Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Oooh… se der ja :smiley:

1 Like

Et idiotisk feilgrep jeg har gjort i år jeg skal prøve å lære av er at jeg kjøpte meg inn med ganske mange aksjer i skandiabanken rett etter børsnoteringen på 41, men så mistet jeg tålmodigheten og solgte dem på 40.

Tror det blir en utrolig fin aksje i årene som kommer.

1 Like

Er på ferie i Syden. Kjøpte litt star og pdx første handelsdag tidlig i sverige etter brexit da panikken var høyest. Det fungerte fint. Overtegnet grovt i emisjonen til Hugo. Justert litt ned eksponering i funcom.fjernet alle stoppe loss og nyter ferien.jeg sprer meg nå i flere spillaksjer jeg har tro på i årene fremover.

4 Likes

Tid for seismikkaksjer igjen
BØRSINTERVJUET: Nedturen har vært lang. Nå mener Christian Yggeseth i Arctic Securities at seismikkaksjer snart kan være i ferd med å ta av.
CHRISTER TEIGEN
CHRISTER TEIGEN
CHRISTER.TEIGEN@FINANSAVISEN.NO
Det har gått tre år siden nedturen begynte for seismikkselskapene.
Selv om oljeprisen nesten har doblet seg siden bunnen i februar, er oljeprisen fortsatt lav. Fortsatt for lav til at oljeselskapene i det hele tatt tenker på å bruke penger på å kartlegge mer av havbunnen for olje og gass.
Dystre utsikter
Verdens oljeetterspørsel når stadig nye rekorder og overtilbudet i oljemarkedet er trolig snart en saga blott. Men de fleste spår en ganske forsiktig oljeprisoppgang i årene fremover, blant annet på grunn av amerikansk skiferolje.
Samtidig vasser jo oljeselskapene allerede i olje- og gassfunn, ikke sant? Bare se på Statoil, som har et enormt gassprosjekt i Tanzania å sysle med. De har Flemish Pass-funnet utenfor Canada, Johan Castberg-funnet i Barentshavet, og sist, men ikke minst, Johan Sverdrup. Hvorfor i all verden skal Statoil bruke mer penger på seismikk nå?
Vel, slik tenker markedet også. Nettopp derfor kan det være på tide å se på seismikkaksjer igjen. Alt handler om å lukte en opptur før den faktisk kommer. Alle vet at den må komme før eller senere, men de fleste tror det blir lenge til.
Det er i hvert fall tankegangen til analytiker Christian Yggeseth i Arctic Securities. Ifølge ham finnes det gode argumenter for at oppturen i bransjen ikke er så alt for langt unna.
Ser opptur i 2017
Så tidlig som neste år venter han økte investeringer i seismikk, selv om de totale leteinvesteringene (les riggkostnader) trolig fortsetter å falle.
– Seismikk er noe oljeselskapene må begynne å bruke penger på når de blir komfortable med forholdet mellom kontantstrøm og investeringene sine. Det tror jeg de begynner å bli med oljepris på 50 dollar. Høyere oljepris vil bidra til at man får økte investeringer på leting, sier Yggeseth .
Selv om oljeselskapene har mange utsatte prosjekter å ta fatt i, har det blitt gjort svært få funn de seneste par årene.
– Oljeselskapene har få prosjekter etter 2020. Lavere riggrater vil føre til at oljeselskapene ser på leting igjen. På et eller annet tidspunkt må de begynne å fylle opp varelageret med oljeprosjekter hvis de skal klare å opprettholde produksjonen, sier analytikeren.
Få båter i markedet
I februar, da oljeprisen bunnet ut, oppgraderte Arctic seismikksektoren til kjøp. Før det hadde meglerhuset hold- eller salgsanbefaling på alle seismikkaksjene.
Ifølge Yggeseth vil det i år være «relativt god balanse» i seismikkmarkedet etter en flåtereduksjon på rundt 45 prosent. En liten økning i etterspørselen vil derfor trigge en betydelig rateoppgang:
– Man vil se ganske mye høyere seismikkrater før man kan forsvare å begynne å ta båtene ut fra opplag igjen – det er det ganske høye kostnader tilknyttet til.
Av seismikkselskapene på Oslo Børs er det kun TGS, og kanskje Spectrum, som klarer å unngå en refinansiering. Yggeseth har også en kjøpsanbefaling på disse, men ser mye større oppside i PGS, Polarcus og Magseis.
– Refinansieringsrisiko og usikkerhet preger aksjekursene. Ironisk nok ser vi på emisjon som kanskje den største kurstriggeren. Kapitalmarkedet vil være der når de trenger kapital, sier analytikeren.
Yggeseths kursmål i PGS, Polarcus og Magseis er på henholdsvis 36 kroner, 1,20 kroner og 25 kroner, fra dagens kurser på 19,60 kroner, 0,72 kroner og 14 kroner.

