Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

Det er særdeles sterkt om vi passerer 8 allerede i dag!

Nesten ikke aksjer til salgs. Spennende :slight_smile:

Kjøre kassabeholdningen så tom at inkassovarslene renner inn og kursen blir most i fillebiter?

1 Like

Det har vel ikke vært hensikten å skrape kassen (slik som paranoide konspirasjonsfolk her har snakket om!)
Virker som de har jobbet med det ganske intenst dette året og dessverre har det blitt uhorvelig vanskelig å hente kapital for alle på børs.
Tror jeg skal lage popcorn og lese Hot Dog sine meldinger igjen i dag

1 Like

Hvordan dette ble løst må tolkes subjektivt.
For min del gjør dette at det fortsatt er mulig å få tilbake investert beløp, eller store deler av det, i Softox hvis teknologien leverer. Noe som alltid har vært grunnlaget for investeringen. Ryker teknologien ryker investeringen.
Så synes jeg oppførselen og standhaftigheten til blant annet deg Aaleby, samt flere andre, med å regelrett hevde at det foregår kriminelle handlinger er flau.
Med det sagt er det ingen som er fornøyd med det som har skjedd. Men det er en forskjell på å være kritisk til det som skjer, og det å komme med slike grove beskyldninger.

13 Likes

Selvsagt har det vært hensikten. Ellers hadde tiltak blitt satt inn lenge i forkant. De har bevisst valgt å ta SKYHØY risiko i håp om at kursen på et eller annet mystisk vis skulle komme seg opp på et nivå som gjorde en emisjon spiselig. Og når det ikke lyktes har de gitt blaffen i sine forpliktelser og blaffen i hva som var i aksjonærenes beste interesser (emisjon først som sist, forhandlinger om andre former for finansiering i etterkant). Fortsatt for å prøve å slippe unna å bli utvannet i uforholdsmessig grad.

Ser at enkelte mener at man skulle spart seg for å komme med beskyldninger @pips. Kunne ikke vært mer uenig. De tre påfølgende børsmeldingene og måten den finansielle situasjonen har blitt løst det siste året har vært så hoderystende at det var helt på sin plass å løfte alle muligheter opp på bordet. Ikke har man nødvendigvis sett siste akt heller. Selv om jeg fortsatt sitter rolig i båten og ser an hvor mye det er mulig å få tilbake av det som opprinnelig var 20k med GAV på kr 32. Sitter mao i samme båt som alle andre.

5 Likes

Enig med Pips, nå har vi en mulighet til å få igjen investeringen, og kanskje avkastning på sikt. Vi har ikke alle fakta da selskapet er sparsom med informasjon, men det kan vel konkluderes med at noe styrt konkurs aldri har vært tema. Slik jeg ser det har de jo skaffet seg en partner i Universitetet. Det ligger nok betydelig med jobb bak denne løsningen.

En knapp million i inkasso er jo en joke, nå får de inn penger og vil betjene dette. 0 stress.

Softox ble aldri som vi trodde, men det er fortsatt håp. Kursen har vært bombadert i lange tider, så det er rom for betydelig oppgang resten av året. Blir spennende å se.

2 Likes

“Alle” her har jo vært kritiske til strategien rundt finansieringen av selskapet. Det er jo ikke det kritikken mot deg og andre her går på. Det er alle de skrullete teoriene om lovbrudd, bevisst avvikling av selskapet, korrupsjon, familerelasjoner, osv som meg og andre har reagert på.

4 Likes

Hva legger du i “allerede i dag”? Forventer du enda større stigning, og hva er i så fall kursdriveren?

Teoriene har vært tankespinn, som har vært helt på sin plass. Forstå det uforståelige. Dagens melding gjør ikke prosessen et fnugg bedre. For den har vært så destruktiv at det fortsatt ikke er mulig å fatte at en statsautorisert revisor, Mr Almås himself, kan klare å være så skjødesløs og havne i en slik situasjon dersom fokuset var på alles og selskapets beste. Ikke egen vinning.

6 Likes

Ja, det gjør jeg!

Det er en stor lettelse å høre noe konkret fra selskapet, og kursen har vært totalt gruset pga usikkerheten som har rådet. Når vi har sett polls her der flesteparten(!) tror utfallet kommer til å bli konkurs så kan du bare tenke deg hvor godt rotfeste pessimismen og dommedags-konspirasjonene har fått…

Nå er tyngdekraften snudd på hodet, naturlig retning er oppover. Interessen for selskapet vil være økende, og vi ser det er svært svært få aksjer til salgs.

