Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Miljømessig kutter du ut alle handleposer i Norge, er effekten ca like stor som 2-3 sånne baner.

2 Likes

Retweet!

Also Jens må cosplaye elefanten! :smiley:

2 Likes

“Natteravner i Oslo øst ble truet med steinkasting og at de skulle skytes av ungdommer”
Sakset fra Nettavisen.
Tendenser til “svenske tilstander” under emning?
Ikke godt å si, men jeg synes det er oftere alvorlige hendelser (med skytevåpen, kniv osv) i Oslo for tiden.
Liker ikke utviklingen.

2 Likes

Alt er trygt i Oslo ifølge Keiser Raymond.

2 Likes

Når han cruiser rundt i sin pansrede BMW med både sjåfør og livvakt

4 Likes

Skaff deg et gradert ND filter :sunglasses::camera_flash:

2 Likes

bor på Frogner hos kjæresten sin gjør han også…

Juntaen i Oslo virker mer og mer som gamle Sovjet.
De skal ha ett sett med regler for seg selv men et annet for alle andre.

Miljøbyråden var ute her om dagen og sa at de færreste i Oslo trenger bil.

Det som er sikkert er at de som ihvertfall ikke trenger bil er politikerene i Oslo kommune.
De må da kunne jobbe hjemmefra.

Ufaglært arbeider som ikke bidrar til verdiskapning = politiker.

2 Likes

Jeg sliter litt med å kjenne meg igjen i denne “svenske tilstander”-tendensen som Oilimp bekymrer seg for. Jeg har hatt kosmopolitansk natterangling som hobby fra jeg var 18 til ca 28 - veldig mye i Oslo, og mange andre storbyer i Europa. Oslo oppleves som en ganske trygg by, og jeg tipper at statistikk også gjenspeiler dette uten at jeg kommer til å hoste opp noe akkurat nå. Jeg har også bodd på Tøyen/Grønland i flere år, men aldri eid eller hatt behov for å eie en pansret BMW eller noen annen bil, Men det er mye fattigdom, mennesker som bor alt for mange mennesker i en liten leilighet, manglende reelle tilbud for konstruktive aktiviteter for ungdom og mange andre kjipe ting.

Det finnes helt klart farlige miljøer i Oslo. Det finnes også en ukultur blant ungdom, hvorav mange ikke er etnisk norske, når det gjelder å uttrykke sin aggressjon og desperasjon på en svært lite konstruktiv måte. Dette er et ulikhetsproblem som den norske stat ikke har klart å hanskes med, og byrådet i Oslo er blitt avkledd (se Brennpunkt-dokumentar) som snorklippere som later som de gjør noe med problemet, men viser seg å ikke gjøre en dritt.

[Edits for litt klarhet.]

5 Likes

Synes det blir for enkelt og skylde på manglende aktiviteter for ungdommen.

Jeg er 44år og vi kjedet oss når vi var små også.
Vi angrep ikke politiet mens de var på oppdrag av den grunn.
Vi tente ikke på biler,ranet eller sloss heller.

Det eneste vel som er sikker er at om innvandrer ungdom gjør noe galt så er det alle andres feil og ikke deres.

2 Likes

Utfordringen her er jo at uviklingen har eksplodert de 3 siste årene.

Bodde selv i oslo for 10år siden. I et helt ok område. Hadde ikke bodd der idag for å si det sånn.

3 Likes

Jeg bodde i Parkveien i Oslo i 2003/2004.
Var trivelig.

Trente på Sats på Majorstuen.

Nå er det gjenger som styrer på Majorstuen leste jeg.
Kikker du på noen på feil måte så går det deg ille.

Kommer neppe til og flytte til Oslo igjen.
Mye triveligere og billigere på landet.

Fra 2017:
image

Problemene blant ungdom i Oslo er nok først og fremst lokale, ikke noen større trend. Det er der de får mest igjen for å virkelig satse. Politi er nødvendig, men jeg tviler på at innvandrere drømmer om å bli yrkeskriminelle. Det er vel mer sannsynlig at miljøet er ræva. Positive tiltak over tid tror jeg er det som må til.

I 1980 sto ungdom under 18 år for hele 35 prosent av alle siktelser for lovbrudd i Norge.

I dag har dette sunket til under 8 prosent.

image

Ting var verre før :stuck_out_tongue:

6 Likes

Utviklingen går i feil retning, men jeg usikker på om det er snakk om en eksplosiv utvikling eller en sterk økning i medias fokus på problematikken. Fokus på problemet er jo fint, men det er viktig at diskusjonen belyser de strukturelle årsakene til problemet.