2 Likes

Noen som følger REC? Ligger fint teknisk nå fremover og klar for nye tur?

Betaler betsson utbytte? Jeg skulle til å gamble med en pott i går, men la meg litt for lavt. Etter fall som dette så ser man jo ofte en liten reprising i etterkant. Problemet er å treffe bunn - ingen lett oppgave, men jeg var veldig nære. Then again, så vet vi jo ikke om dette var bunnen. :slight_smile:

De betalte 4.51 kr i år, tilsvarer ca 6.6%

1 Like

Takk for fine svar @nofun og @holmes. Utsetter det prosjektet til jeg har teken på handel med enkeltaksjer.

Obligasjoner er interessant da det virker som at obligasjonseiere ofte får alle fordelene ved krise i et selskap, som f.eks Andreas Wold Hofstad (Cmd AS) som noen her inne nevnte for en stund tilbake siden.

Dette er dog way out there mtp. min kunnskap, så jeg avventer.

2 Likes

REM Aksjonærene får hard medfart. Skandaleemisjon.et klarere eksempel på at emisjonskurs ikke har noe med underliggende verdier skal man lete lengre etter.Så brutalt har aldri Jebsen oppført seg i Funcom selv om han sannsynligvis kunne ha tvunget noe lignende igjennom. Enda et eksempel på hva risiko i aksjemarkedet kan bety og hvorfor man bør eie flere aksjer. Fra 33 til 7.5 på noen få dager!

4 Likes
1 Like

Men hvorfor kjøper folk REM på 7.5kr-10kr når emisjonen kommer på 0.87kr ?

3 Likes

Det lurer jeg også veeeeldig på… :confounded:

1 Like

Er foresten ikke sikkert at restruktureringen i REM blir slik som foreslått. Går rykter om at noen driver og kjøper den ene obligasjonen ( rem04 ) for å eventuelt stemme ned forslaget på obligasjonseiermøtet.

1 Like

Hva skjer da?

Da må det på plass et nytt forslag :slight_smile: Tviler på at det blir bedre for aksjonærene :wink:

1 Like

Noken med potensielle rekylkandidater ?

Kanskje det er @swing som skal ta en Hofstad i Rem obligasjonen :wink:

5 Likes

1/3 av polarcusene mine gikk på 73 idag, sikrer litt småpeng en og anna gangen

2 Likes

JaaaaaaaaaaAAAA! :smile: :sunny:

4 Likes
  • Polarcus Ltd ligger i en langsiktig fallende trend, men utløste på mandag positive signaler. Aksjen har brutt opp gjennom tidligere motstand ved 70 øre og utløst et kjøpssignal fra en dobbel-bunn-formasjon. Kjøpssignalet indikerer slutten av en nedgangsperiode og starten på en positiv utvikling. Ved reaksjoner tilbake vil fall under støtten ved 70 øre være et salgssignal. Positiv volumbalanse styrker kjøpssignalet ved å indikere en økende kjøpsinteresse blant investorene. Aksjen er positiv på innsidehandler etter at CEO Roderick Starr kjøpte aksjer i midten av mai. Risikoen er svært høy med en gjennomsnittlig prisendring per måned på over 67 prosent. Vurdering: Kjøpskandidat, skriver Investtech.
1 Like