Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Var samme bruker som Oseyr som ble kastet ut for en ukes tid siden :joy:

5 Likes

Finnes det noen utdannede leger her på tekinvestor? Ta gjerne kontakt dersom, har litt spørsmål gjeldende LIS1 søknaden.

Jeg bruker å rollespille smådirty lege med den nye sykesøsterstudenten på turnus, teller det?

1 Like

Pffft. Nå prater du tull igjen, eneste legen du rollespiller som er Dr. Dolittle, sammen med nabokatten og termometret ditt…

Noen her som vet regler for å flytte over aksjer fra den ene aksjesparekontoen min til en annen ASK, begge hos Nordnet?
Tenker å si opp den ene for å få skattefradrag til neste år, så dette må gjøres før jul.
Er det en ide å selge alle aksjene først?
Har bare Nano og Pcib, så det er vel underforstått at jeg er greit i minus på papiret der… :stuck_out_tongue_closed_eyes::joy:
Tips mottas med glede!

Hvordan fungerer dette med skattelette ?
Kan jeg selge, vise tape å - så kjøpe meg inn igjen? #clueless

Det må gå rimelig tid mellom salg av en aksje og kjøp av samme aksje. 1 måned er vel hovedregelen, og noe mindre for veldig volatile aksjer så vidt jeg vet.

1 Like

Jeg tenker på å selge alle aksjene jeg har på ASK 1, så flytte pengene til ASK2 og så etterhvert kjøpe nye aksjer på den kontoen.
Ikke nødvendigvis de samme aksjene, men definitivt Nano.
Så si opp ASK 1, som jeg da vil ha solgt en del aksjer med tap, som jeg da vil få fradrag for neste år.
Lurer på om det er innafor?

Det stemmer ikke, det bør gå en dag eller 2 sies det, men i fjor solgte jeg Nano med tap, kjøpte tilbake samme dag og dagen etter, og det kom automatisk som fradrag på selvangivelsen.

Hvis en trader kjøper en og selger hele tiden, slik sett burde det ikke være noe problem.
Si det var motsatt: aksjene var 50% opp, en selger alt for å kjøpe minuttet etterpå, slipper en skatt da? :blush:

Da har du ikke blitt ettergått av skatteetaten :wink:

2 Likes

Jeg ville ikke tatt sjansen på å kreve fradrag hvis jeg selger og kjøper igjen rett etterpå, men hvis skatteetaten har lagt inn tap på aksjesalg så tar jeg gladelig imot fradraget! :grin:
Hvis jeg bestemmer meg for å selge nå i høst, så kjøpe Nano noen dager etterpå, så krever jeg fradrag ja!
Nano kan jo gå 10-20% på noen timer av og til, så den tror jeg er grei.

Om skatteetaten gjør feil er det fortsatt du som får straffen ;D

4 Likes

Det er jo det som er temaet nå, er det lov/har jeg krav på skattefradrag hvis jeg f.eks selger Nano på mandag med tap, så kjøper noe Nano på onsdag/torsdag/fredag, til en annen kurs?

Jeg var nok kanskje heldig som fikk fradrag for i fjor da.

Jeg tenker det er helt greit hvis det har kommet ASH abstract i mellomtida… men hvis det ikke har kommet noen kursdrivende nyheter, så er det kanskje litt rart? Kommer jo an på kursforskjellen også… kanskje? Kanskje jeg ikke skulle spekulere helt fritt uten kunnskap :slight_smile:

Greit å spekulere, men vi hadde denne diskusjonen i fjor sommer, noen visste regler og lover om dette men det husker jo ikke jeg nå :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Sikkert noen som vet, @Nocturne @Savepig eller noen andre?

Litt gammel artikkel som berører temaet.

Klipper en setning derfra som er grei å få med seg:
" Da kan du vise til at du har tatt en reell kursrisiko i mellomtiden. Det samme gjelder for aksjer, men med aksjer kan du være raskere, for eksempel 2-3 dager."

Da er del bare å klemme på:sweat_smile:

1 Like