Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2023

Total inntekt ja

Fikk en liten tankevekker mhp ULTI caset. De fleste som var i Ultivacs får et skattefradrag på 38% som gjøre at de fint kan komme seg på beina igjen. Selv etter 90% tap, så sitter de igjen med nesten 50% av kapitalen.

Jeg har nesten bare avkastning på ASK-kontoen, noe som vil si at det er et etterslep i skatt. Hadde jeg gått all inn i ULTI hadde jeg blitt wipet ut, fordi jeg ikke hadde fått skattefradrag. :flushed:

Det har jeg ikke tenkt på før… Håper ikke det er så mange av dem som var i ULTI…

1 Like

Ser ut som den treffer meg… Satset heldigvis ikke alt jeg har av kapital men det svir endog

1 Like

Det skal jeg ha i bakhodet fremover. Det er fort å tenke at man har en AirBag der, som plutselig ikke er der likevel…

Er ganske mange som bruker en ASK eller Zero per binære case av nettopp denne grunnen.

for min del får jeg denne smellen oppå den posisjonen som jeg akkurat nå har et enormt papirtap på.

4 Likes

Nokon som kjenner til korleis du skal rapportere valuta gevinst? Syntest å huske at dette skal rapporteres uansett om den er realisert eller om du fortsatt sitter med valutaen.

Edit: ser at dette kanskje kun gjelder valutalån?

Utfordringen, i den grad man kan kalle den det, er det er en ganske omstendelig prosess for å kunne realisere et tap. Hele kontoen hvor ULTI-aksjen var plassert må avsluttes, og det inkluderer også delkontoer, f.eks. kontoer hvor man bare har fond (og som kanskje ikke hadde til hensikt å kvitte seg med). Når alt er solgt, skal kontantbeholdningen overføres til en brukskonto. Deretter kan man etablere en ny ASK-konto, mens tapet på den avsluttede ASK-kontoen blir meldt inn til skattemyndighetene av kontotilbyderen.
Dette var i hvert fall den beskrivelsen jeg fikk av banken min, og som jeg også har sett hos Nordnet.
Men dersom man selger seg ned under kostpris på kontoen utløses automatisk beskatning av gevinst.
Det er altså tilsynelatende enklere å bli beskattet enn å få skattefradrag.

1 Like

Ja du har rett. De har sørget for at det er lett å bli beskattet, men skal være vanskelig å få skattefradrag. Hvorfor dette ikke fungerer på samme måte for tap/gevinst kan du lure på…

Ja, det kunne være interessant å få svar på det.

Hei☺️ Hva mener du med delkontoer? Og må pengene spesifikt flyttes til en brukskonto? Trodde det var tilstrekkelig å bare flytte pengene ut av ASK og avslutte kontoen. Bør f eks være uproblematisk å flytte pengene til en IKZ-konto?

Med delkontoer forstår jeg underkontoer på en aksjesparekonto. Jeg har i hvert fall det i mitt oppsett. Det var brukskonto som ble nevnt i svaret jeg fikk, men det er godt mulig en IKZ-konto kan fungere like bra.

1 Like

Underkontoer, mener du da andre aksjebeholdninger enn den du ønsker fradrag for tap i? I så fall henger jeg med, selv om jeg tror begrepsbruken ikke er riktig (er bare en konto med flere aksjeposisjoner). Takk for svar!

Jepp, slik jeg har fått det forklart av min bank, så holder det ikke med å avslutte delkontoen hvor tapet (tapene) er akkumulert, men hele porteføljen av kontoer. For min egen del har jeg fem delkontoer (to fondskontoer) under paraplybenevnelsen Aksjesparekonto. Alle disse fem må da avsluttes, slik jeg har fått det forklart, for å kunne realisere et eventuelt tap. Det er altså ikke tilstrekkelig å avslutte kontoen hvor tapet er akkumulert. Og som jeg skrev i en tidligere post, så opplever jeg dette i overkant omstendelig for å få realisert et tap. For det kan jo hende, som i mitt tilfelle, at man f.eks. ønsker å beholde fondskontoene.
Men et eller annet sted må vel disse reglene være entydig formulert.

Dette tror jeg er feil fordi fondskonto er noe annet enn aksjesparekonto. Man kan ha flere aksjesparekonto men ikke delkontoer i hver ASK

Ja, man kan ha flere ASK-kontoer, men mine fondskontoer fremkommer i hvert fall som delkontoer under ASK-kontoen, og da må jeg, slik jeg har fått det forklart, avslutte alle delkontoene. Men som nevnt, de eksakte reglene bør jo stå et sted. Kanskje aksjespareforeningen har noe, men der må man vel være medlem for å få svar.

Så på skatteseddelen jeg hadde fått skatt på aksjer til underkurs…

Noe jeg stusser litt på.

Vi har aksjespareprogram via jobb, hvor vi får 1 aksje for hver aksje vi har kjøpt, hvis vi holder på aksjen i 3 år tror jeg det var.

Når disse aksjene bli gitt/tilgjengelig dukker det opp på lønnslippen med dertil ekstra skattetrekk pga. verdien.

Denne ekstra skatten blir dekket av arbeidsgiver på tidspunktet aksjene blir frigjort. Men summen som arbeidsgiver legger ut, blir trekt over lønnslipp resten av året. Da skatten på aksjene kan i noen tilfeller gjøre et seriøst innhogg på lønnslippen hvis alt skulle blitt betalt der og da.

Det jeg stiller meg undrende til er hvor jeg har fått aksjer til underkurs…?

0 kr for en aksje er jo solid underkurs?

1 Like

Jau, men vi blir skattet for dette via lønnslipp måneden dette blir frigitt.

Pga. beløpet er såpass stort legger arbeidsgiver ut for dette, for så å trekke det tilbake via lønnslipp påfølgende 12 mnd.

Jeg må sjekke om jeg blir skattet for dette 2 ganger. Da jeg faktisk fikk baksmell i år, kontra hva jeg har fått tidligere.

Jeg tar aldri med fratrekk når jeg regner ut skatteprosent. Kun inntekter og skatt basert på dette.
Fratrekk kommer da i pluss hvert år, og jeg får igjen.

Men det funket ikke i år. Så må sjekke opp hva som er annerledes.

Du skatter ikke av det på lønnslippen. Arbeidsgiver trekker ekstra fra lønna, slik at du har nok forhåndstrekk til å ikke få baksmell fra skatten som du ser i skattemeldinga.

1 Like