Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

@holmes. Jeg blir faktisk helt matt. Ta med hele avsnittet. Dette blir for dumt.

Kniv: Bruk av kniv har vært tema i den offentlige samtalen om kriminalitet i 2018. Ny straffelov i 2015 medfører at bruk av kniv ikke registreres som før. Politidistriktet har imidlertid sammenlignbaretall over tid for trusler med kniv som har økt med +34,1 % fra 2013 (179) til 2018 (240) i antall anmeldelser.Økningen var størst siste halvår og særlig knyttet til Enhet Sentrum. For anmeldelser av ulovlig bevæpning i form av bæring av kniv, har det derimot å være en reduksjon fra 711 i 2013 til 626 i 2018 (-12,0 %). Både kontrollhyppighet og målrettet kontroll basert på etterretning kan påvirke antall anmeldelser. Tallene kan også uttrykke mindre bæring av kniv, men tjenestepersoner opplever det motsatte. Muligens er det noe forskyvning i registrering mellom lovbruddene. Satsningen i Oslo Øst/Sør påvirker statistikken, og har gitt flere anmeldelser av grov ulovlig bevæpning på offentlig sted både med kniv og skytevåpen, samt andrebrudd på våpenloven.

5 Likes

Ok tallene dere diskuterte var jo knivbæring, hvem er det som cherry picker nå?

1 Like

Det hører jo til i samme diskusjon… bæring eller bruk. Hva er det du vil frem til?!

1 Like

økt satsing på kontroll av knivbæring og SURPRISE de fant flere kniver

1 Like

Jeg liker IKKE at politiet virker som de har en veldig tydelig agenda her.

Sa ikke du nettopp at bevæpningen gikk ned?

Fram til denne satsingen

Jeg kan GARANTERE deg at det er svært, svært uvanlig at etnisk norske barn bærer kniv.

2 Likes

Forklar oss agendaen til politiet er du snill.

5 Likes
  • Kjønn: Langt flere menn enn kvinner ble stoppet

Og skal man ransake jenter med innvandrerbakgrunn, så må man ha med “spesialpersonell”, aka kvinnelige politifolk.

Dette her, subjektiv opplevelse viktigere enn faktiske tall? Og ut med at januar målt mot januar (1 måned mot 1 måned dvs stor statistisk usikkerhet) er en “dobling” (forsåvidt et ord som brukes svært liberalt), uten å ta med at de har økt kontrollene?

Kontrollene deres kan like gjerne ha hatt preventiv virkning… ref dine funn om nedgangen. :blush:

Fra januar til januar har man ihvertfall avdekt stor grad av bevæpning.

Dette er ikke Erling og Sindre på speiderleir, @holmes.

6 Likes

I januar 2016 har vi sett en dobling av antall drepte i trafikken

image

Konklusjon: Enkeltmåneder målt mot tilsvarende måned er ikke noe man kan trekke ut prosentvis økning fra. Variasjonen er helt enkelt for stor.

1 Like

Det er jo vidt brukt å sammenligne måned mot måned. Se boligpriser for eksempel. Det er en indikasjon, men ikke perfekt.

Hva skal politiet gjøre da? Ser de har en dobling mnd til mnd på et år, og ikle foreta seg en pøkk fordi at metoden ikke er foolproof? Den gir mer enn gode nok indikasjoner på at noe ekkelt utvikler seg.

Politiet vet av erfaring hvilke grupperinger som oftest bærer kniv. De trenger ikke knallhard statistikk generert over år for å kontrollere noen grupper. Men de er vel bare rasister som liker å plage ungdommen som henger i fred på storsenteret?

5 Likes

Rullende 12 måneder kan du gjøre, dessuten hvor mange stikkprøver blir gjort er jo også relevant. Stikkprøver vokst med 100% og funn vokst med 80% f.eks? Ikke vet jeg det står det ingenting om.

Antall boliger for salg ca 7000 mot knivbærere 77, det sier seg selv at størrelsen på utvalget her gir større usikkerhet.

Uavhengig av antall stikkprøver har de uansett avdekt stor grad av bevæpning. Det må og skal politiet reagere på.

1 Like

Når selv venstresiden tar bladet fra munnen, da er det kanskje på tide å lytte Holmes?

https://www.klassekampen.no/article/20190218/ARTICLE/190219971

2 Likes

Gledelig å se pragmatisme på tvers av fløyene. Rart at de mener dette når all statistikken tilsier at vi er på rett vei. :thinking:

1 Like

Har jeg sagt Grorud trenger flere innvandrere? Det er uansett et lavt tall per år så for å få til integrering bør man nok komme opp med noe bedre, selv om det sikkert høres bra ut i media.

1 Like

Har jeg sagt noe om at integreringen går rett vei? Det er svært problematisk at såpass få “etnisk” norske bor i visse deler av Oslo