Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Hvilke erfaringer har folket med Nordnet for de som bruker det? Pris på realtid, kurtasjehvis dere har det i hodet. Jeg brukte dette under høgskoletiden, men har forenkelthetens skyld brukt SB1M nå. Hvor lang tid tar det og føre over/tilbake kroner osv? Husker ikke selv hvordan det funket

2 Likes

Liten oversikt over Discord-chatter og invite-linker til disse:

THQ Nordic: https://discord.gg/DQF6e

Tobii: https://discord.gg/VDbGK

Gomspace: https://discord.gg/tmuX3

Paradox Interactive: https://discord.gg/7VuP6

Stillfront: https://discord.gg/2rERa

Digital Bros (505 Games): https://discord.gg/83Vuw

Funcom: https://discord.gg/GWEXJ

Starbreeze: Den fantastiske boten vår er midlertidig nede for telling, så invites sendes ved forespørsel senere :wink:

4 Likes

Nordnet funker fett, har ikke rt der siden netfonds har dette gratis. Priser varier på antall handler. Penger tar 2-3 dager. Og man får sånn kul pie chart som viser fordeling av aksjer! :slight_smile:

3 Likes

Vi har RT i Starbreeze-chatten via en bot-kommando, det funker fett det også. I tillegg til kommandoer for antall spillere og omsetning i aksjen. Kunne hatt det i Funcom også, men det får noen andre ta initiativ til :blush:

2 Likes

Kjøpte et Geforce 1080 ved launch til 6599 Nå koster samme kortet 7199. 9% avkastning på tre måneder. Skulle bare hatt så god avkastning på resten av investeringene mine! :smiley:

EDIT:
Vanligvis liker jeg ikke å kjøpe ting i det de kommer ut, ettersom prisene gjerne er litt oppblåste da, men for skjermkort, så har det alltid vært anderledes. Prisene ved launch er ca 10% lavere enn perioden 3-4 uker etter launch og gjerne 6-12 måneder framover. Det er flere mulige grunner, men for high-end kortene, så kan det godt være at de rett og slett har produksjonsproblemer og at de har laget et buffer før launch som selges ut rundt launch før det blir mangelvare.

Tilsvarende logikk kan jo brukes til aksjekjøp. Ser at mange her satser på et tilsvarende mønster i Funcom, og forsåvidt i veldig mange spillselskaper. Det er endel som tjener veldig bra som kjøper lenge før hypen begynner og selger seg ut på topp før launch. Det store flertallet går jo på en smell, hvis ikke spillet som skal lanseres får en uventet stor suksess. Litt spesielt at Starbreeze med Payday 2 og til en hvis grad Dead by Daylight er en av de få som virkelig har fått det til.

8 Likes

Jo det er en god strategi og den kan brukes for andre aksjer og:Man blir med på en hype/oppgang en stund før et resultat/event kommer og selger seg ut/ned før fasit foreligger. En event kan typisk være release for et spill selskap, det kan være et kvartalsresultat eller forskningsresultat etc.

1 Like

Jepp, men man burde være veldig forsiktig med, eller i mine øyne burde man unngå selskaper som har finansieringsproblemer. Med det mener jeg selskaper som relativt sannsynlig ikke vil nå trigger-eventet uten å skaffe mer finansiering. Funcom før emisjonen var et godt eksempel på dette, Northland Resources er et annet.

I mine øyne, så må man her se på track-recorden til selskapet eller ledelsen når det kommer til å levere opp mot triggeren. I Northland Resources var jo problemet at ledelsen var råtten i mine øyne, ettersom det det “dukker opp” 6 milliarder i ekstra investeringsutgifter fordi de hadde underbudsjettert. Funcom har en ganske elendig trackrecord selv, og selv nå, med kniven på strupen, så har CE EA blitt utsatt med 4mnd.

