Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Dette er veldig gøy @pdx , og jeg kooser meg her med alle som finner veien til oss via NRK og VG og vet ikke hva :blush:
Grattis🤩

4 Likes

14 Likes

Triste greier. Har en kompis som driver med bier. Det er knapt vært blomstring av lyng i år, så tilnærmet null lynghonning…

Temmelig spesielt:

Samme hvor man leser om Sindre Finnes så dukker det et annet bergensk troll opp hver eneste dag - for å nøre opp under mistanke om innsidehandel.

Og det er Nordeas egen investeringsdirektør Robert Næss.

På Debatten gikk han temmelig langt med en helt konkret og nærmest injurierende påstand om ett bestemt selskap som han hadde «festet seg ved» når han gikk igjennom listene på +3600 handler.

Her er trollet igjen idag på DN og kritiserer listene - i rollen som en slags selvutnevnt etterforsker:

https://www.dn.no/bors/erna-solberg/sindre-finnes/robert-nass/solberg-la-frem-aksjeliste-med-vesentlig-mangel-gir-finnes-ansvaret/2-1-1521559

Er det slik behandling alle Nordeas profilerte kunder kan se frem til fremover; eller er det bare de som handler gjennom erkekonkurrenten DnB; eller er det bare gammelt bergensk grums vi er vitne til?

Eller er det bare så enkelt at Robert Næss har et sykelig behov for oppmerksomhet? Altså flere standardavvik fra normalt DNA i den byen. Feks når man har behov for å selv tipse VG om at man har falt på løpetur og nå ligger i en sykeseng. Skrekk og gru: stopp pressen, rydd forsidene!

Når han ikke opptrer som selvutnevnt klima ambassadør og har funnet ut (sammen med sønnen) hva som virkelig kan redde verden:

Eller bagatelliserer viktigheten av at vi støtter Ukraina og isteden kritiserer boikott av selskap som ikke kutter handel i Russland:

Uansett er det dårlig reklame for Nordea fordi det er svært alvorlig å bli utsatt for rene spekulasjoner om innside handel. Man er tross alt uskyldig inntil dom eventuelt foreligger.

Den jeg holder ansvarlig her er nærmeste sjef som lar dette trollet vase rundt time etter time, dag etter dag, som en slags ekspert kommentator som alltid kan finne noe ekstra å fyre opp grove mistanker med.

Det bør ikke være Nordeas rolle.

3 Likes

kjapp virus søk på pc/laptop søkeord “mrt”

image

Jeg har det billigste abonnementet hos Telia på Internett/fiber som er mulig å få hos dem, og betaler per nå utrolige 779 kroner i månedene for dette. Det er kun grunnleggende internett-tilgang med laveste hastighet som de tilbyr, uten noen som helst andre tjenester.

De har økt prisen på abonnementet svært mange ganger siden jeg ble kunde første gang. Og bare nå det siste halvannet året har de økt prisen min fra tidligere 608 kroner til 779 kroner som jeg har nå.

Med slike blodpriser på minste pakke fiber som de tilbyr meg, samtidig som man må huske på at de har monopol mange steder (med det mener jeg at dersom jeg skal ha fiber, er det ingen andre som tilbyr dette i mitt område, fordi Telia eier fiber-linjen og ikke er pålagt å leie den ut til andre), er det veldig rart dersom de ikke tjener styggmye penger - de har vel for mange ansatte med for høy lønn som sitter på jobb og trader aksjer og poster på Tekinvestor i arbeidstiden.

Hva vet jeg. Jeg vet bare at jeg er veldig misfornøyd som kunde hos dem, hovedsaklig på grunn av veldig hyppige prisøkninger, og fordi jeg ikke har andre alternativer.

Første sekund som Starlink blir billig nok til å koste det samme eller mindre enn mitt abonnement hos Telia, så bytter jeg! Jeg liker ikke monopolister som øker prisene av grådighet.