Jeg vet ikke hvor du bodde i Oslo, Freud, men som sagt, jeg bodde på i grensen Tøyen/Grønland frem til for et år siden, og det er rett og slett ikke sånn at det er farlig å bo der. Min samboer har gjort samfunnsfaglig feltarbeid i et område lokalt hvor det foregår dopsalg og annen kriminalitet. Mye av volden foregår innbyrdes mellom aktører i disse miljøene. Selvsagt er det et problem, og en fare for vanlige menneskers sikkerhet forbundet med dette, også ran og vold mot tilfeldige, men dette på langt nær noe stort problem som gjør at man er spesielt usikker, hvertfall tatt i betraktning av at man bor i indre bykjerne i en hovedstad.

Problemet er den negative trenden, og den mener jeg krever politisk handling og endring av både majoritets- og minoritetskultur.

@biff Jeg vet ikke hva slags sosioøkonomiske eller kulturelle bakgrunn du kommer fra, men det henger en del kryssende depriverende faktorer ved å leve som ung innvandrer i trange økonomiske kår i indre bykjerne som ikke er sammenlignbart med hvordan det var å være hvit 14-åring i 1988.

Og, nei, det er veldig sjeldent at ungdommen selv viser seg å være kjernen av problemet når slike kjipe kulturer utvikler seg. Ungdommer er barn som trenger veiledning fra skole, foreldre, nærmiljø og storsamfunnet - her er det mangler.

Gjenger styrer ikke Majorstua. Jeg var på Majorstua senest i dag tidlig. Det er fremdeles kapitalkreftene og boligspekulantene som styrer der :joy: Kan du vise meg hvor du har lest det? Jeg er forøvrig enig i at det må være kjekkere å bo på landet enn i Indre Oslo. Selv synes jeg det er digg med 1 mål tomt med epletre og plommetre 15 min med t-bane unna Oslo sentrum for under det jeg fikk for leiligheten min på Tøyen(!)

@Christian Spot on!

2 Likes

Muligens er mediedekningen i norge bittelitt overdrevet akkurat i skrivende stund, men heller det enn svenske medietilstander.

Og en viktig ting med vold i kriminelle miljøer er at den lenge foregår internt, men til slutt blir den så omfattende at du til stadighet får at uskyldig forbipasserende blir rammet, og da er det alt for sent å ta grep.

Sånn som dette var tilstanden forrige gang:

Hvilke tiltak?

Gratis skole, barnehage, høyere utdanning, tiltaksordninger i fleng. Dette er ikke et resultat av at det norske storsamfunnet har feilet, men at enkeltindivider og små grupperinger nekter å tilta seg sjansene de faktisk får.

Eksempelvis kan man starte med familieplanlegging og faktisk prøve å skape bedre vekstvilkår for egne barn. 3+ unger når man bor i kommunal bolig er faktisk galskap, og er en stor urett mot hvert enkelt av disse barna. Man har hverken ressurser eller tid til å som foreldre følge dem opp tilstrekkelig.

6 Likes

@Christian hørte nettopp på lederen for utvalget som er satt ned for å se på tiltak for ungdoms kriminaliteten. Hun innrømmet på radio att kriminaliteten blant unge hadde eksplodert . Hun sa direkte att de hadde sovet i timen og bare sittet og solt seg i glansen på nedgangen som hadde være de siste årene. Tilstanden nå var alvorlig og de jobbet intensivt med å finne passende mottiltak til volds og rans bølgen som nå skyllet inn over hovedstaden. På P4 noen få dager siden.

Jepp, som jeg sa, dette er noen lokale problemer enkelte steder i Oslo og her må de jobbe hardt med å få bukt på problemet. Det er ikke snakk om noen større trend i Norge. Det var jo en ransbølge hvor folk fikk frastjålet telefonen for noen år tilbake. Hvorfor hører vi ikke noe mer om det? Vel, fordi politiet og politikerne fikk ut fingeren og gjorde noe med det. Det samme vil skje her.

Dette er jo tiltak gjort i ettertid for å bote på et problem som i utgangspunktet burde vært unngått.

Hva med å la markedskreftene gjøre litt av jobben for oss: fjern gratis bhg for alle barn utover de to første, reguler ned alle stønader tilsvarende.

Og om vi zoomer litt ut fra Oslo Øst: det siste vi faktisk trenger her på planet earth er statlige insentivordninger for å produsere flere mennesker. Samfunn, miljø, økonomi - alle har godt av en pustepause.

1 Like

Ikke noen større trend i Norge nei men Oslo er ute og kjører. Broren min bor på Ellingsrud, han tar ikke T banen der etter kl,18-19.00 Jeg har 4 barnebarn i Oslo, vi hadde slektstreff for to uker siden. De var fortvilet over situasjonen. de er fra 24-29 år gamle. De sa unisont att de ikke går ut i Oslo i helgene lenger sent på kvelden, tidlig hjem er tingen.

1 Like