dette er implementert enda.

Ikke helt sikker på hva du mener her?
At han kan gjøre det jeg gjorde, eller flytte aksjene til en ny ASK, og avslutte den gamle?
Han har vel ikke realisert tapet da, siden aksjene ikke er solgt?

Det går jo ikke an å flytte aksjer mellom ASK såvidt jeg vet. Du kan flytte en hel ASK, men ikke deler av den.

Jo, dette er endret fra 2019 og flere banker har annonsert at den tekniske løsning er klar fra april måned. Se bla. Hos DNB

1 Like

Som HBS sier, det kommer nye regler, du kan flytte aksjer mellom ASK og de beholder inngangsverdi.

:smiley:

1 Like

Jeg sitter lett lastet så det er lettere å bare selge, kassere ASK og så opprette ny. Ser jo logikken i å måtte avslutte for å realisere, men har ikke vært borti problemet med tap før så…

Uansett er vel beskatning/fradrag høyere i 2019 så det er vel gunstig å ha ventet til nå -på lang sikt ihvertfall.

Mulig det er nevnt ovenfor her, men må man selv følge med på transaksjonene for Nordnet Zero konto? Fikk aksjeoppgave nettopp og der var det absolutt ingen gevinst/tap å rapportere, men er rimelig sikker på at jeg har “realisert” gevinst i 2018…

Tror det. Du står jo ikke selv som eier av de aksjene. Utenlandske aksjer må du også fylle inn selv mener jeg? Egentlig svært lite som går av seg selv når det gjelder aksjer er mitt inntrykk.