Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Skal ut å bli gjeldsslave neste år tenker jeg (boligkjøp). Blir fort å prøve å få bundet noe lån da tenker jeg. Jeg tror ikke fastrente fremover er så dumt. Kan jo faktisk binde i 10 år nå til litt over 3 %.

Jeg kjøpte nettopp bolig med samboeren… vi fikk rente 1,95% vi har valgt flytende, men skal prøve å betale godt ned nå som renten er lav… kjedelig å betale 3,5% i fastrente når du kan betale 1,5% av det ned på lånet i steden

1 Like

Jepp, men dette er neppe samme folka som leier ut. :stuck_out_tongue:

Det var nøyaktig det samme som jeg tenkte i 2010 når jeg tok opp lån. Hadde blitt stygt hvis jeg mistet jobben og renten gikk opp et par prosent samtidig. Risk/reward så positiv ut, så jeg kjørte på med flytende rente.

Så jeg er fuckt?

Jeg fikk føle renten da den var 17-18 % på åttitallet. Det var tider, @Evilfreud! :disappointed_relieved:

2 Likes

Ja, husker den ble merket godt. Men det ble heldigvis et kortvarig opplegg. Det blir det nok neste gang også. Vi har blitt veldig avhebgig av billige penger. Dessverre.

Det var det, men det var jo på den tiden man fikk skrive av alt på skatten!

Stemmer det, men jeg skal love deg det var tøffe tider, uansett. Får håpe for dagens ungdom at vi aldri kommer dit igjen. Da hadde hele Norge gått konkurs!

1 Like

Ikke sant! Husker den tiden, mamma måtte selge huset og kjøpe liten leilighet, med 3 pøbelunger på slep.
Da snakker man rente! :sob::dizzy_face:

1 Like

Ja, håper vi aldri får oppleve det igjen!

2 Likes

De sa på Hegnar Forum at Nano skulle gå til minst 3400 kr, så da slipper jeg å tenke på renter, annet enn sparekonto rente. :joy::stuck_out_tongue_closed_eyes:

5 Likes

Så bra! Da blir du multimillionær og litt til! :joy::money_mouth_face:

1 Like

Ah flott :slight_smile: da tenker jeg ikke mer på det :grin:

1 Like

Du er ikke fucked, bare må leve litt strammere + husk at fradrag på gjeldsrenter også har gått ned de siste årene til 23%, den skal vel ned til 20 % ?

Mener også å huske at dette var på 23% i år.

Kjøpte hus i 2009. Da måtte vi beregne å tåle 9,5% rente for å få innvilget lån.

2 Likes

Jeg solgte leiligheten og kjøpte hus i 2015, da regnet lånerådgiveren med 5% økning i lånet, og da skulle jeg enda ha noe å gå på.
Fikk startrente på 2,51% effektiv rente, så da regnet de på 7,51%.

Hvor kan eg finne Pris/Bok på OBX , OSEBX og OMXS30?

1 Like

Se vedlegg.

Link: https://www.starcapital.de/en/research/stock-market-valuation/

1 Like