Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Det er sikkert forskjell på snittmannen i Oslo og på bøgda, men… slike stereotypier er kun nyttige for å slippe å ta innover seg nyanser. Hva er en «feministmann? Jeg tror mannsrollen har utviklet seg i positiv retning de siste 40 årene. Forståelse for følelser og validering av dem er for eksempel et ess i ermet i alle relasjoner. Mer tid med barna og mer deltakelse i tradisjonelle kvinneoppaver er bra for både barn og mann og kvinne. Det å la seg påvirke av sine nærmeste betyr ikke at man slutter å tenke eller slutter å sette grenser. Kan hende jeg fullstendig bommer med eksemplene, men mitt hovedpoeng er; mange menn har godt av å bli mer «feminine» på noen områder. Blir ikke mindre mann av det :relaxed: Og alt med måte. Jeg tror at hvert kjønn har noen funksjoner som mest naturlig kan fylles av hvert respektive kjønn, og at vi på gruppenivå tiltrekkes de «klassiske» maskuline og feminine erke-egenskapene. Men en «moderne» mann kan ikke bare være tøff og hard og kompromissløs, heldigvis.

For å prøve å forklare litt hvorfor jeg steiler sånn over din nedlatende beskrivelse av «feministmenn/cafe latte menn»: Du har sikkert hørt uttrykket «store gutter gråter ikke». Variasjoner over dette temaet har mange gutter/menn fått høre i oppveksten. Spol frem til en scene fra et ekteskap; konen gråter og mannen skal trøste. Det kan være en fordel å ha internalisert en holdning om at grining ikke er farlig, hvis målet er å være der for henne. Eller spol frem til en scene i mannens liv hvor noe vondt skjer, og mannen forsøker å holde det på avstand eller bagatellisere det. Det kan gå bra, ofte gjør det det, og av og til er det helt riktig å prøve å ta litt perspektiv og «skjerpe seg». Men ofte er det like riktig å gå inn i smerten, grine litt og til og med sette ord på det, og være sårbar. «Forståelse må komme før rådgivning» kan være en fin leveregel i en del situasjoner. Veien til forståelse går sjeldent gjennom skråsikkerhet eller kamp, men gjennom nysgjerrighet på andres perspektiver og deretter en validering av deres subjektive følelser. Det må ikke forveksles med ryggradsmangel; tydelighet og grenser kan fint kombineres med en slik inntoning.

Det at en ekte mann står opp for det han mener selv om det fører til konflikt er din påstand. Min påstand er at det fins meninger som er verdt en konflikt og at det fins meninger som ikke er verdt en konflikt. Så kanskje en «ekte» mann velger sine kamper, og spiller de rundt seg gode gjennom å tilpasse seg innenfor egen integritets grenser? Gjerne etter å ha tenkt seg om to ganger.

Det kan hende at du tenker at testo-mannen ikke er så langt unna det bilder jeg tegner opp, i så fall føles sikkert hele denne ranten malplassert, men begrepene du bruker gi meg noen assosiasjoner som vekket pennen i meg

12 Likes

En viktig ting her er at man må gjøre ting med barna som man liker å gjøre selv, så får man jobbe med å få barna til å like de tingene*. Har dratt med alle barna (ikke nødvendigvis på samme tid) på fjelltur og noe av det som motiverer dem til å gå på er rett og slett at det er litt hardt. De blir rett og slett stolte av å klare å gå turen, selv om de blir slitne.

Merker at jeg og samboeren håndterer barna ganske forskjellig også. Tenker det er veldig sunt for dem også. Av og til, så er ikke trøst det barn trenger når noe går galt, av og til er det en klar beskjed om hva man skal gjøre for å løse situasjonen som får barnet til å gråte. :stuck_out_tongue:

*Lagde et kart over fjellene i nærheten hvor de kan få navnet sitt på hvis de blir med på tur dit. Litt gamification av fjellturen. Husker jeg ville gå på mest mulig 2000-meters topper når jeg var barn/ungdom.

8 Likes

Så du tar en Trump, og nå heter Glittertind “Gunnar” eller “Bente” eller noe…?
Google Maps har mange oppdateringer for tiden.

4 Likes

Christian prøvde å gjøre et poeng ut av at skribentene hadde mannsnavn. Jeg poengterer at menn også kan være feminister.

