Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Jepp. Vi trenger politisk vilje til å trekke oss ut av disse vanvittige avtalene.

Kablene får bare ligge der på havbunnen som et symbol på politikernes idioti. På samme måte som Nord Stream 2.

2 Likes

Det kan vi. Flere kommuner har maxpris på strøm allerede.

Og drivstoff uten statlige avgifter handler sub 10kr.

2 Likes

Rart at ikke AP/SV osv. hjelper de med minst å rutte med. Skulle ikke de liksom være de som kjempet de svakes kamp? Jeg har nok av penger, så for meg er det hipp som happ hva de gjør. Synes det bare er tullete å påstå at man er de godes forkjempere når man ikke klarer å sette inn noen økonomiske tiltak som fungerer. Har vært min kritikk av venstre-siden, spesielt SV, Rødt og MDG. De har 0 track record i samfunnsøkonomiske løsninger og forslag som vil fungere som de sier de vil fungere. De bommer alltid grovt og beriker de rike og ødelegger for de fattige. Tullete partier imo. De er veldig gode på å skape byrokrati og papirmøller da. Kanskje de skal gå til valg på det? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Muttern lurte på om jeg kunne se på strømregningen hennes. Hun syntes det var mye under “påslag”. Jeg sjekket og av en regning på 1500 kr, så var 150kr assorterte påslag uten verdi for henne. Påslag pt kW var 30kr til. Anbefalte henne å bytte til motkraft.no, det sparer henne for ca 2000 kr i året, eller rundt 15%.

Så kort oppsummert, har du familie som ikke følger med på sånt? Da kan du gi dem et par tusen kr mer i året å rutte med ved å få dem over på en non-profit strømleverandør.

8 Likes

Hvordan er Motkraft ift feks Tibber?

Vil ellers råde alle til å sjekke ut fastpris, gjerne lang kontrakt, men sjekk hva det koster å bryte avtale, altså bruddgebyr.
Men en må ikke finne på å inngå fastpris avtale nå, må ihvertfall under krona inklusive moms, og det er nok en stund til det skjer, men lurt å følge med.
Om en hopper på en avtale så har en normalt 14 dagers angrerett, så løpet er ikke kjørt.
Jeg er forsiktig med å tipse venner og familie, men gjorde det når jeg tegnet fastprisavtale, men ingen ville høre på meg da, det har 19/11, prisen var 72,88 øre for fem år……
Jeg frykter det er en god pris lenge, dessverre.

2 Likes

Motkraft har 19kr +1øre/kwt
Tibber har 39kr +1øre/kwt

Hvis man ikke bruker ekstragreiene til tibber er det var å bytte.

Du er forresten grunnen til at jeg sitter på 90 øre fastpris til november. Sparte 2000 kr i des, 3-4000 i jan og feb og nå i mars. Bruker vesentlig mer i disse mnd enn jeg gjør resten av året. Så takk for heads up! :sunglasses:

2 Likes

De færreste tegnet nok så dyr avtale som 90 øre, men det er nok mange som har tegnet avtale over krona……
Vi har jo bobil også, regna kjapt på det: koster fort rundt 20000 i diesel t/r Sør Europa……
Har heldigvis grei økonomi, men det er jaggu utfordrende for mange.

1 Like

Godt sagt! Jeg trodde ikke jeg skulle gå i pluss på den avtalen, men vet at jeg bruker altfor mye strøm i nov-mars. Dvs at jeg går i break even med en høyere fastpris enn det som er vanlig.

1 Like

Tibber til 39,- er meget billig smart-hus system.

1 Like

Jeg bruker nå kun Tibber Pulse etter at jeg gikk for fastpris, greit sjekke forbruket, bla for å se om der står noe unødvendig på.

Ganske mange sensorer og diverse som fungerer bra. Styring av varmepumpe mot strømpris/behov, lading av bil etter strømpris på Easee+++ Helt genialt.

Det er ikke all strømstyring som nødvendigvis er gunstig: varmepumpen trives best med å surre på jevn og lav belastning, senker en temperatur på natt og dag for så å øke temperatur til frokost og til ettermiddagen, så er gjerne strømpris da høy, og varmepumpe blir belastet mer.

Når det gjelder elbillading så er det gunstig å lade når batteri er varmt, ikke vente til det er kaldt, da kan det gå med mye energi til å varme opp batteri.

Det som er gunstig er å flytte tidspunkt for oppvarming av varmtvannsbereder, vaske og tørke klær osv.

1 Like

Med smart styring tar man opp temp før strømmen er dyr. :wink: Blir også for varmt om natten uten senking. Har så stort hus at pumpen må jobbe litt for å få det behagelig.

Elbilladingen vil jo avhenge av prisen gjennom døgnet. Ofte er det ganske mye rimeligere på natten mellom 01-05. Det vil også være smartere på sikt med ny effekttarriff. (Slippe å lade samtidig som koketopp og ovn durer i vei og suger 10+ kw.)

Vurderer å kutte VVB mellom 06-11 om dagen for å slippe morgenpeaken som ofte er mellom 7-9.

Ja, tibber er bra det, men ikke til muttern på 77 som bor i en leilighet. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

… Tror ikke Evergreen har hatt fokus på best mulig mannskap på skipene sine. :see_no_evil:

2 Likes

Ikke bare skipene.

4 Likes

Jeg kan ikke skjønne hvor all strømmen går i min leilighet. Har over dobbelt forbruk av naboene i samme etasje, kan ikke forstå hvorfor. Har en liten mistanke om at varmtvannet muligens er koblet til min måler, så hadde vært flott å avkrefte/bekrefte det gjennom å få mer oversikt i TIbber-appen.

3 Likes

Slå av ALL strøm i din leilighet et døgn, så avslører du jo fort dette.

1 Like

Ser min lokale leverandør Haugaland Kraft har følgende «tilbud»

Har 39,- fast månedsbeløp og 5,12 øre i påslag i hjemmet.

Har 9,- fast månedsbeløp og 1,25 øre i påslag på hytten.

Har også rentefri avbetaling på lader som inflasjonen tar litt av, samt en gratis tuner fra Altibox på hytten.

Føler dette er greit nok.

Edit : De sponser også mye idrett etc. i lokalsamfunnet.

2 Likes

En kollega som flyttet inn stort nytt funkishus tok ansvar for å følge opp fellesmåleren til sameiet. Det viste seg at varmekablene under innkjørslene til samtlige hus hadde stått på hele året. Det ble dyrt. Lurt å følge med litt på forbruket.

Jeg jobbet med smartstyring av varme og spesielt panelovner en stund, en ting jeg lærte var at de fleste sparer lite på nattsenking fordi de er redd for å fryse om morgenen. Man må senke med en del grader for å få utbytte - spesielt hvis man bruker mange tusen på styringsutstyr. Diskusjoner i hjemmet om hvor varmt det skulle være var også en gjenganger :slight_smile:

12 Likes