Edit: Forresten, hver gang jeg har strømbrudd, får jeg alltid i samme øyeblikk en SMS fra Telia som forteller meg at de har problemer med internett i mitt område. Straks strømmen kommer tilbake, får jeg SMS om at problemet er fikset. Jeg blir så sint hver gang jeg får denne SMS-en (det er ganske ofte strømbrudd her jeg bor, spesielt om vinteren). Jeg lurer på om jeg får SMS fra dem hvis jeg tar hovedsikringen. Det er så teit. Har ikke funnet ut hvordan jeg blokkerere eller melder det som spam på telefonen min (Android), virker ikke som jeg har den muligheten som jeg har med andre vanlige telefonnummr). Igjen, jeg blir så sint. Jeg er en sint person. Sint og frustrert. :slight_smile: :angry: Hehe.

7 Likes

De høye prisene vises ikke i regnskap for å si det sånn, men skjønner din frustrasjon.

1 Like

Ok. Da tenker jeg at Telia har et problem med kostnadskontroll og for mye unødvendig byråkrati og ansatte i selskapet. Bare for å sette det i perspektiv:

Jeg har som nevnt billigste pakke hos Telia med laveste hastighet de er villig til å tilby meg, og jeg har ingen andre tjeneseter hos dem enn Internett-tilgang. Jeg betaler 779 kroner i måneden:

Hos mitt forsikringselskap har jeg den mest omfattende forsikringen som er mulig å få på eneboligen min, pluss at jeg har innboforsikring, pluss at jeg har full kasko på bilen min. For alt dette betaler jeg totalt 1076 kroner i måneden.

Det er bare 297 kroner unna at Telia-abonnementet koster meg like mye i måneden som alle tre forsikringene mine. Det fremstår temmelig feil for meg. Dette er galt.

4 Likes

Ikke uenig i noe av det du skriver, men det er vel ett problem i de fleste store at det er for mange ansatte og de ikke er gode nok til å ta styring når markedet snur(høyere renter osv).

2 Likes

Passende nick da… :sweat_smile:

1 Like

Det var rimelig, hvilket forsikringsselskap har du?

kikket på youtube der de har konvertert en motorsykkel med hydrogenkonverter,der de tilsetter et stoff de kaller HH+.

Det synes nok slik at det skal bare tilsette en liten formula til og gjerne lage en god design så er hydrogeneventyret et faktum verden over,-spørsmålet er nå bare hvor lett tilgjengelig dette “HH+” stoffet er. :thinking:

Natrium splitter vann, men fremstilles av salt via… Elektrolyse :sweat_smile:

…salt?

1 Like

Rent natrium finnes det lite av. Faktisk null som ikke er oppbevart i olje. :sweat_smile:

1 Like

I Norge bremser elbilsalget kraftig opp . Etter flere år med godt salg og lange ventelister, startet 2023 med en bråstopp. Mer enn åtte av ti nye biler som selges i Norge nå er elbiler. Men dyrtid og nye avgifter på elbiler gjør at det selges færre nye biler. I august ble det solgt 10 prosent færre nye biler enn samme måned i fjor.

Begynte å lese denne artikkelen og fikk inntrykket av at Norge solgte mindre andel elbiler i 2023, men ser at andelen har gått opp fra 77,8% til 83% fra 2022. Så å dra inn Norge der er jo bare tull.

2 Likes

Lol

https://www.dn.no/politikk/laget-skrytevideo-for-rederi-13-dager-etterpa-tikket-300000-kroner-inn-pa-hoyres-valgkampkonto/2-1-1524752

4 Likes

Kunne jo evt lagd en noe mindre clickbaite headline med laget skryte video, fikk 8 år tidligere 700k til valgkamp

1 Like

I emisjoner der minstetegning er €100k, må man ha beløpet tilgjengelig på en vanlig bank-konto? Eller kan man ha det på ASK eller annen aksjekonto-type?

Og: dersom man tegner seg, får tildeling, og ikke har beløpet tilgjengelig, hva er konsekvensen?

1 Like

Uten å vite noe om det. Så er det lett å tenke at bryter du tillit så slipper du å være med flere ganger.

2 Likes