Hele Norge snakker om caffe latte menn fra Frogner. Jeg vet ikke hva som startet det velkjente utrykket, men jeg kan dessverre ikke ta æren.

Testosteron har ingenting med oppførsel i forhold til barn eller familie å gjøre. Men har du for lite vil det påvirke ditt eget humør og sexlyst. Kvinner trenger også testosteron. Menn skal ikke ha for mye heller.

Det eneste jeg sa var at har du nok så har du selvtilliten til å stå opp for det du mener er riktig. Mens har du for lite så vil du alltid bare stå opp for det du tror flertallet mener er riktig. Og det står jeg for.

Det er ikke nødvendig å anta så mye.

3 Likes

Alle som har begynt å trene vet at siste setning stemmer.
Etter en god treningsøkt blir man mer «påskrudd» både mentalt og fysisk.
Trening gir mer testosteron, til glede både for seg selv og familien.

4 Likes

Ikke lenge igjen nå #AldriMerKreft🦠

1 Like

“Kanadiere buer den amerikanske nasjonalsangen i Ottawa NHL-kampen akkurat nå. Jeg har ALDRI sett kanadiere bue noen nasjonalsang… noen gang før i hele mitt liv,” skrev en fan.

Etter en uke som president har Trump gått til handelskrig med USAs tre største handelspartnere.
Trump truet også med økte straffetoller dersom Canada innfører mottiltak, noe Canada nå gjør. Canadas statsminister oppfordrer innbyggere til å ikke lenger feriere i USA og varsler at de vurderer ikke-tariffære tiltak knyttet til kritiske mineraler og energi.

4 Likes

Akkurat som som alt han gjør er til fordel for fiendene våre, rare greier. Skulle tro han hadde sagt det på forhånd at han hadde tenkt å gjøre det.

4 Likes

Hvordan kan det tjene amerikanske interesser å innføre toll på en menge produkter? En ting er toll på varer som kan erstattes raskt fra egne amerikanske produsenter. Men hva med alle de produkter som på lengre sikt ikke lar seg erstatte av innenlandsk produksjon? Det eneste man da oppnår, er prisstigning, dvs ny inflasjon.

Tollen på Canadisk olje m.m. er dum, men det dummeste må være forslaget om opp til 100% toll på halvledere fra Taiwan.

5 Likes

Spesielt når det tar årevis å bygge fabrikker. Det kunne gitt mening hvis Trump sa at om tre år så innførte han 100% toll på halvledere. Da kunne de bygget fabrikker…

Taiwan har forbud mot å eksportere de beste prosessene sine. Det er kortet de har på hånden som gjør at USA er mer sannsynlig til å forsvare dem mot Kina.

1 Like

Jeg trodde at en businessmann som Trump hadde litt peiling på økonomi? Finnes det noen økonomer som mener at tollkrig gagner noen land?

1 Like

Er ikke innført toll på noe fra Taiwan.

Mexico Canada og Kina det er innført ekstra toll på nå.

2 Likes

Trump viser til slutten av 1800-tallets USA som et slags anekdotisk bevis på at det fungerer. En sannhet om man har svart belte i cherry picking, eventuelt historieforfalskning.

3 Likes

Brukbart røff retorikk fra det kanadiske parlamentet. De står samlet.

5 Likes

Hadde dette vært uønsket,så hadde det kommet fly med representanter fra de ulike landene og vi hadde sett møter på møter med ledere,dette er et iverksatt system for å handle med de større utgiftene som det trengs kapital til…(min teori)

Enig - men Moto skrev jo også tydeligt

…men det dummeste må være FORSLAGET om opp til 100% toll på halvledere fra Taiwan.

Den tænker jeg, nok ej heller bliver relevant. (De første 3-6 )år.

2 Likes

Hevnens time? Noen som ikke ville kysse (den brune) ringen?

3 Likes

Resultatet av Trump`s tollkrig, kan bli et økonomisk ragnarokk med sammenbrudd av verdenshandel og galloperende inflasjon og renter. I tillegg brytes det vestlige samhold sammen, til glede for Kina og Russland.

8 Likes

En analogi presenterte seg i hodet når jeg fikk et gjensyn med dette klippet: Høyre og AP og kampen for EØS-avtalen.

3 Likes