Den finansielle situasjonen er ikke løst, men det foreligger i hvert fall en plan og det gjøres tiltak. Dette er en positiv nyhet som åpenbart har ført til et positivt moment. Et slikt moment varer gjerne i en tre dager, pluss minus, før det stabiliserer seg. Så vil fremtiden vise :slight_smile:

2 Likes

Det var sannsynligvis Almås som stod bak konkursene i Credit Suisse og Fnb slik de kunne skape global finanstørke og gjøre mer skade i selskapet de grunnla selv.

1 Like

Tiltrekningskraften til nevemagnetene i Softox har faktisk aldri vært større. Tenk å klare å kjøre kursen så jævlig i grøfta med idiotiske børsmeldinger i forkant. Er det noen som skal be om unnskyldning, så er det ledelsen som har vanstyrt selskapet til der vi er idag.

5 Likes

Alle selskaper som har livets rett klarer å hente penger, bare man er villig til å godta stor nok rabatt.

1 Like

Kan det tolkes dithen at markedet i bunnen har sterkt tro på selskapet, men at usikkerheten omkring finansiering har skremt markedet til bunns?

Det er jo dette det hele bunner ut i. Og så kan du legge til en Almås som ikke leverer til all hausingen. De blir fort oppfattet som useriøse cowboyer.

2 Likes

Gledelig å se at kursen går slik i dag tror den kommer til å dobbel seg fra dette nivået også innen kort tid.

2 Likes

Historisk sett forsvinner volumet og interessen som dugg fra solen. Kun i de spede pandemitider at man hadde betydelig kjøpsinteresse mer enn en dag. Gjenstår å se om den er så sønderknust at det er mye oppgang som ikke er hentet ut.

Sterkt tro er vel å ta hardt i. Men kritikken mot selskapet har aldri gått på det kliniske eller teknologien. Det har alltid vært det formelle rundt rapportering, børsmeldinger og finansieringen.

De har en lang vei å gå for å skulle bli tatt seriøst. Men så lenge de klarer å holde det gående og utviklingen går rette vei så vil interessen før eller siden komme, og verdiene også!

1 Like

En knapp million i inkasso er ingen joke for et aksjeselskap og spesielt ikke for et børsnotert selskap.
Her er det aksjeloven sier:

Forsvarlig likviditet

Etter aksjeloven § 3-4 skal selskapet til enhver tid ha tilstrekkelige likvider til å dekke sine forpliktelser ved forfall. Dette er et løpende krav, men er særlig viktig i forbindelse med utbytteutdelinger. Selskapet skal ha tilstrekkelige likvider også etter at utbyttet er utbetalt. Styret må ta stilling til hvor langt fram i tid likviditetsprognosene bør strekke seg, og vurdere hvilken utvikling man forventer i likviditeten fremover.

Styrets ansvar

Selskapet ville hatt en plikt til å dekke sine forpliktelser ved forfall uavhengig av bestemmelsen i aksjeloven § 3-4. Da kravet om forsvarlig likviditet ble tatt inn i aksjeloven ble det i proposisjonen begrunnet med at det ville ha betydning for erstatningsansvaret etter § 17-1 og straffansvaret etter § 19-1. Styrets vurdering av forsvarlig likviditet er dermed knyttet direkte opp mot erstatnings- og straffansvaret for styremedlemmer. Dersom de i egenskap av styremedlem forsettlig eller uaktsomt har voldt noen skade, eller har medvirket til slik skade, har styremedlemmene et erstatningsansvar. Det gjelder både overfor selskapet, aksjeeiere og andre. Manglende forsvarlighetsvurdering er uaktsomt, og kan dermed medføre erstatningsansvar om noen påføres tap.

Hvorvidt 1 million i inkasso (som påpekes av andre over (ikke meg))vurderes som å ha forsvarlig likviditet kan andre vurdere. Min vurdering er at det er kritikkverdig å komme i den situasjonen dersom selskapet ikke hadde likvide midler i bakhånd (kan alltid diskuteres hva likvide midler er). Det kan være et brudd på aksjeloven paragraf 3–4.
jeg har ikke sjekket at inkasso oversikten over og bare forventer at det stemmer.
Selskapet kan gjerne ha likvide midler i form av cash etc men da virker det merkelig at de ikke har betalt regningene i tide. Dette kan selvsagt skyldes at de har sagt opp alle ansatte og at det ikke har vært noen til å gjøre det.

Supert at de har klart å skaffe litt finansiering, men oppløpet tidligere med børsmeldinger, en svært rotete og amatørmessig kvartalsrapport, radiotaushet osv har ikke gitt meg tillit selskapet.
Så får vi bare håpe et det ser lysere ut i fremtiden for selskapet og for aksjekursen. Og at Hardox slutter å kverulere på alt som legges ut. Ha en strålende aften.

2 Likes

Ny CEO og Financial officer. Lav burnrate med tett samarbeid med Universitetet i København som skal være verdens ledende innen faget. Det må bli bra for SoftOx og investorer framover. :crossed_fingers:

6 Likes