Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

Regninger betales ikke, som vel må tyde på at de mer eller mindre er insolvent per i dag. Umulig er det hvert fall ikke at det man ser er et kynisk, velkalkulert spill som mangler sidestykke. Selv om det er vanskelig å skjønne at Softox skal ha noen umiddelbar lysere fremtid om det kuppes av panteinnehaverene.

2 Likes

Antar de ser større sjanse og % andel med en slik kupping. Almås selv kan ikke ha mye igjen å spytte inn, selv med salg av hytten som er mer eller mindre fult belånt i selskapet og står for det meste av verdi (2021 tall). Jeg heller i allefall på at de ikke kommer med en emisjon og en fullstendig utvanning av seg selv.

1 Like

Gammal moro før godkjenning, se på document date

§ 3-5. Handleplikt ved tap av egenkapital

(1) Hvis det må antas at egenkapitalen er lavere enn forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten i selskapet, skal styret straks behandle saken. Styret skal innen rimelig tid innkalle generalforsamlingen og gi den en redegjørelse for selskapets økonomiske stilling. Dersom selskapet ikke har en forsvarlig egenkapital i samsvar med § 3-4, skal styret på generalforsamlingen foreslå tiltak for å rette på dette.

(2) Hvis styret ikke finner grunnlag for å foreslå tiltak som nevnt i første ledd tredje punktum, eller slike tiltak ikke lar seg gjennomføre, skal det foreslå selskapet oppløst.

1 Like

Styrer mot konkurs og utradering for aksjonærene ja. Råttent.

https://twitter.com/bio_polygon/status/1638998402879963137?s=61&t=Eq53BzUgliReyJsLhKSVyw

De hadde under 7 mill ved inngangen til året og har vel ikke blitt tilført noe i form av nye lån eller noe (som jeg kan huske) så kassa har nok vært tom en god stund.

1 Like

Har fått pæng fra EDF. (8-10mnok?)

1 Like

Det skulle i henhold til meldingen i februar komme rundt 843K Euro i løpet av Q1 så med mindre det har kommet noen forsinkelser der så skulle man tro at de har kommet men bekreftet er det jo ikke.

1 Like

kanskje de ikke har all verden med utgifter om dagen. Samtidig er EDF avtalen verdt 100 mill og selskapet er verdt 65 mill

1 Like

Takk for korrigeringen. Hjelper jo litt men vanskelig for å tro at det ikke er tomt nå.

Hva er årsaken til at vi ikke hører noe fra selskapet?
    1. full krangel internt om hva de gjør?
    1. de er i diskusjon med investorer
    1. Almås & co jobber med å skrape sammen cash
    1. lar tiden renne ut - konkurs for å overta patentene
    1. de diskuterer med motparter om salg
    1. hvem bryr seg - all tillit er borte uansett
    1. faen til mas på en fredag - god helg

0 stemmegivere

A: hvem er det som overtar patentene?
Er det disse:
GH Holding AS: NOK 5,000,000

  • Aubert Invest AS: NOK 2,500,000
  • Pro AS: NOK 10,000,000
  • Østlandske Pensjonsforsikring: NOK 5,300,000
  • Almhaug Bolig AS: NOK 15,000,000
  • Geir Almås: NOK 2,200,000 (mye av dette er overdratt til noen andre. Husker ikke hvor mye)

Disse partene har jo garanti i patentene. Usikker på nøyaktig avtale rundt det. Sto vel suficcient pledge in patents.

Skjønner ikke helt hvordan Almaas kommer så gunstig ut av alternativ A som er Konkurs for å overta patentene.

B: Hvis 34% her, hvorav jeg vil tro de fleste er aksjonærer tenker at overnevnte er tilfelle, hvorfor i alle dager går dere ikke da skikkelig til verks. Hvis man oppriktig tror det, sitter man virkelig da å bare ser på at det skjer?

