Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for Kryptovaluta

Det stemmer. Gevinst/tap i NOK for alt, inkludert krypto til krypto skal med i beregningen. Cointracking regner om til kroner så du kan få nesten alt arbeidet gjort automatisk.

Ja, riktig. Men for å finne gevinst/tap må man (om man skal gjøre det helt riktig) ta med hvert eneste kjøp og salg, og regne ut verdien i NOK på det tidspunktet.
Disse utregningene må tas vare på for evt senere dokumentasjon. Synes kryptosekken var fin her, for da fikk man ut tap/gevinst og formue direkte.

Tusen takk for klargjøring, folkens:) Så kun “total” gevinst/tap (pluss formue) inn i skattemeldingen, men dokumentasjon for hver trade i bakhånd hvis de spør, ikke sant? Vil da .csv-filer fra alle kryptovalutabørsene og de “ferdig behandlede” dataene fra Cointracking.info/Kryptosekken holde som dokumentasjon?

Dette er korrekt.

Finnes ingen fasitt på hva som er “nok” dokumentasjon. Men det du beskriver over virker å være ok.

Det du sier er feil, Kryptovaluta behandles som valutahandler. Så du trenger ikke regne om hver eneste handel til nok så lenge den foregår krypto mot krypto. På samme måte som om du gjør en USD-GBP handel så trenger du ikke regne denne om til NOK.

Ok, det høres bra ut:)

Men jeg tror det er for hver trade altså, og det er vel fordi Skatteetaten behandler kryptovaluta som formueobjekt, ikke “ekte valuta”. Fra infosiden til Skatteetaten:

Det regnes som skattemessig realisasjon når du selger en virtuell valuta mot oppgjør i en annen virtuell valuta. Gevinst/tap skal beregnes ved å fastsette den virtuelle valutaenes verdi i norske kroner på transaksjonstidspunktet.

Har du link til den saken hos skatte etaten? For Orginalt regnet de krypto som formuesobjekt. Men Svarene de har delt ut de siste ukene og månedene til diverse revisorer og regnskapsførere tyder på at de behandler det på lik linje som vanlig valuta.

Mulig noe har skjedd helt i det siste, men sitatet er hentet herifra:

Det jeg sier er på ingen måte feil.

Anbefaler deg å lese denne:
https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/internett/skatt-mva-virtuell-valuta/

“Skatterettslig likestilles ikke virtuell valuta med en ordinær valuta, da denne ikke er utstedt av eller garantert for av en nasjonal sentralbank. Virtuell valuta er et formuesobjekt og omfattes av de alminnelige reglene for inntekts- og formuesbeskatning.”

“Det regnes som skattemessig realisasjon når du selger en virtuell valuta mot oppgjør i en annen virtuell valuta. Gevinst/tap skal beregnes ved å fastsette den virtuelle valutaenes verdi i norske kroner på transaksjonstidspunktet.”

Man skal skatte hver gang man realiserer. Trader du btc med ZEC så skal du skatte.
Anbefaller kryptosekken.no for skatting.

Heisann, jeg bruker også cointracking.info. Dere som har brukt dette, hvor i cointracking.info finner man tallene som skal inn i postene nevnt under?

*** Har man solgt kryptovaluta med gevinst i 2017, skal man føre dette opp i post 3.1.12 – Annen inntekt.

*** Har man tapt penger på salg av virtuell valuta i løpet av 2017, skal man føre opp tapet i post 3.3.7 – Andre fradrag.

Mulig du vet svaret på spørsmålet mitt under??

Det er litt av en forvirring ute å går rundt dette, og det selv her hvor det er mange relativt oppegående… ! Skatteetaten kommer til å få en h… jobb i år med å rydde opp!! Det er MANGE som har kjøpt og solgt krypto i 2017. Og jeg gjetter de får omtrent like mange forskjellige måter å føre det på og dokumentere det på innrapportert!!!

:confused:

1 Like

Det vet jeg ikke, ikke brukt det. Kanskje @amateurleague vet?

Ok, takk

Hei igjen!:slight_smile: Vil bare takke til dere som hjalp meg i sta - setter STOR pris på det!:smiley: Takker særlig for tipset om Kryptosekken.no. Den tjenesten var bare helt gull og den bidro til at jeg sparte utrolig mye tid…og hjerneceller!:smiley: Av gode ting kan jeg nevne CSV og API-støtte for alle de store kryptobørsene (pluss manuell innlegging ved behov), veldig lettfattelig og informativ side med en veldig behjelpelig brukerveiledning og FAQ, riktige valutakurser (både krypto og NOK/EUR/USD) for alle trades og veldig tydelig og brukervennlig løsning for det skattemessige. Samlet gevinst, samlet tap og samlet total verdi (formue) med henvisning til postene. Og ikke minst en fyldig skatterapport med ALT av info man har lagt inn, presentert på en meget ryddig og oversiktlig måte. Helt topp!:slight_smile: Skattemeldingen for 2017 er omsider og endelig levert inn - nå skal det feires!:smiley:

3 Likes

Jeg valgte å gå inn på Tax-report siden og trykket create tax report. Tallet som jeg førte inn var Total gain summen. Har du gevinst fører du det i post 3.1.12. Har du derimot tap, fører du det i 3.3.7

1 Like

Det viktigste er å prøve å dokumentere på en god måte. Skulle du ha gjort det feil får du bare et ekstra krav på den skatten du evt har betalt for lite. Gjør man et rederlig forsøk er det skjeldent man får den kjipe ekstraskatten :wink:

Krypto skattes nå 23%, men det gjøres jo litt endringer i reglene på kapital gevinst nå hvor fond etc skattes høyere. Noen som vet om det påvirker skatt på krypto?
Gjerne du vet @Nocturne

Desverre broder. Kan ikke si jeg gleder meg til å gå gjennom alt jeg har tradet i år :thinking: