Ja, det blir fordelt i årene fremover som fremførbart underskudd.
Alt på en gang? Si at det er 10 millioner da, vil Skatteetaten kunne betale så mye i en jafs?
Nei, de betaler ikke et rødt øre. Du får fradrag på en del av lønnen hvert år helt til tapet er brukt opp. Men du vil ikke bli nullskatteyter mens dette skjer.
Ja
Men! Fradraget reduserer din alminnelige inntekt, men der finnes det allerede et personfradrag på ca 100k. Jeg lurer litt på om man ved veldig store tap går glipp av det fradraget (for du har jo ikke noe inntekt)…
Fører alle typer fradrag til fremførbart underskudd?
Nei, noen fradrag faller bort hvis du ikke har inntekt å føre det mot i året. Det gjelder foreldrefradrag og særfradrag. I tillegg vil det såkalte personfradraget, som ikke er noe ordinært fradrag, men legges inn ved beregning av skatt, falle bort.
Fortsatt ikke heeelt sikker altså, men det kan virke som man går glipp av endel fradrag hvis man har tapt for mye på aksjer.
Korrekt, man går glipp av personfradraget hvert år med 0 i alminnelig inntekt etter fremførbart underskudd
Så har man tapt 1 mill og må ta det over 10 skattemeldinger, så taper man personfradraget hvert eneste år( reelt sett 15-30000 kr årlig )
Hm, trodde det er som omtalt her
Men ved kontakt med @Nordnet så er tilbakemeldingen at alt på den aktuelle kontoen, også fondsporteføljen, må selges for å realisere tap. Jeg trodde også det var slik at man kunne flytte en eller flere aksje(r) over til den nye kontoen og så selge alt og avvikle kontoen, for på den måten realisere et tap.
Men dersom det er forskjell mellom hva @Skatteetaten mener og kunderådgiverne i Nordnet mener, så kan det virke som det er uklart hvordan reglene skal tolkes. Hvem sitter på fasiten?
Dette er riktig.
Jeg solgte min beholdning av Nano fra en ASK, som kun hadde de aksjene, høsten 22, og sa deretter opp kontoen hos Nordnet.
Fikk skattefradrag i fjor opp til maks, samme i år, pga fremførbart underskudd.
Det vil skje i årene fremover til det fremførbare underskuddet er brukt opp, var vel ca 37 prosent av tapet.
Personfradraget mitt var beregnet inn i selvangivelsen i år og i fjor, samme med Finnmarksfradraget, så har man store tap ved realisering av aksjer, så er den lille trøsten at man har noen år med store fradrag på skatten. Man må betale trygdeavgift etc da, så noe skatt må man betale uansett.
Edit: andre fradrag slik som lånerenter blir også beregnet før aksjetap.
Takk for oppklaringen.
Det er noe jeg er usikker på og ønsker litt klarhet i.
Dette med ASK, AF konto, investeringskonto Zero hos Nordnet og beskatning er fortsatt litt uklart for meg. ASK kontoen er vel for aksjer og fond registret i EU/EØS Har Nordnet skrevet feil der og skulle fjernet EU? Skatteetaten skriver EØS området og da begrenser det seg i realiteten til Norge
Kjøper jeg aksjer som utbytteaksjer i f.eks USA så bør vel de inn på investeringskonto?
Eller vil ikke det være lønnsomt?
Er investeringskonto best for alle aksjer som ikke er EØS aksjer?
Hvordan best sortere aksjer fond i ASK? Har flere aksjer og fond som jeg har på en vanlig aksjekonto. Jeg tenker å selge de for så å kjøpe de i ASK.
Har også to selskaper notert i Storbritannia der har Norge en skatteavtale, men er usikker på hvordan skatt og kildeskatt handteres der, har sendt e-post å spurt, men ikke fått noe svar.
Hvis jeg tolker alt riktig så vil det lønne seg å selge alt, flytte hele summen inn på ASK konto og kjøpe aksjer? eller er det feiltolket?
Eller selge og fordele summen på flere ASK eller investeringskontoer?
Vet ikke hvordan det er nå, men for en god del år tilbake kunne man ta ut tapet over maks fem år.
Ikke meningen å skape enda mer forvirring her nå, men jeg fikk nettopp motstridende beskjed fra Skatteetaten på telefon. Man mister ikke personfradraget på ca 90.000 per se, men dersom man realiserer et større aksjetap enn hva man kan få fradrag (også inkludert rentekostnader etc) for med årets inntekt, reduseres det fremførbare underskuddet man får til senere år med disse 90.000 som tilsvarer personfradraget. Man bør derfor “posjonere ut” et stort aksjetap dersom man har mulighet til det. For min del har jeg et stort Ulti-tap fordelt ca 50/50 på 2 ASK’er, og kommer til å lukke en av disse i år og den andre neste år.
Jeg har et underskudd i år, men mener at de ikke har tatt med hele underskuddet etter salg av Ask konto. Kan man se hvor stor det fremførbare underskuddet er noe sted på skatte meldingen? Mener at de bare har tatt med ca 1/3 av det jeg burde fått igjen på skatt.
Hvis du har fremførbart underskudd står beløpet på skatteoppgjøret for året før.
Men dette er første året mitt, så da ser jeg ingenting? Men jeg vil se det på neste års selvangivelse?
Kan man utsette ett tap på en aksje til neste ligningsår?
Du vil se hvor mye underskudd som framføres til neste år (dvs i år) når du leverer inn skattemeldingen for 2023. Samme beløp skal komme opp neste år når skattemelding for 2024 er klar.
Fradraget vil skje i skatteåret du realiserer, altså om du selger med tap i dag får du tilbake på skatten i 2025 når oppgjøret for 2024 er ferdig. Du kan utsette ved å ikke realisere tapet (altså ikke selge, eller ikke avslutte ASK), og om fradraget er for stort i forhold til inntekten din blir det spredd over flere år slik det har blitt diskutert mye om de siste titalls innleggene om du scroller oppover.
Ikke om en er gift, da får ektefelle overført negativ inntekt. Derfor jeg lurte, om det gikk an å utsette noe, er mer tjent med det:)