3 Likes

Eierstrukturen i Softox gjør sitt til at aksjonærene neppe vil klare å utvise særlig til makt. Panteinnehaverene og Nordnet-eiere utgjør til sammen 45% av eierskapet. Og Nordnet har som kjent ikke stemmerett. Men at noen burde gjøre advokatmat ut av det om konspirasjonsteoriene skulle være i nærheten av å holde mål? Åpenbart.

Skal sies at det hele er fremstår ekstremt kaotisk. Hvordan de skal kunne klare å kuppe selskapet, starte Softox versjon 2.0 med tilstrekkelig finansiering og alt? Gudene må vite. Hadde vært nesten imponerende ballsy.

Jeg håper noen kan legge frem overbevisende argument. For jeg er både naiv, og ser ikke helt realismen i dette. Jeg har en god track record i å tenke feil i Softox, så jeg er åpen for alt.

Jeg ser bare heller ikke helt hvorfor dette alternativet skal være veldig lønnsomt.
Hvis man tar utg pkt i at patentene fordeles etter andel i forrige lån, så vil jo ikke Geir Almaas sitte igjen med så mye.

Når de da har gjort dette. Hvordan skal de få det på beina igjen.
Hvor kommer kapitalen inn fra da?
Er det da de som ikke ønsket å satse på Softox i nåværende situasjon skal komme løpende med cash?

Men for all del. Det blir jo mye spekulering når selskapet har satt seg i denne situasjonen.

4 Likes

Almås vil bli så godt som utradert om det ender med emisjon på et par kr, hvor han gjerne ikke sitter med særlig cash til å forsvare noe som helst. Bror Almås vil derimot ha en betydelig eierandel om kuppet gjennomføres og der kan de fint tenkes å ha en avtale på bakrommet.

Poenget er at alternativet antakeligvis er mye mye verre. Almhaug Bolig flyter ikke over av penger heller. Brødrene Almås vil etter alle solemerker miste store deler av livsverket dersom en emisjon må settes.
Desperasjon kan få et menneske til å gå til ytterligheter. Spørsmålet er vel heller hvorfor de andre partene skulle delta i noe såpass shady. Og hva som er realismen i å skulle få Softox 2.0 opp på fote når de vil ha et rykte som hører hjemme på søppeldynga.

Det er ille uansett.
Hvor mye har de allerede spyttet inn.
Almhaug bolig taper de 15 mill som de har lånt ut, og må dele patentene med andre.
Og igjen.
Hvem skal kjøpe det senere, hvis de ikke får solgt deler/partner av selskapet nå.

Skal de la det ligge brakk?

Jeg greier ikke å se logikken.
Derfor ønsker jeg litt gode argumenter rundt saken.

2 Likes

Fam. Almås har sikret seg, vil vel si det er normalt, nå også med fetteren inn i bilde og antar han har en del midler etter flere år i usa i høyere stilling. Så tviler det blir mye igjen til eksisterende aksjonærer, forbauser meg nå ikke denne tanken har vært på bordet siden endringene i styret.

Hva mener du konkret med at de har sikret seg?

Litt som logikken i å ikke gjennomføre en emisjon for å redde selskapet og dets teknologi? Kjøre kassabeholdningen fullstendig tom med åpne øyne til tross for at styret er pliktig til å sørge for at selskapet har nok penger til 6 måneders drift? Servere drepende børsmeldinger som effektivt får kursen til å totalkollapse heller enn å kjøre en emisjon før krisestemningen i markedet hadde nådd et absolutt maksimum?

Hvor lenge tror man at Softox får lov til å drive for kreditors regning? Og hvorfor tar styret en slik risiko heller enn et forsøk på å få eksisterende aksjonærer til å skyte inn penger?

(Fra biotek-chatten)

3 Likes

Ser det har vokst litt der ja. Ikke bra.
Poenget mitt er at hvis dette er en klar sak, så må det gjøres tiltak fra aksjonærene sin side.
Det er derfor jeg ønsker en del saklige argumenter.

2 Likes