Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Det kan se ut som at det har vært et returoppgjør i Utrecht.

Og jeg ser ikke bort fra at det kan komme flere.

Vest-europeiske storbyer og turistfeller er strøket fra min besøksliste for all overskuelig fremtid.

2 Likes

Det er jo det terrorister ønsker. Jeg ønsker ikke gi dem den seieren. Det er uansett fånyttes å forsøke å kontrollere ting utenfor ens egen kontroll. Det kan skje overalt, det har vi jo sett.

1 Like

Det kan skje overalt, men demografien i disse landene øker sjansene for at det skal inntreffe ganske betraktelig. Det er betydelig lavere sjanse for terroraksjoner i øst-europa. Skal tro hvorfor…

3 Likes

Nederland og Belgia samt frankrike har en megautfordring som overgår det Sverige og danmark har.

Nå bør jo helst myndighetene våkne.

6 Likes

Tror det kanskje er greiest at Erna ikke våkner. Da kommer hun nok til å forby kommentarfelt og skytevåpen.

Nå har de akkuratt strammet inn våpenloven. Noen smarte sjeler ønsket å forby alle semi automatiske våpen. Når de innså hvor bredt det ville rammet nøyde de seg med en symbolsk endring av antall jaktvåpen samt fjerning av Ruger mini fra jaktlisens.

Er det en ting alle disse terrorsakene har lært meg så er det å ikke gjøre konklusjon før en har fakta på bordet…

Og ellers er jeg enig med Evil, hvis en lar være å reise, så har slemmingene vunnet. Jeg gjør et poeng ut av å reise fremdeles. Men klart man er jo en smule mer årvåken nå enn man trengte å være før.

4 Likes

Er det lavere sjanse for terror i Øst-Europa enn i Vest-Europa?

Vi ser jo at det ikke er angrep definert som terror i området, men det har vel skjedd en del ting som kunne blitt definert som det? Jeg kan rett og slett for lite om områdene til å si så mye, men krigene i gamle Jugosvlavia pågikk jo fra 1991-1999 som ville gjort midten av kartet blodrød om borgerkrigen ble definert som terror.

Forskning.no hadde en artikkel om terror-situasjonen i verden 5. desember 2018.
Kort oppsummert: Antall terrorangrep øker, men skadene blir dramatisk mindre totalt sett. Både i liv tapt og økonomiske konsekvenser. Hovedgrunnen nevnes som økt overvåkning som hindrer store aksjoner og at IS sin styrke har blitt redusert dramatisk de siste årene som svekker rekrutteringen og følgerne vender seg bort fra gruppen.
Det som skiller seg ut nå er terror fra høyre-ekstreme i Nord-Amerika og Vest-Europa, som har økt de siste årene. https://forskning.no/krig-og-fred-ntb-terrorisme/stadig-mindre-terror-i-verden/1267222

Den setningen der er jo totalt bisarr, og viser hvor lite virkelighetsnært PK dekningen av temaet blir.
Ja, Breivik viste oss hvor undervurder trusselen fra høyre-ekstreme er, men når det gjelder antall angrep fra deres side opp mot islamistisk side så er vel andelen noen få prosent?

En veldig enkel teknikk som brukes for å manipulere tallene er å ikke skille mellom før 2000 og etter.

4 Likes

Midt på det kartet ligger Slovakia, som grenser til Polen, Ukraina, Ungarn, Østerrike og Tsjekkia. Ukraina er vel det eneste landet hvor terrorisme kan sies å ha vært problem. Men der er det vel mer snakk om rene krigshandlinger. Og når det gjelder Balkan så ligger det snarere i utkanten av det kartet og konfliktene der skyldes i hovedsak at muslimene både i Kosovo og Bosnia etterhvert utgjorde en stadig større andel av befolkningen. Terroriseringen av serberne i Kosovo begynte allerede på 1980-tallet.

