Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2022

Må si dette var en streng dom.

2 Likes

Bot for promilledom fastsettes etter inntekt, mener det vanlige er 1,5 ganger brutto månedslønn.
Er det ulovlig å føre el-sykkel, elsparkesykkel e.l med promille, så må jo straffen være den samme eller?
Selv om skadepotensiale på andre enn deg selv er betraktelig mindre enn når man kjører en bil.

3 Likes

Å kjøre elsparkesykkel på fortau i fylla er noe som gir veldig mye skader. Ikke så alvorlige som de fra fyllekjøring da, men de skjer sjeldnere.

1 Like

image

  1. september 2022 trer nye flaggeregler i kraft, og reglene endres på viktige punkter. I henhold til de nye reglene skal blant annet utlån, innlån, tilbakelevering og mottak av utlånte aksjer, flagges som erverv og avhendelse av aksjer. Det skriver Finanstilsynet i en melding onsdag.

Spennende !

https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/08/31/7922671/snart-trer-nye-flaggeregler-i-kraft?internal_source=sistenytt

3 Likes

Er man ansvarlig for egne handlinger?

7 Likes

Jeg er faktisk der at banken her burde selge det de har av hus og så er de ferdige med saken.

For å si det på en annen måte, det finnes altfor mange gjeldsslaver og rike banker. Litt mer straff til banken når de bommer og både banken og brukeren kommer ut av det bedre. Da vil bankene være ett hakk mer nøye.

2 Likes

Vi har da ordning med personlig konkurs?

2 Likes

Romfolket har vel også lov til å bruke hodet ?

3 Likes

Nok er vel nok, spennende om de når målet.

2 Likes

Med ganske strenge krav. De fleste landene rundt oss har mye mer forbrukervennlig inkassolov osv.

Du synes ikke det blir urettferdig overfor de som faktisk gjør opp for seg?

2 Likes

Nei, det gjør jeg ikke. Kjenner et par som har fått usikret gjeld de aldri skulle ha fått.

Kjenner en person som har gått personlig konkurs. Det var irriterende 5 år, men så ordnet det seg.

Hvis reglene for personlig konkurs ikke skal gjelde for folk som tar alt for mye gjeld, hva er da poenget? Hvis man vil gjøre reglene enklere, så er de også enklere å utnytte - men for all del.

Hvis man vil ansvarliggjøre banker mer så er det enkelt - slutt å gjøre folk ansvarlige for lån utover det man har pant i. Huslån? Pant i huset. Vil du ikke betale mer - gi huset til banken og ferdig med saken. Det er en grei politisk tenkegang - men ikke den måten vi gjør det på i Norge i dag.

Jeg syntes generelt de bare skulle gå gjennom prosessen med personlig konkurs og så bli ferdig med saken om noen år. Med lav inntekt vil de vel få beholde mesteparten av inntekten selv, så - rent bortsett fra at de blir leietagere og ikke eiere, så er vel prosessen grei tror jeg.

Det verste man kan gjøre i en sånn situasjon er å bare la tida gå. Jo fortere du tar grep, jo raskere blir du ferdig med prosessen.

5 Likes

:smiling_face_with_three_hearts: Snylting :kissing_heart: :+1:

1 Like

Det som er absurd er at strømstøtten ikke baserer seg på det man faktisk betaler. Da får man sånne særtilfeller. I essens var jo fastprisavtaler alltid et slags veddemål om fremtidige priser, men nå må også fellesskapet betale for strømselskapets dårlige veddemål.

4 Likes

Helt enig og selv min avtale på 90 øre kwt ut oktober kommer til å gi meg cash utbetalt pr kwt jeg bruker i august, september og oktober. Har tenkt til å gjøre det jeg kan for å spare strøm.

1 Like

Frisk mann med fungernede ben. Identifiserer seg som kvinne og rullestolbruker.

Shit you not.

2 Likes

image

Har troen på dette vil dempe strømprisen vår.

Ganske fascinerende av dagens regjeringen…

Her kommer EU og setter diverse tiltak. Imens har vår regjering haltet etter på støtteordningen litt etter litt. Ellers har det vært “vi følger nøye med”, og kaller inn til “hastemøte”… i august, men møtet skal ikke være før langt ut i september :see_no_evil::joy:

2 Likes