Hvorfor kan jeg ikke kalle blåbær jeg plukker hagen økologisk?
Enig i at det er litt rart. Men det blir vel litt som et registrert varemerke - at hvis noe er dyrket med den hensikt å selge så må det gjennom noen regler for å kunne få stempelet økologisk (jeg vet ikke, bare gjetter).
Økologisk drift krever også mer arealplass, noe som vi ikke har så mye av i disse dager? + det sprøytes nå litt uansett
Vel, det er ganske mye plass å ta av på kloden. Og ja, det sprøytes fortsatt, men mye mye mindre enn i konvensjonelt landbruk.
Økologisk mat handler også om husdyrhold og dyrevelferd - jeg er enig i at det føles litt galt å drepe et annet vesen for å spise selv - men det er stor forskjell på å stable kuer oppå hverandre under transport, og at de får løpe rundt på en blomstereng om sommeren og gresse fritt. Vet jeg overdriver sammenligningen her - men for meg handler det om prinsipper for hva jeg tror er best for helheten.
Poenget her er at verdens kanskje største selskap (eller deromkring) har kjøpt en matvarekjede som beviselig har satset på økologisk/bærekraftig mat.