For more information and analysis about Yugoslavia go to
http://emperors-clothes.com/yugo.htm

Contents:

  1. Wash. Post, April 3, 1981; Yugoslavs Take Emergency Steps In Face of Ethnic Disturbance
  2. The Economist, April 11, 1981; Yugoslavia; Home-grown Bother
  3. NY Times, April 19, 1981; One Storm Passed, Others Gathering in Yugoslavia
  4. Christian Science Monitor (CSM); May 7, 1981; Kosovo sparking a Yugoslav purge?
  5. AP; Oct. 23, 1981; Minorities Leaving Yugoslav Province Dominated by Albanians
  6. CSM, Dec. 16, 1981; Why turbulent Kosovo has marble sidewalks but troubled industries
  7. Financial Times, Feb. 5, 1982; Police fail to crush resistance in Kosovo
  8. Financial Times, June 1, 1982; Kosovo riots jolt the regions
  9. NY Times, July 12, 1982; Exodus of Serbians Stirs Province in Yugoslavia
  10. Facts on File World News Digest; September 10, 1982; Serbs in Kosovo Exodus
  11. NY Times; Nov. 9, 1982; Yugoslavs seek to quell strife in Region of Ethnic Albanians
  12. BBC World; May 4, 1985; Serbian Presidency discusses emigration from Kosovo
  13. The Economist; Nov. 9, 1985; Yugoslavia; Is fair unfair?
  14. NY Times, April 28, 1986; In One Yugoslav Province Serbs Fear the Ethnic Albanians
  15. Reuters; May 27, 1986, Kosovo Province Revives Yugoslavia’s Ethnic Nightmare
  16. Sen. Robert Dole; June 18, 1986; Senate Resolution Nr. 150
  17. NY Times; July 27, 1986, Minorities are Uneasy in Yugoslavian Province
  18. CSM; July 28, 1986; Tensions among ethnic groups in Yugoslavia begin to boil over
  19. BBC; Nov. 10, 1986; Group of Citizens from Kosovo Received in SFRY Assembly
  20. Wash. Post; Nov. 29, 1986; Ethnic Rivalries Cause Unrest in Yugoslav Region
  21. Reuters; April 25, 1987, Serb Demonstrations Add to Yugoslavia’s Economic Woes
  22. NY Times; June 28, 1987; Belgrade Battles Kosovo Serbs
  23. Reuters; August 16, 1987, Serbs & Montenegrans Rally Against Alleged Albanian Attacks
  24. Xinhua; Oct. 17, 1987; Thousands of women demonstrate in Kosovo, Yugoslavia
  25. AP, Oct. 21, 1987; Serb, Montenegrin Pupils Boycott Classes in Kosovo
  26. Xinhua; Oct. 26, 1987; Federal police sent to troubled Kosovo, Yugoslavia
  27. NY Times; Nov. 1, 1987; In Yugoslavia, Rising Ethnic Strife Brings Fears of Worse Civil Conflict
  28. CSM; March 11, 1988; Yugoslav groups struggle for same land
  29. Reuters; July 30, 1988; Yugoslav Leaders Call for Control in Kosovo; Protests Loom
  30. NY Times; Sept. 23, 1988; 70,000 Serbs Vent Anger at Officials
  31. Wash. Post; Oct. 7, 1988; Serb Protesters Oust Yugoslavian Province Officials
2 Likes

Når de inns å hvor bredt det ville ramme, fryktet de for populariteten sin blant kjernevelgerene. Jeg mistenker sterkt at Erna var på “forby halvautomatiske våpen”-siden.

Forøvrig, så har aldri en “liten innskjerping” noensinne forhindret senere innskjerpinger.

1 Like

Jeg dropper å reise til vest-europeiske land, fordi de har valgt sin egen skjebne. Og jeg har ikke tenkt å la meg selv eller familien min ta del i den skjebnen.

3 Likes

Kommer litt an på hvordan du definerer terror også. F.eks er antallet høyreekstreme / ny-nazister / nasjonalister ganke mye høyere i øst-europa enn vest-europa. I Russland har det f.eks vært mange angrep på minoriteter av disse grupperingene, uten at det regnes som terror, selvom det nok oppleves som terror for gruppene som blir utsatt for disse angrepene.

Russland må vel sees på litt på siden, land og kultur med helt særegne utfordringer.

Men jeg definerer terror ganske bredt som ethvert angrep som noen gjør basert ut i fra en tanke om at de vil angripe noen andre for å skape en eller annen politisk reaksjon.

