Er det ikke bare at du kjøpte de ca 90k billigere enn inngående verdi 01.01.2018 da?
Er det noen som har prøvd å etterberegne gevinst/tap på nordnet zero? Jeg finner ikke den rapporten som noen nevnte ovenfor, jeg finner kun et utdrag av en hel haug med transaksjoner fordelt på premieinnbetaling, utbetaling, kjøp, salg, forsikringskostnad mv. Er jo håpløst å etterkontrollere gevinst her…
Fant forøvrig årsoppgaven min nå og den stemmer med hva som er rapportert, spørsmålet er bare om jeg stoler på den
Ser jo at man ikke kan stole på rapporteringen til Nordnet også. De hadde utelatt ett tap jeg hadde på XBT Bitcoin tracker som var i årsoppgaven, så tydelig at de ikke får med seg alt.
Vedrørende oppføring av tap i Parsec Frontiers, blir det Bitcoin og andre virtuelle valutaer?
Hvilket land fører vi opp?
Hvilken post fører vi opp kostnad for Tekinvestor og Sanntidskurser?
Edit: 3.3.7 ser ut til å være posten for sanntid og Insider.
Ellers så må visst Parsec føres opp på eget skjema.
Jeg har ført det p 3.3.13 som er RF1159, men er ikke 100% sikker
Hehe, du har selvfølgelig rett. Jeg hengte meg opp i verdi 01.01 men innskuddene var jo gjort tidligere. Jaja - lett å forvirre seg selv her
Førte du opp antall andeler? Eller bare tapt beløp i NOK?
Jeg førte bare opp beløp i kroner, da jeg gjorde en kontooverføring til Artplant og ikke betalte med Eth.
Betalte 0kr i skatt i fjor, men har hatt en del utgifter til aksjehandel. Er dette mulig å registrere i en post (3.3.7) for så å få fradraget videreført til jeg får skatt i kommende år?
Jeg har de siste år ført 15.000 i post 3.3.7 som “Utgifter til aksjehandel”.
I år blir det nok mindre, da jeg ikke kan trekke av mere på Mac’en. Den delte jeg opp over fem år.
Vær ærlig på beløpet, og klar til å dokumenterer hvis du blir bedt om det.
(Jeg har ikke blitt det)
Gikk på en smell i år, dvs tidenes restskatt for min del, så her det å lete med lupe.
Eg har en del inntekt på bruk av egen bil i arb sammenheng, faktisk en ganske stor sum ettersom det er forholdsvis god ordning med jobben der.
Men etter som en god av dette inntektsføres og dermed må skattes for, så lurer eg om noen vet noe om man skrive av noe i forbindelse med dette ?
Diesel, bilens verdi ett eller annet ?
Eg får betaling til og fra jobb, og all tjenestekøyring, bom og alt av ferje o.l dekke av arb giver
Har samme jeg @Kronn, er egentlig veldig urettferdig at en skal skatte av utgiftene som påløper når en utfører oppdrag for arbeidsgiver. En skatter feks ikke av arbeidstøy, verktøy, utgifter til parkering osv.
Kanskje en skulle ført opp fradrag til og fra jobb? Men hvor? Jeg har hjemmekontor…
Fikk mye god hjelp her i fjor, så prøver igjen.
Angående utgifter til aksjehandel la jeg inn kjøp av PC til dette formålet og denne verdien måtte fordeles over 3 år(?). Noen som kan bekrefte dette?
Så ikke minst, hvor postes TekInvestor Insider abo?
Dette med fradrag for kurtasje. Blir det gjort automatisk gjennom aksjeoppgaven, eller må man regne ut all kurtasje man har betalt i 2018 og legge dette inn i en egen post? Evt. hvilken post? Og man legger inn totalbeløpet man kommer frem etter å ha funnet utgift til kurtasje i 2018?
Jeg la inn utgift til sanntidskurs og Tekinvestor på 3.3.7
Jeg tror det er ok å fordele PC på tre år.
Kurtasje blir lagt på kjøpspris og trukket fra på salgspris, så du skal ikke trenge å gjøre noe.
Det der med PC så kan du skrive inn hele beløpet opp til en hvis sum (tror det er 16k) men har ikke sjekket opp, er på farten. Kanskje noen andre har dette i minne?
Om det er høyere så må du fordele over flere år
Hvor strengt er dette? Kjøpte mac i 2018, denne brukes til aksjehandel (men også vanlig privat bruk). Kan den da legges inn som utgift til aksjehandel? Evt. smarttelefon?
Alt avhenger av hvor mye du er investert og hvor aktiv du er med aksjer. For å skrive slike fradrag bør du vertfall være investert over 100k og være passelig aktiv. Så om du bruker pc/mobil 50% til aksjer, så er det passende å skrive av 50% av forbruket på pc/mobil. Men dette varierer veldig personlig til person.
Må du betale for sanntidskurs?