Oooh… se der ja 
Et idiotisk feilgrep jeg har gjort i år jeg skal prøve å lære av er at jeg kjøpte meg inn med ganske mange aksjer i skandiabanken rett etter børsnoteringen på 41, men så mistet jeg tålmodigheten og solgte dem på 40.
Tror det blir en utrolig fin aksje i årene som kommer.
Er på ferie i Syden. Kjøpte litt star og pdx første handelsdag tidlig i sverige etter brexit da panikken var høyest. Det fungerte fint. Overtegnet grovt i emisjonen til Hugo. Justert litt ned eksponering i funcom.fjernet alle stoppe loss og nyter ferien.jeg sprer meg nå i flere spillaksjer jeg har tro på i årene fremover.
Tid for seismikkaksjer igjen
BØRSINTERVJUET: Nedturen har vært lang. Nå mener Christian Yggeseth i Arctic Securities at seismikkaksjer snart kan være i ferd med å ta av.
CHRISTER TEIGEN
CHRISTER TEIGEN
CHRISTER.TEIGEN@FINANSAVISEN.NO
Det har gått tre år siden nedturen begynte for seismikkselskapene.
Selv om oljeprisen nesten har doblet seg siden bunnen i februar, er oljeprisen fortsatt lav. Fortsatt for lav til at oljeselskapene i det hele tatt tenker på å bruke penger på å kartlegge mer av havbunnen for olje og gass.
Dystre utsikter
Verdens oljeetterspørsel når stadig nye rekorder og overtilbudet i oljemarkedet er trolig snart en saga blott. Men de fleste spår en ganske forsiktig oljeprisoppgang i årene fremover, blant annet på grunn av amerikansk skiferolje.
Samtidig vasser jo oljeselskapene allerede i olje- og gassfunn, ikke sant? Bare se på Statoil, som har et enormt gassprosjekt i Tanzania å sysle med. De har Flemish Pass-funnet utenfor Canada, Johan Castberg-funnet i Barentshavet, og sist, men ikke minst, Johan Sverdrup. Hvorfor i all verden skal Statoil bruke mer penger på seismikk nå?
Vel, slik tenker markedet også. Nettopp derfor kan det være på tide å se på seismikkaksjer igjen. Alt handler om å lukte en opptur før den faktisk kommer. Alle vet at den må komme før eller senere, men de fleste tror det blir lenge til.
Det er i hvert fall tankegangen til analytiker Christian Yggeseth i Arctic Securities. Ifølge ham finnes det gode argumenter for at oppturen i bransjen ikke er så alt for langt unna.
Ser opptur i 2017
Så tidlig som neste år venter han økte investeringer i seismikk, selv om de totale leteinvesteringene (les riggkostnader) trolig fortsetter å falle.
– Seismikk er noe oljeselskapene må begynne å bruke penger på når de blir komfortable med forholdet mellom kontantstrøm og investeringene sine. Det tror jeg de begynner å bli med oljepris på 50 dollar. Høyere oljepris vil bidra til at man får økte investeringer på leting, sier Yggeseth .
Selv om oljeselskapene har mange utsatte prosjekter å ta fatt i, har det blitt gjort svært få funn de seneste par årene.
– Oljeselskapene har få prosjekter etter 2020. Lavere riggrater vil føre til at oljeselskapene ser på leting igjen. På et eller annet tidspunkt må de begynne å fylle opp varelageret med oljeprosjekter hvis de skal klare å opprettholde produksjonen, sier analytikeren.
Få båter i markedet
I februar, da oljeprisen bunnet ut, oppgraderte Arctic seismikksektoren til kjøp. Før det hadde meglerhuset hold- eller salgsanbefaling på alle seismikkaksjene.
Ifølge Yggeseth vil det i år være «relativt god balanse» i seismikkmarkedet etter en flåtereduksjon på rundt 45 prosent. En liten økning i etterspørselen vil derfor trigge en betydelig rateoppgang:
– Man vil se ganske mye høyere seismikkrater før man kan forsvare å begynne å ta båtene ut fra opplag igjen – det er det ganske høye kostnader tilknyttet til.
Av seismikkselskapene på Oslo Børs er det kun TGS, og kanskje Spectrum, som klarer å unngå en refinansiering. Yggeseth har også en kjøpsanbefaling på disse, men ser mye større oppside i PGS, Polarcus og Magseis.
– Refinansieringsrisiko og usikkerhet preger aksjekursene. Ironisk nok ser vi på emisjon som kanskje den største kurstriggeren. Kapitalmarkedet vil være der når de trenger kapital, sier analytikeren.
Yggeseths kursmål i PGS, Polarcus og Magseis er på henholdsvis 36 kroner, 1,20 kroner og 25 kroner, fra dagens kurser på 19,60 kroner, 0,72 kroner og 14 kroner.
Noen som følger REC? Ligger fint teknisk nå fremover og klar for nye tur?
Betaler betsson utbytte? Jeg skulle til å gamble med en pott i går, men la meg litt for lavt. Etter fall som dette så ser man jo ofte en liten reprising i etterkant. Problemet er å treffe bunn - ingen lett oppgave, men jeg var veldig nære. Then again, så vet vi jo ikke om dette var bunnen. 
De betalte 4.51 kr i år, tilsvarer ca 6.6%
Takk for fine svar @nofun og @holmes. Utsetter det prosjektet til jeg har teken på handel med enkeltaksjer.
Obligasjoner er interessant da det virker som at obligasjonseiere ofte får alle fordelene ved krise i et selskap, som f.eks Andreas Wold Hofstad (Cmd AS) som noen her inne nevnte for en stund tilbake siden.
Dette er dog way out there mtp. min kunnskap, så jeg avventer.
REM Aksjonærene får hard medfart. Skandaleemisjon.et klarere eksempel på at emisjonskurs ikke har noe med underliggende verdier skal man lete lengre etter.Så brutalt har aldri Jebsen oppført seg i Funcom selv om han sannsynligvis kunne ha tvunget noe lignende igjennom. Enda et eksempel på hva risiko i aksjemarkedet kan bety og hvorfor man bør eie flere aksjer. Fra 33 til 7.5 på noen få dager!
Men hvorfor kjøper folk REM på 7.5kr-10kr når emisjonen kommer på 0.87kr ?
Det lurer jeg også veeeeldig på… 
Er foresten ikke sikkert at restruktureringen i REM blir slik som foreslått. Går rykter om at noen driver og kjøper den ene obligasjonen ( rem04 ) for å eventuelt stemme ned forslaget på obligasjonseiermøtet.
Hva skjer da?
Da må det på plass et nytt forslag
Tviler på at det blir bedre for aksjonærene 
Noken med potensielle rekylkandidater ?
1/3 av polarcusene mine gikk på 73 idag, sikrer litt småpeng en og anna gangen
JaaaaaaaaaaAAAA!

- Polarcus Ltd ligger i en langsiktig fallende trend, men utløste på mandag positive signaler. Aksjen har brutt opp gjennom tidligere motstand ved 70 øre og utløst et kjøpssignal fra en dobbel-bunn-formasjon. Kjøpssignalet indikerer slutten av en nedgangsperiode og starten på en positiv utvikling. Ved reaksjoner tilbake vil fall under støtten ved 70 øre være et salgssignal. Positiv volumbalanse styrker kjøpssignalet ved å indikere en økende kjøpsinteresse blant investorene. Aksjen er positiv på innsidehandler etter at CEO Roderick Starr kjøpte aksjer i midten av mai. Risikoen er svært høy med en gjennomsnittlig prisendring per måned på over 67 prosent. Vurdering: Kjøpskandidat, skriver Investtech.