De høye prisene vises ikke i regnskap for å si det sånn, men skjønner din frustrasjon.
Ok. Da tenker jeg at Telia har et problem med kostnadskontroll og for mye unødvendig byråkrati og ansatte i selskapet. Bare for å sette det i perspektiv:
Jeg har som nevnt billigste pakke hos Telia med laveste hastighet de er villig til å tilby meg, og jeg har ingen andre tjeneseter hos dem enn Internett-tilgang. Jeg betaler 779 kroner i måneden:
Hos mitt forsikringselskap har jeg den mest omfattende forsikringen som er mulig å få på eneboligen min, pluss at jeg har innboforsikring, pluss at jeg har full kasko på bilen min. For alt dette betaler jeg totalt 1076 kroner i måneden.
Det er bare 297 kroner unna at Telia-abonnementet koster meg like mye i måneden som alle tre forsikringene mine. Det fremstår temmelig feil for meg. Dette er galt.
Ikke uenig i noe av det du skriver, men det er vel ett problem i de fleste store at det er for mange ansatte og de ikke er gode nok til å ta styring når markedet snur(høyere renter osv).
Passende nick da…
Det var rimelig, hvilket forsikringsselskap har du?
kikket på youtube der de har konvertert en motorsykkel med hydrogenkonverter,der de tilsetter et stoff de kaller HH+.
Det synes nok slik at det skal bare tilsette en liten formula til og gjerne lage en god design så er hydrogeneventyret et faktum verden over,-spørsmålet er nå bare hvor lett tilgjengelig dette “HH+” stoffet er.
Natrium splitter vann, men fremstilles av salt via… Elektrolyse
…salt?
Rent natrium finnes det lite av. Faktisk null som ikke er oppbevart i olje.
I Norge bremser elbilsalget kraftig opp . Etter flere år med godt salg og lange ventelister, startet 2023 med en bråstopp. Mer enn åtte av ti nye biler som selges i Norge nå er elbiler. Men dyrtid og nye avgifter på elbiler gjør at det selges færre nye biler. I august ble det solgt 10 prosent færre nye biler enn samme måned i fjor.
Begynte å lese denne artikkelen og fikk inntrykket av at Norge solgte mindre andel elbiler i 2023, men ser at andelen har gått opp fra 77,8% til 83% fra 2022. Så å dra inn Norge der er jo bare tull.
Kunne jo evt lagd en noe mindre clickbaite headline med laget skryte video, fikk 8 år tidligere 700k til valgkamp
I emisjoner der minstetegning er €100k, må man ha beløpet tilgjengelig på en vanlig bank-konto? Eller kan man ha det på ASK eller annen aksjekonto-type?
Og: dersom man tegner seg, får tildeling, og ikke har beløpet tilgjengelig, hva er konsekvensen?
Uten å vite noe om det. Så er det lett å tenke at bryter du tillit så slipper du å være med flere ganger.
Da får du meglerhus på nakken, de lar deg somregel ikke tegne hvis de ikke tror du har penger tilgjengelig.
Men du har ofte dagen du får aksjene på til å skaffe penger.
Skjønner ikke helt at en høy oljepris nødvendigvis skal føre til høye renter?
Høyere oljepris har jo vanligvis ført til styrket kronekurs. En sterkere krone skal jo normalt føre til lavere prisvekst for import og dermed lavere renter.
Sjekk oljeprisen og renten i 2008/09, så ser du et eksempel på hvordan det kan gå. Stadig høyere rente, høyere oljepris og så kollaps.
Men er du ikke enig i at høyere oljepris vanligvis styrker kronen?
Den stadig svekkede kronekursen er jo en av faktorene som har blitt påstått som grunnlag for renteheving.
The decision left the Federal Reserve’s rate target at 5.25%-5.5%
På møtet 20. september 2023 besluttet komiteen å heve styringsrenten med 0,25 prosentenheter til 4,25 prosent
Vi ligger 1,125% bak. Det er ganske mye.
det er det vanlige scenariet, alt annet like. Problemet med makroøkonomi er at alt annet er aldri like. Det er ingen enveis kausalitet mellom f.eks. rente og oljepris, men for å komme i avisen må man late som det er det. September 2002 var styringsrenten 7 %, oljeprisen var 30 dollar, juni 2005 var renten 1,75 % og oljeprisen 60 dollar.
Resonnementet i artikkelen er at økt oljepris gir økte investeringer som igjen gir økt lønnspress i et brennhett arbeidsmarked. Sånn sett er godt nytt dårlig nytt. Det må bli verre i norsk økonomi før det kan bli bedre igjen.