Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

moralpolitiet “Media” har bare så j*vlig lyst til å få fjernet den nye sjefen for oljefondet :sweat_smile:

kommer vi til å få høre dette gnålet på samme måte som da de ønsket vekk med forbrukslån tro?

:policeman: :chart_with_upwards_trend:

Gnålet slutter så fort fondet leverer over forventet. Da er han plutselig helt igjen.

Problemet nå er at Sjefsplassen i Oljefondet er gått til en som ikke har partiboka iorden, ikke har sugd politisk **** og ikke har vært endel av kammeraderiet. Noe som er litt krise for de som bygger hele livet og karriæren på å snylte av statskassa og hjelpe hverandre oppover. Her står jo udugelige embetsmenn i fare for å bli avslørt som bare snyltere nå som en megaproff får lov å vise seg frem.

10 Likes

I utgangspunktet tenkte jeg at dette var overdrevet støy fra media, som blåser opp absolutt alt det er mulig å blåse opp.

Men jo mer jeg setter meg inn i saken, jo mer stinker det.

Her har man satt helt elementære lover og regler til side for å sørge for at han blir ansatt. Og at han ikke er en del av kameraderiet er jo bare tøys. Han er så innvevd i kameraderiet som det er mulig å bli.

Det jeg synes er mest påfallende er for det første at han har store verdier skjult i diverse skatteparadis, og for det andre at han ikke vil sette bort forvaltningen av sin egen private formue.

Han ønsker både å forvalte oljefondet i tillegg til å forvalte flere milliarder som ligger i diverse stråselskap. Det går selvfølgelig ikke.

jeg ser slik på saken…klarer han å forvalte formuen på en sånn måte at vi ser god verdiskaping fremover for oljefondet,-så er han godkjent hos meg.

Ja han har nok en del uetiske trekk her som er ueheldig i syn av et “perfekt bilde” av en leder,-men måtte den beste mannen vinne mener jeg.

De har da gjordt et valg,-Slyngstad har sagt unnskyld i «Debatten» på NRK og nå synes jeg at moralpolitiet i media bør holde kjeft.

Det media ønsker,er vel et noe “likestillende” der de ønsker en kvinne i ledelsen i oljefondet,-Drit i erfaring og kompetanse da vi er i 2020 og bør heller fokusere på “det nye Norge”.

2 Likes

Trenger vi noen til å forvalte oljefondet i det hele tatt?

Det finnes ikke den forvalter i verden som klarer å slå indeksen på lang sikt. Det eneste vi trenger er kjøpe indeksen.

1 Like

ok…vi har en 70-åring som nå,etter å ha vært gift i 40+ år,skal nå rive sitt milliardemperie ved å kvitte seg med kona rett utenfor huset ,nedi i et kumlokk(kloakksystemet)…kun pga av at kona da hadde en liten andel i milliardformuen mannen har brukt de siste 50 år å bygge opp…

noe henger ikke på greip,-Politiet må da være fullstendig på villspor…

For alle mennesker opptrer 100 % rasjonelt 100% av tiden.

Du vet absolutt ingenting om hva som ligger til grunn for politiets vurdering.

I og for seg enig, men det er blant annet etiske hensyn som skal taes, osv

Regner med at du bare er investert i indeks selv? :wink:

Nei, for jeg er dum og tar altfor mye risiko. Men skulle jeg forvaltet penger på vegne av andre så hadde jeg plassert i indeks :slight_smile:

1 Like

Statistisk er det alltid ektefellen.

Tror det til slutt kommer frem et ganske klart motiv for ektefellen. Utroskap, penger, opprettholdelse av “fasade”.

Eller en kombinasjon av alt.

1 Like

jeg er altfor materialistisk til å lytte til statistikk…ingen milliardær gir opp sin formue pga av å skyve ut sin mangeårige partner og kone pga noe eierandel som politiet har hengt seg opp i som motiv!

Noe her bare stemmer ikke,-men det politiet gjør nå er å luke ut absolutt alle potensielle teorier,-men Media ønsker å fremstille saken som om at dette er siste ledetråd før avklaring!

utroskap hos en mann som er 70 år??..han må da være pro-medlem i hengepikkforeningen!’’

dessuten har han mange milliarder…ingen milliardæær gjør dette mot seg selv i slutten på syklusen av livet sitt der han ellers er så opptatt med jobb.

Vent og se:)
Vi kan ikke vite drivkraften til andre mennesker.

Han har hatt en elskerinne på si i maaaange iår sier de som har peiling.

1 Like

Feks, hvis kjerringa puler bestevennen din eller broren din, og samtidig ønsker skilsmisse hvor hun får mye av pengene dine, hva gjør du da?

Hypotetisk spørsmål, uten sammenheng med denne saken forøvrig.

1 Like

hmmm.skilsmisse der en går “litt” i minus i en allerede overfyllt lommebok…eller 21 års fengsel pga drap og eventuell partering av kona der han dumpet henne i kloakken…

:face_with_hand_over_mouth: :thinking: :smirk: :speech_balloon:

Hva mener du hadde vært en god grunn til å drepe kona da?

altså…jeg vet at enkelte kvinnfolk kan drive mannfolk til vannvidd i enkelte ekteskap,-men jeg mener milliardærer går skjeldent så langt å driver til mord.

Det er mer sånn amerikansk kultur ,-O.J Simpson og sånn…

du kjenner fyren mer enn det som er kommet frem i media…?