Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

1 Like

Lurer på om Trump ikke er ferdig snart nå :laughing: begynner å bli halvsprøtt

1 Like

Ferdig? Fortsatt 3,5 år igjen. Tror ikke vi har sett det værste ennå!

Gratulerer med dagen da folkens :slight_smile:

4 Likes

Gratulerer med dagen! :musical_note::ribbon::tada:

2 Likes

https://howlonguntiltrumpleaves.com

Han kan fort få 4 år til. De klarte å stemme yngste Bushen inn for to perioder…(!) Amerikanerne slutter aldri å overraske…:sweat_smile:

Nå er bøndene igang igjen, det er ikke vår før bøndene aksjonerer, hvorfor er det sånn vert år ?
Blir en bonde aldri fornøygd ?

Før i tiden hadde bøndene traktorer 50-60hk, nå er det 150-200hk, nye biler på gårdstunet og eg ett par sydenturer i året, vi andre må tilpasse driften, det er det kanskje flere som burde gjør

Er nok litt uenig der Kronn.

Helt generelt har jo de fleste finere bil enn før… :slight_smile:

Poenget er at bonden for eksempel får ca. like mye betalt for 1kg poteter nå som for 25 år siden.

Nesten ingen kan leve av å være bonde lenger, da må man drive veldig stort.

2 Likes

Joda for, p ikke misforstå meg, eg er selv fra grisgrendte strøk og vet at binden er viktig, men som du sier, man må drive stort.
I bransjen min og handler det om volum, masseprodusere og utnytte maskinene, det mener eg bøndene har noe å strekke seg etter.
Hvorfor skal alle gårdene ha en 150hk traktor,
Som står i ro halve året ?

Eg ønsker bonden alt godt, men eg tror på samdrifter og store gårder, da holdes prisen nede

1 Like

Nå er det vel ikke mange traktorer som står i ro halve året. Til og med hjemme hos mine foreldre, som ikke har gård, kjøres den året rundt. Brøyting på vinteren, siden det ikke dekkes av kommunen. På vår og sommer brukes den til å produsere ved, samt rydde rundt hytta, i lysløypa og til dugnader. Er ikke mange døgnene den står.

For bønder, som driver stort og smått, er det så absolutt daglig bruk. Bønder får ekstremt dårlig betalt, det er det ikke tvil om! Forbrukere vil betale mindre, grossister og detaljevare vil tjene mer - da taper bøndene.

Eg og kunne tenke meg en traktor til og rydde rundt hytta, ang å brøyte fordi kommunen ikke betaler, så er det også noe mangen av oss andre må være med å dekke.
Å drive dugnad er ingen plikt, så ikke ett godt argument.

Men, eg vil at bonden skal overleve, og tjene til livets opphold, men eg tror mangen steder at det kunne blitt drevet bedre med å dele på kapasitetene, altså materiell og utstyr.

Å det er sikkert store forskjeller fra sted til sted, eg opplever at veldig mye utstyr står ubenyttet store deler av året, men det sikkert vannsklig å dele, da utstyr naturligvis har en sesongbasert bruk og dermed må brukes på samme tid.

Vel, eg ikke imot bonden, men eg er for at det må sees på driften.

Ja dette er en utfordring som ikke er i bondens favør, bonden må få betalt for produktene

1 Like

Poenget mitt var ikke at dugnad er en plikt, men at de som har traktor virkelig bruker den. At en bondes traktor står “halve året” er nok et langt tynnere argument. :wink: Nå har vi riktignok en gammel traktor som på ingen måte koster skjorte (annet enn i drift).

Jeg er for subsidiering av landbruket og enda mer forkjemper for at vi må ha eget landbruk. Jeg kjøper f.eks konsekvent ikke amandinepoteter, da vi i norge har bedre alternativer gjennom morenepoteter, perlepoteter og mandelpoteter. Støtt opp om norsk landbruk - plutselig har vi ikke bønder igjen og da mister vi også dyrkbar mark, noe som ikke er spesielt kult i krisetider…

2 Likes

Det er eg helt enig i, og det har eg altid ment også, men det er fortsatt driften eg mener kunne vert bedre.

Hvorfor klarte Ola seg med en 60hk Ferguson for 10 år siden, menst nå er det 150hk nye traktorer på dei fleste gårder ?

når eg ser gårdene rundt om, få vitner ikke flesteparten om at det er dårlig butikk.

Det har blitt en sterk reduksjon i antall gårder, så de som er igjen må drive stadig større antar jeg? Litt gammel graf, men den illustrerer poenget mitt:

Må si jeg støtter bøndene her, er ikke lett for de å tjene penger.
De ofrer utrolig mye for å drive en gård, ikke 9-4 jobb med 5 uker ferie akkurat.
Tjener ikke fett, og skal de ha ferie må det leies inn avløser osv.

1 Like

Eg er åpen for at eg tenker feil, dersom alle småbruk skal tjene peng, så må bonden få mer :+1:

Det morsomme, Norge har en massiv kystlinje. Men veldig lite jordbruksareal kontra total areal. Alikevell er det bøndene som klager og ikke fiskerene. Selv om det å drive jordbruk i Norge egentlig er naturstridig grunnet dårlig terreng.

Igrunn litt ironisk.

1 Like