Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2022

“Han der skal gifte seg så bli med å skremme ham skikkelig?”

1 Like

Det var nok han som skulle gifte seg som skremmet.

1 Like

Kjøpte meg en samsung s21fe, men var ikke imponert over batteriet. Skrudde på power save hvor max CPU hastighet ble satt til 70%. Merket ikke noe forskjell i ytelse, men batteriet varer mye lengre. Greit tips til andre med samme tlf.

1 Like

Tipper vel egentlig det var dette:

1 min 39sek lang snutt, forklarer hva uttrykket faktisk betyr og litt bakgrunn.

1 Like

For alle som har besøkt et muslimsk land har vel våknet opp grytidlig av minareten rope dette og ellers også ila av dagen. Gjelder å ha hotell et godt stykke unna hvis man man ønsker å sove lenge.

2 Likes

Sant - synes filmsnutten viser godt hva som er greia.

1 Like

Overnattet i Liechtenstein under en varmebølge på et hotell uten AC. Var i byen når klokka på kirken slo 10, det var ti slag. Noen hundre meter fra hotellet. Tullet med at det var bråkete. Tenk om det slo gjennom hele natten! Haha!

Gikk for å sove på hotellet.

00:00 (midnatt) doooooong dooong doooong doooooong dooong doooong
doooooong dooong doooong doooooong dooong doooong.

00:45 dooong doooooong doooooong

Gratulerer, nå har du 15 min på å sovne før klokka blir 01:00. Håper du ikke våkner lett!

:see_no_evil:

1 Like

her kan vi stimulere bekymringene våre frem til vinteren… :cold_face:

I følge økonomisk teori er det ikke så lurt å peise offentlige penger rett inn i et marked med inflasjon… men nok om det.

3 Likes

Samme brotype har kollapset to ganger. Etter den første kollapsen fant de ut at styrken på broen var 27% av det den skulle være. Også skjer det igjen? Regnefeil igjen? Det hele høres ganske utrolig ut. De har hatt årevis på å få det under kontroll. Det er såvidt jeg forstår 11 slike broer igjen i Norge.

3 Likes

Tror du virkelig det vil komme noen økonomisk sans fra SP/AP/SV? Ingen sjans. Siden det her handler om et marked vi har importert og er en liten del av tror jeg ikke effekten blir så enorm uansett, så tror dette vil gå fint. Bedre enn å la samtlige som lever på grensen miste tak over hodet i vinter.

2 Likes

Anbefalte forsterkninger på broen i 2016 - fylkeskommunen sier broen ble sjekket i fjor

Tretten bru er laget av limtre, på samme måte som Perkolo bru, som kollapset i 2016. I etterkant gjennomgikk Vegdirektoratet tilsvarende bruer, og anbefalte utbedringer:

“Det anbefales å vurdere forsterkning av enkelte knutepunkter, i første omgang på Blakkisrud bru og Tretten bru. Her er det ingen prosjekteringsfeil, men i henhold til gjeldende regelverk er sikkerheten mot enkelte sprø bruddmekanismer, som tidligere ble kontrollert mer indirekte, for lav”, skriver de.

Avdelingsdirektør Aud Riseng i fylkeskommunen Innlandet sier de siden har sjekket broen:

– Vi hadde inspeksjon av broen i fjor. Det er ingen rapporter med noen mangler på broen, sier hun til VG.

Hun avkrefter at feilen ser ut til å være det samme som Perkolo-broen fordi det der dreide seg om en ren konstruksjonsfeil og kollapsen da skjedde kort tid etter at biler begynte å kjøre på den.

… så de ble anbefalt å gjøre noe med broen i 2016 og etter det har ingenting skjedd? Det må ha vært så sykt mye billigere å gjøre de forsterkningene enn å nå bygge en helt ny bro i tillegg til alle konsekvensene det har at det nå mangler en bro.

… vet ikke om det ble personskader pga den siste kollapsen.

2 Likes

Ingen personskader sist.

tipper alle tilsvarende broer blir stengt asap.

Kan man si de gikk opp i limingen?
Ganske kjedelig for Moelven, samtidig er det flere store bygg i Norge som er bygget med samme materialet. Gardermoen flyplass, Vikingskipet er kanskje de mest kjente.

2 Likes

Oog,

apekopper smittet fra menneske til Hund.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(22)01487-8/fulltext

Er noen bilder i den saken fra lancet som er nasty. Håper dog lokalt dyrevern/politi etterforsker det mannlige paret som eier hunden. For man begynner jo å stille noen spørsmål til hvordan smitten kan ha skjedd.

2 Likes

Den forrige broen som røk hadde en konstruksjonsfeil, det hadde ikke noe med materialet å gjøre. Jeg antar egentlig det er samme greia her. Det er neppe uten grunn at de anbefalte forsterkninger i 2016.

Bygg blir ikke utsatt for samme type dynamiske belastninger som broer. Å bruke limtrebjelker i bygg er jo ikke akkurat noe nytt. Bygg blir stort sett ikke utsatt for fukt/tørke på samme måte heller.

Utfordringen med dagens situasjon hvor forbindelsene i brukonstruksjoner av tre utføres med grove dimensjoner, er økningen av stivheten og kapasiteten til dybelen. Johansens flyteleddsteori forutsetter at dyblene er tilstrekkelige slanke (Hanhijärvi & Kevarinmäki, 2007), og når dybeldiameteren og fastheten økes, økes forholdet mellom kapasiteten til dyblene og hullkantfastheten til tredelen. Dette fører til at stålet ikke oppnår flyt og forbindelsen vil ikke oppføre seg duktilt. Dette kan resultere i sprøtt brudd i knutepunktet hvor treet ryker, noe som ofte leder til en plutselig kollaps av konstruksjonen (Hanhijärvi & Kevarinmäki, 2007; Johnsson & Stehn, 2004).

ref: Bruddmekanismer i treet - Store dybelforbindelser i fagverksbruer av tre : analyse av sprø brud

EDIT: jeg skrev at det ikke hadde noe med materialet å gjøre, men det blir kanskje feil. Det de så på som et problem var skjærbrudd hvor to bjelker er spleiset sammen med metall. Her ser jeg for meg at når treet tørker helt ut slik det har gjort pga en tørr sommer, så blir ikke energien fra treet overført godt nok til metallet. Obs: jeg er ikke en fagperson :smiley:

3 Likes

spørsmål: er det noen andre som opplever problemer med å logge seg inn på Schibsted sine sider?

Som et eksempel på konsekvens… i år bestilte jeg 1500 liter ved - som jeg alltid har brukt. Ingen vits i å fyre med kjøpeved i år heller.

3 Likes

Her har vi enda en «Heia Norge» sak :joy:

1 Like

Hvor bestiller du ved? Vil gjerne også bestille derfra.
Siden det ikke er kjøpeved mente jeg :stuck_out_tongue_winking_eye::sweat_smile:

4 Likes

For seint

2 Likes