Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Jeg mener at svaret er en mellomting mellom Uber og Taxi idag. En uberlik platform, hvor de eier bilen selv og kjører etter supply & demand? Mer oppetid som taxisjåfør uten å vente på bestillinger og mer direkte lønn til seg selv uten at sentralen/eier skall ha en andel. Uansett spennende utvikling :slight_smile:

Men som Christian sier, så er det viktig å ivareta rettighetene for ansatte i Norge. Vet selv hvor rask næringen er til å utnytte smutthull når det først åpner seg noen, bare se til bemanningsbyrå.

Tror Uber gjør et bra trekk og kommer tilbake sterkt når markedet er regulert, litt slik som betting.

3 Likes

Ok, så hvis jeg i firmaet mitt lager en app som kan videreformidle jobber, og firmaet ditt tar i bruk appen og sender deg et tilbud om å jobbe 8 timer i dag, så hadde du synes det var ok?

Prisen blir forresten ikke forhåndsavtalt mellom kunden og sjåføren, prisen er det Uber som bestemmer. Eller i eksempelet over, jeg som bestemmer. :slight_smile:

Det som er litt morsomt med Uber er at de tar rundt 30% av summen kundene betaler. Mens en tradisjonell taxisentral i Norge tar mellom 10 og 15%.

Forsåvidt har UBER tapt endel rettsaker i usa som går på rettigheter til sjåførene.

1 Like

Om jeg var selvstendig næringsdrivende, så kan det godt være at jeg hadde brukt appen din da ja, men det ønsker ikke jeg å være. Jeg synes det er trygt og godt å være ansatt :slight_smile:

Hva gjelder prisen, er det riktig. Men prisen er fastsatt før turen starter, eller før begge sier ja til turen. Igjen litt som mitt anbud.

Mhm, men hvis du takker nei til turer fordi prisen blir for lav, så blir du ikke spurt først neste gang. Så da får du færre jobber.

Men for firmaet ditt, så sparer de jo masse penger på å bruke appen min, så de tilbyr deg å jobbe for dem via appen, eller så sier de deg opp og bruker appen til å ansette andre til å gjøre jobben.

Sistnevnte går jo selvfølgelig ikke pga arbeidsmiljøloven, som også er en av grunnene til at Uber trekker seg ut av Norge. :wink:

Det er vel ikke helt riktig? Sjåføren kan jo bare velge og ikke ticke seg inn på den spesifikke turen om han mener det er for lite betalt? Er vel blant annet ratingen av sjåføren som gjør at man velger han, dersom det er flere som ticker seg inn på samme tur?

Da er jeg fortsatt ansatt. Jeg får fast lønn, pensjon, sykepenger etc. Hvordan de skaffer meg dagens gjøremål spiller ikke da så stor rolle for meg, så lenge det ikke går ut over kontrakten\vilkårene\stillingsbeskrivelsen min.

Hehe, skle kanskje litt ut dette. Jeg er ikke i mot bedre vilkår eller rettigheter for verken Ubersjåfører eller andre selvstendige\franshisetagere, men ser på de grupperingene som ganske like.

Uber synes jeg kan sammenlignes litt med AirBnB for kortere reiser. Jeg skal ut og kjøre, har litt ekstra tid, og kan ta en liten omvei med ekstra passasjerer. Jeg vet det ikke kan sammenlignes men mener konseptet kan effektivisere taxinæringen. Det kan tenkes at tradisjonell taxinæring blir mindre, helt klart, kanskje til og med overflødig. Men med selvkjørende biler blir vel denne delen av transportnæringen i en aldri så liten krise uansett?

Det viktigere spørsmålet er kanskje hva folk skal gjøre etterhvert som mer og mer blir automatisert?

1 Like

Taxisjoføren idag kan vel bare takke nei max 3 ganger, eks de orker ikke stå opp kl 4 for å kjøre noen til flyplassen/bussen. ?

Uber arbeider vel med supply & demand marked, er det få sjåfører om natten vil det være gode penger på disse jobbene. Min erfaring i New York nettopp var at prisene kunne øke 2-3x i rushtiden, sammenlignet på formiddag/kveld hverdagene.