Breivik = Terror
Store angrepet i Paris = Terror
Kar som finner seg en kniv eller lastebil og begynner å angripe folk random fordi de er fra en annen folkegruppe = Terror

Gjeng som begynner å skyte på en “fiende” i sentrum og treffer tilfeldig forbipasserende = Ikke terror

1 Like

Er det tilfeldig at en tyrker nå er etterlyst?

3 Likes

Forskning.no artikkelen som jeg nevner snakker om de 4 siste årene når de påpeker økningen i høyreekstrem terror. Bildet øverst var som svar på kommentaren til tusekakk om at han ikke ville reise til vest-europas store byer på familieferie pga. terror og i stedet så øst-europa som sikrere. Akkurat terror som det er definert er det mindre av i øst-europa, men kriminalitet/krig regnes ikke med der så jeg tror terror blir en dårlig målestokk for hvilket land som er sikrest opp til en viss grense. F.eks. Afghanistan har et stort problem med terror og der er det reel fare for å i det minste være i landet når et terrorangrep skjer om man drar på ferie dit. Men i både vest- og øst-Europa er det nok mer sannsynlig å krasje i en taxi eller bli ranet enn å bli utsatt for terror på ferie. Jeg ville tro at sjansen for å bli utsatt for småkriminalitet er lavere i vesten, men det har jeg ikke tall på. Det er jo mulig at sjansen er større fordi det vanligvis er dit turister med penger drar, så de kriminelle organiserer seg rundt det. Usikker på dette.

Fra artikkelen: " Klare årsaker

– Konflikter og statsterrorisme er de fremste årsakene til terrorisme, mener Steve Killea.

– De ti landene som ble hardest rammet av terrorisme, var alle involvert i minst én voldelig konflikt, og åtte av dem har vært involvert i minst én større krig med over 1000 drepte, sier han.

Disse ti landene sto til sammen for 84 prosent av alle terrordrepte, og inkluderer man også land der det finner sted utenomrettslige henrettelser, tortur og fengsling uten lov og dom, er det snakk om 99 prosent, ifølge Killea."

Kraftig nedgang i Europa

67 land opplevde terroraksjoner som kostet minst ett liv i fjor, men i Europa falt antallet drepte i slike aksjoner med hele 75 prosent, sammenlignet med året før.

For meg blir å gjøre opp statistikk på denne måten fra år til år helt crazy. Bare fordi du ikke har bataclan hver eneste år heldigvis så er ikke bildet entydig for det

6 Likes

Det er jo fra forskning.no så de nevner bare relevante punkter fra rapporten. Sto ikke det punktet i sammenheng med at antallet terroraksjoner går opp, men at antallet døde og økonomiske skader går ned? Tok med hele teksten her:

"Kraftig nedgang i Europa

67 land opplevde terroraksjoner som kostet minst ett liv i fjor, men i Europa falt antallet drepte i slike aksjoner med hele 75 prosent, sammenlignet med året før.

– Selv om antallet som ble drept i terroraksjoner i Europa har falt, har antallet slike angrep økt. Det viser at IS har mistet evnen til å planlegge og koordinere større terroraksjoner, sier IEPs leder Steve Killea.

Etter å ha lidd store nederlag i Syria og Irak, er ikke IS lenger så attraktive, tror han, og viser samtidig til at økt overvåking og større satsing på terrorbekjempelse i mange land har gjort det vanskeligere for IS å lykkes med store aksjoner."

Jeg har sluttet å stole på såkallet mainstream media og statlige “informasjons”-pushere angående slike saker.

Jeg har sett det om og om igjen at det vi får presentert er “justerte” nyheter og statistikk.

Interessant at du skulle nevne Balkan forresten… Det var der jeg fant ut at sannheten som ble presentert i media ikke nødvendigvis samsvarte med virkeligheten.

2 Likes

Mange relevante grafer der, og blant annet en som deler inn dødsfall relatert til terror etter region der øst- og vest-europa er delt opp. Det mest nyttige synes jeg likevel er å se på terror i et litt større perspektiv.

image

6 Likes