Photocure som jeg selv har aksjer i har vel langt fra levert når det kommer til Cevira. De snakker om blockbuster-potensiale, men sliter samtidig med å få inn en partner? Jeg synes det lukter. Derfor ser jeg på hele Cevira som en mulig bonus, og satser på at de får Cysview/Hexvix salget til å ta av. Her har de levert mye nærmere det jeg har forventet, selv om dette kvartalet var litt skuffende.

Kitron har i seks kvartaler på rad levert et trigger-event: kvartalstallene. Hadde jeg ikke allerede hatt 50% av porteføljen min i Kitron, så hadde jeg kjøpt ca 1 mnd etter kvartalstallene og solgt et par dager før neste kvartalstall. Som er 25. oktober, tipper vi ser 5-10% før den tid. Ikke så mye, men risikoen er i mine veldig lav.

2 Likes

Hva med Golden Ocean Group. ? Tror du den giganten våkner til live ? Eller er det for stor risiko ? i 2007 så steg den med 1600%

GOGL er garantert stor risiko, men oppsiden er gigantisk. Markedet kommer til å bedre seg når nok selskaper har gått konkurs. Spørsmålet er om dette blir før eller etter GOGL går konkurs/må kjøre emisjon igjen. Fredriksen lar nok neppe GOGL gå konkurs og emisjonen nå sist ble kjørt med bare 20-25% rabatt.

Jeg har for liten erfaring med shipping-bransjen til å kunne gi noen råd som ga deg noen merverdi. I etterpåklokskapens navn, så burde jeg ha kjøpt etter emisjonen var et faktum. Mye av fallet kom jo fordi de var på vei utfor stupet. Når de ble reddet via emisjonen, så var det jo klart at stupet var ca ett år (?) unna.

At Hanjin gikk konkurs nå er vel et tegn på hvor nær kollapsen er for flere av bulk-rederiene og den potensielle oppgangen er. Spørsmålet er jo hva som skjer med skipene til Hanjin? Blir de hugget opp til spiker, eller blir de solgt til et eksisterende/nytt rederi?

1 Like

kjøper meg litt inn gradvis nå, siden det har vært noen gode analyser og cape-ratene er på vei oppover. Kina ser ut som de øker import og eksport. Amerika snakker om renteøkning. Mange små signaler som kanskje, kanskje kan få toget til å gå. Samtidig er jeg veldig lett på salgsknappen.

2 Likes

Jeg er allerede eksponert mot tank-markedet og må si at det virker smartere å kjøpe bulk på bunn enn tank på topp. Orker ikke sitte i begge to samtidig. :wink:

2 Likes

Leste at skipene til hanjin bare er opptil 7 år gamle, så de har lang levetid igjen.

Jeg sitter fint med en del GOGL som en langsiktig investering. Tror at bulkmarkedet ser ganske annerledes ut neste høst, men det er riktig at det er en risikofylt post.

1 Like

Ja, som jeg skriver høy risiko, men også høy potensiell belønning. Jeg tror risk/reward er positiv, men det gjør jo ikke at risikoen blir borte, og dette er ganske binært.

1 Like

Hanjin er ikke konk enda, de står bare på kanten :wink:

Ah, var litt kjapp der ja. Praktisk talt konkurs? Interessant at skipene kanskje blir kjøpt opp, de vil da komme kjapt i “normal” trafikk igjen og sørge for at ratene faller igjen.

Praktisk talt konkurs er nok riktig. Veldig usikker på hvordan de løser problemet. Skipene er ikke så gamle. OG de har jo gods for over 100 milliarder ombord. Men ser det er rykter om at en konkurrent kjøper dem. Uansett om en stor aktør med nye skip går over ende må jo flere små aktører med gamle skip snart kjenne det.

1 Like

Hyundai Merchant ettellerannet som muligens skulle handle båter ja

1 Like

Interessant om ACERs comeback.

2 Likes

Ser det var ventet mld om forlik i Nor i dag, når denne ikke ser ut til å komme, så er det kanskje en del skuffet aksjonærer og aksjen kan vel ventes å falle tilbake noe…kanskje…

Hvem og hvorfor var det ventet mld om forlik i dag?