Dette er det jeg vil se :slight_smile:

1 Like

Det stemmer nok også, det er nok en kombinasjon av flere faktorer, men å avslå en tur trekker nok ned når det kommer til å få tildelt neste tur. Forklaringen min var nok litt for forenklet. :wink:

Jepp, kan godt avslutte diskusjonen her, jeg ønsket bare å få belyst sidene ved Uber som ikke er så bra for arbeidstakerne.

Det interessante her er taxinæringen i Norge virker trege nok til at jeg nesten tror et konsept basert på selvkjørende biler tar markedet før de får ut fingeren. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Sånn jeg har forstått det, får du ikke tildelt en tur. Du kan selv velge å ticke deg inn som sjåfør på den, dersom du føler for det. (at prisen er ok, du er i nærheten, KUNDEN har god rating og du har lyst på den).
Gir du da litt ekstra service, får du god rating og stor sjanse for å bli valgt neste gang.

Sist jeg tok en Uber var i Hollywood (fra LA) og vi valgte en sjåfør som hadde topp rating. Vi skjønte fort hvorfor han hadde det, for han tilbød oss vannflasker i bilen i tillegg til at han kunne ALT om byen og vi følte vi var på en guidea tur. Gav han $10 ekstra i hånda og vi fikk topp rating som kunder av han tilbake :slight_smile:

På vei hjem var det bare en i umiddelbar nærhet (med middels rating), noe vi skjønte etterhvert var for at aircondition i bilen hans ikke funka.

2 Likes

Mange kjører uten AC på fordi dette sparer 5-10% av bensinforbruket dems :wink:

3 Likes

hehe, kan nok stemme, men da får de dårlig rating. Naturlig nok.

Top gear testa forbruke uten og med AC samt med åpen og lukka vinduer. ganske morro episode.

1 Like

De testa forbruket med og uten AC på Mythbusters også, og andre kriterier. Hadde svært lite å si mener jeg å huske. Selv om Top gear var et kanonbra program, så kan man jo si at Mythbusters har en mer seriøst og vitenskapelig tilnærming til forsøkene sine, stort sett da :sweat_smile::+1:

Utdrag fra artikkel på hegnar:

"I en studie fra The California Institute of Technology og Stanford University, scannet forskerne hjernen til ulike personer mens de drakk vin. Forskerne fant ut at når vi tror vinen er dyr, så nyter vi den faktisk mer.

Den enkleste grunnen til at vi bruker mye penger på ting, er imidlertid at vi tror at disse tingene skal gjøre oss lykkelige, forklarer Norton. Det er imidlertid fåfengt å tro man skal bli lykkelig i et langsiktig perspektiv fordi man kjøper ting til seg selv.

  • Å gi til andre, derimot, det gir en lykke som varer."

http://www.hegnar.no/Nyheter/Livsstil/2017/10/Derfor-foretrekker-du-dyre-ting

En annen ting som viser seg å gi mer lykke er å bruke penger på opplevelser, spesielt opplevelser man deler med andre.

1 Like

Så man får både undergravet arbeiderrettigheter og kickstartet svart økonomi på en gang, er jo nesten et kinderegg det! :wink:

1 Like

Regna med den kom :slight_smile:
Var faktisk ikke mulig å betale mere enn det som var forhåndsavtalt\bestemt. Alt skjer jo via appen. Akkurat det er litt teit.

1 Like

Stemmer, Men det var vesentlig forskjell med og uten AC, tror det var vinduet som hadde liten forskjell.

Stemmer. De testa først med computermåling og den sa AC på og vindu lukket var best, men de kom frem til at det ikke ble riktig måling (måler bare luftgjennomstrømning i motoren i et simulert optimalt forhold).
Så testa de like mye bensin på tanken med og uten AC. Uten AC (med vinduer åpne) kom de 30 runder ekstra rundt banen. (eller omlag 15% lengere)


Trodde virkelig ikke det var så mye!

3 Likes

Såpass, da huska jeg helt feil da! Bra jeg ikke var for påståelig da :joy:

1 Like