Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

tullehøna er ute og blander seg inn…igjen,dette for å “trende” med ungdommen :roll_eyes:

Da kan du bestille hjemlevering, leie bil eller ya taxi

huff…mye åll!! :roll_eyes:

…møt fredagsbrøleren :lion:

:rofl::laughing::sweat_smile::man_facepalming:

Har ikke tall som skiller ut effekten på detaljhandelen fra politikken og fra den naturlige trenden med økt netthandel og høy strømpris i vinter(lav nå) i Oslo.

Tror handelen var ned tidligere i år i Oslo i en del butikker, og at den nå er snudd oppover de siste månedene(med unntak av den siste) på landsplan. https://www.dn.no/makrookonomi/makrookonomi/detaljhandel/shopping/ferske-ssb-tall-storre-shoppe-hopp-enn-forventet/2-1-663282

Så totalt sett usikker, men detaljhandelen i Oslo ser ut til å vokse år for år:

Det andre spørsmålet om de som ikke kjører er vanskelig å si noe om, men om man bor i Oslo har man alltid tilgang på kollektivt. Om de ikke ønsker å bruke/ikke har mulighet på grunn av noe ekstraordinært så er det ikke så mange alternativer igjen. Kollektivt er alltid billigere enn bil, så pris kan ikke brukes som argument her. Det må i såfall være opportunity cost ved at jobber som vanskelig kan nåes med kollektivt da vil ta mer tid å reise til. Men ja å bli presset vekk fra å ha bil er et kutt i levestandarden for rike og et kutt i mulighetene for de fattige. I de fleste tilfeller i Oslo er dog kollektivt raskere og billigere enn å kjøre. For korte distanser er det enkelt å gå, sykle eller bruke elektrisk sparkesykkel for alle som ikke er bevegelseshemmet.

Ang. helse vet vi at eksos er skadelig for mennesker å puste inn, så totalen vil jeg nok anta er positiv. Har ikke sjekket om denne kilden er legit, men her står det litt om konsekvensene av eksos: https://www.ednh.news/nearly-50-of-transport-pollution-deaths-linked-to-diesel-study/

5 Likes

tidenes debatt mellom MDG og FRP :laughing::sweat_smile::rofl:

1 Like

:eyes:

2 Likes

Det er mange kloke hoder her inne, hva tror dere skjer med kursen Euro-NOK framover?
Blir Euroen billigere eller dyrere, og hvorfor?
Skal til Spania snart, og lurer på om det kan lønne seg å ta ut en del her i Norge nå?

Risiko kontanter vs kortbruk?
Er det verdt å ta ut feks 10-20000 kroner eller hvor nye du har tenkt å ta med?
Om krona styrker seg med fem prosent så utgjør jo det 500 kroner på 10000, jeg tenker det er bedre å gi balla og heller bruke kort.
MEN: det er lurt å ha med seg noe kontanter, det kan hende en står der uten bankterminal, systemet er nede osv.

1 Like

Må fort betale ganske mye i ekstra i forhold til valutakurs for uttak av utenlandsk valuta i Norge uansett for å dekke bankens risiko og kostnader med å importere og distribuere utenlandske kontanter. Hvor mye kommer an på hvilken bank og hvor, men det skal nok mye til at det lønner seg å ta ut mer enn det nødvendigste før avreise.

1 Like

Takker for tips, blir nok å gjøre som jeg først tenkte, ta ut noe handpenger i Norge, så ta ut i Spania av og til :+1:

thank you mr. Roboto :robot::two_hearts:

:face_with_hand_over_mouth::roll_eyes::heart_eyes::face_with_raised_eyebrow::laughing:

Jeg studerer i utlandet (Portugal) og bruker omtrent utelukkende kort(Bank Norwegian kredittkort). Har ikke undersøkt det så mye, men tviler på at jeg klarer å komme meg billigre unna på noen annen måte.

2 Likes

det å studere i utlandet kontra å utdanne seg her hjemme,-er det bedre skoler i utlandet?

eller er det bare fancy å kunne si at du tok batchelor utdanningen i la viva “Italia”? :laughing:

Tilbake nå

2 Likes

Eg blir så stolt av å være Norsk

No fekk eg lyst til å bli postmann :innocent:

Jeg vil også ha Postmann Pat-bil!!
Postmann Pat, Postmann Pat, med sin svarte og hvite hatt (katt?) Alltid tidlig ute, på sin postmannsrute… :musical_note: :notes:

hallo godtfolk…

kikker på nettet,og får opp 2 svar på hvor jeg skal føre opp gevinst/Tap på utenlandske aksjer…

er det " RF 1061-skjema" eller er det “RF-1059-skjema”?

:man_shrugging:

Noen som gidder? Kjenner endel som sliter med psoriasis, helt utrolig at vi ikke klarer finne en løsning på det der tullet

1 Like

jeg har dette i “light” form…klør noe helt forj*vligt noen ganger :grimacing:

har hatt ingrodd negler på begge storetåene…urceløs kolitt…fjernet tykktarmen…og nå psoriasis :unamused:

Hva blir det neste…ALS ? :man_shrugging:

1 Like