Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Evry på baksiden hos de fleste. Men i dag er det vel Telenor som sliter?

det forklarer litt hvorfor jeg ikke kan sende sms også ja

virker igjen nå ser det ut til :smiley:

1 Like

Tyskerne er her for og “Blow Shit Up Again”.
Nå lærer de Latvierne hvordan det skal gjøres.

Hyggelig og se at de er inne i dette med Me2 og bruker rosa plastiskeekplosiver.

Hadde forresten nettopp en low pass av to millitære transportfly i formasjon i mørket og meget lavt.

1 Like

Bare for og si det så ingen missforstår så er jeg en MEGET stor tilhenger av NATO.
Spørs hva mange Svensker synes?
Er litt morsomt med AWACS over Sverige da.

1 Like

Er det noen her som har gjort et regnestykke på hva som lønner seg i forhold til å installere ei varmepumpe kontra det å fyre med gasspeis?

Jeg har i dag kun en gasspeis som varmer opp 2 etasjer, med unntak av varmekabler på bad. Det blir ikke til å hive ut peisen da den er veldig kjekk å ha ved strømstans, men jeg innbiller meg at det kan være mer gunstig i et lengre løp å en varmepumpe til tross for en høy engangskostnad. Kjølingen om sommeren er jo selvfølgelig behagelig, men ingen tungtveiende grunn i seg selv.

Mitsubishi har jeg jo alltid ansett å være pålitelige pumper. Er det evt andre anbefalinger/erfaringer?

Har Mitsubishi varmepumpe av noen års gammel modell av typen Kirgamine.
Kjøpte den mest grunnet kjøling.
Bruker parafin om vinteren da den gir bedre gulvvarme.

Parafin blir jo ulovlig fra 2020 og etter siste fylling ble jeg skeptisk da jeg så hvor mange liter som ble fyllt.
Skal sies at jeg meldte meg ut av statskirken i våres.
Det ble 666 liter iår.
Skal ta bilde av faktura imorgen slik at jeg beviser det.

Vet ikke selv hva jeg skal gå over til men føler varmepumpa ikke gir nok gulvvarme som sagt.

4 Likes

Har 2012 eller-13,s toppmodell fra Mitsubishi, og den funker som bare det! Lave strømregninger kontra uten.
På det kaldeste sist vinter var det -27 og noe ute når jeg sto opp, og pumpa blåste enda varmluft!
Fyrte jo i vedovnen da, bruker å supplementere med det. Mye pga kos da, ved er dyrere å fyre med enn varmepumpe.

1 Like

Uff.Feieren har registert nedgravd parafintank i hagen min så må graves opp og sanneres.
Håper aksjene mine går bra for det tror jeg blir dyrt.

Noen kommuner sier at det holder og fylle tankene med sand eller noe avhengig av om det er metall eller glassfibertank.

For gulvvarme vurderer jeg vedovn eller hund som kan legge seg på føttene mine.

1 Like

Husker du på og rense filterne @Oilimp
Tror vi har omtrent samme årgang.
6,1kw eller noe.

Renser(støvsuger)filtrene hver mai.
Fikk gratis rensesett fra importør men aldri brukt.

1 Like

Støtter ikke Enova de som skal fjerne gamle tanker med en god slump penger?
Men det kan fort bli en dyr affære ja okke som.

Tror de støttet med 6k iår men mindre til neste år.
Er altfor lite uansett.

Gruer meg til den utgiften.

Skal ikke si hva jeg synes om det da kanskje andre er mer opptatt av miljø enn meg.

Kanskje få gravd ned en bunker som i USA med engang.

Bare til å åpne opp og slippe en lighter nedi.

Sanert på et øyeblikk!

1 Like

Håper du mener parafintanken og ikke bunkersen @Irathi

1 Like

Hva som lønner seg av varmepumpe og gasspeis er umulig å svare på når en ikke vet noe om bolig/plassering, pris for gass per kilowattime, klimatiske forhold.

Men jeg kan ikke forstå at varmepumpe blir ulønnsom. Får vel Mitsubishi Kirigamin ned mot 15000 ferdig montert hvis en følger med. Jeg betalte ca 11000 uten montering på Elkjøp for min siste for ca ett år siden, men det var sannsynligvis er godt tilbud.
Jeg har to Mitsubishi Kirigamin, når disse skal byttes blir det ny tilsvarende.

Jeg fikk en lokal montør til å montere den.

2 Likes

Ser den, det er mange variabler som spiller inn her i forhold til lønnsomheten. Nå er det blitt forbudt å installere gasspeis(unntak biogass) i nybygg som primærvarmekilde, så er vel et tidsspørsmål før myndighetene vil ha disse vekk for godt også. Da må andre alternativer inn uansett.

Er nok greit å følge litt med i markedet på om en kan gjøre noen gode kjøp fremover. Noen erfaringer med toppmodellen, Kaiteki? Verdt de ekstra kronene?

Vannbåren varme i alle gulv FTW! Så kan en koble til varmepumpe, jordvarme, fjernvarme eller la det gå elektrisk alt etter som!