Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

Det kunne vært verre, med en emisjon på 1 øre. Så det er ikke så mye å klage over. Er det noe dem alltid har vært gode på, så er det å ta vare på alle aksjonærer. Det er det som er grunnen til at de har hatt kjempesuksess.

1 Like

Hha fy fader :joy:

Rett før ting løsner kommer innløsningen av resterende aksjonærene, vent å se!

1 Like

Skjønner jo godt han er flyttet til Sveits, hadde heller ikke turt å bo i Norge etter å ha lurt så mange for så mye penger.

3 Likes

Nå må dere slutte å tulle og gidde å lese hele meldingen. Fortrinnsrettsemisjon betyr at alle aksjonærer får lik rett til å tegne sin relative andel. Ingen prioriteres foran andre. Samtidig får alle tildelt omsetbare tegningsretter, så hver enkelt kan selge noen for å bruke pengene til å tegne for gjenværende. Det eneste garantistene gjør er å sikre at emisjonen blir fulltegnet, slik at ny styreformann kan ta over et selskap med tilfredsstillende soliditet.

5 Likes

Slutte å tulle? Tuller du med meg? Hva faen har du gjort annet enn å tulle bort aksjonærenes penger de siste 4 årene? Det eneste som hvert fall er sikkert er at du ikke kjenner dine egne begrensinger i jobben du har vært ansatt til å gjøre.

4 Likes

Her er det mye tull. Dette er jo en kvalitetsaksje som har falt fra over kr 110 ned til en emisjon på hele 2 øre (kort tid etter en emisjon på 10 øre)…
Det er jo strålende levert!

Hvordan kan du mene 22,5 millioner er forsvarlig drift når når man vet det trengs enda mer om ikke lenge?

Tenk deg om èn gang til før du dømmer kursen nord og ned. Det skal tegnes 1.125.000.000 nye aksjer. Det betyr at hver enkelt aksje pr. i dag har rett til å tegne ca 2,18 nye aksjer eller grovt regnet 11 aksjer pr.5.aksje aksjonæren har.
Kjøper man 5 aksjer for 0,10 og tegner 11 nye aksjer for 0,02 har man en total kost på 0,72 for 16 aksjer eller 0,045 pr.aksje. Etter emisjonen vil det være ca 1.640.000.000 aksjer i selskapet. Hvis hver av dem er verdt 0,045 tilsier det at hele selskapet prises til ca.73.800.000,- Da snakker vi om selskapet etter å ha fått inn 22,5 millioner kroner i kassa. Som man vil se tilsier det ca. halv pris av hva selskapet var priset til for en uke siden hvis man holder den nye cashen utenfor. Dette etter å ha fått konstatert at man har fått på plass en styreleder som må anses som en av de mest kompetente det er mulig å få tak i. Er det noen som tror han gidder å gjøre dette, hvis han ikke ser gode muligheter med selskapet??
Det interessante er jo at så lenge emisjonskursen ligger fast vil en høyere verdsettelse av selskapet slå stort ut i verdien av eksisterende aksjer. Sier man at selskapet skal være verdt tre ganger så meget, hvilket er omtrent der det var før alt raknet med den manglende EDF-utbetalingen øker verdien av eksisterende aksjer med 0,28 altså til 0,38.
På den bakgrunn er kanskje ikke det å betale 0,10 pr.aksje det dummeste man kan gjøre.
Please, alle tall er omtrentlige og ikke egnet for revidering med 5 desimaler men gir etter min mening et veldig godt bilde av situasjonen.

3 Likes

Jo det er idiotisk å betale 10 øre når det snart strømmer ut med aksjer til 2 øre.
Se på Fingerprintcards. Emisjon på 9 øre og kursen holdt seg lenge godt over det. Så kom emisjonaksjene på konto og vips er kursen nede på 8 øre. Kursen kommer nesten i alle emisjoner ned til emisjonkursen.

Stay away

1 Like

Folket her inne og flere tusen andre «småsparere» var for en tid tilbake siden selskapets største aksjonærer. Det var vi basert på styrets euforiske børsmeldinger og optimisme i presentasjoner. Mye av det som ble skrevet og sagt har vært på grensen til ren løgn slik jeg ser det. For i kulissene ble lite gjort riktig, og det ble aksjonærene straffet ettertrykkelig for.

Så du skjønner min gode mann, at vi som kjøpte aksjer for hundretusner og ja, millionbeløp oppe på 50-60-70-80-90 tallet har ikke nubbesjangs og tjene dette inn igjen. Selv ga jeg vel omtrent 1 500 000,- for mine 50 000 aksjer i sin tid.

Som styrets leder er det primært ditt ansvar at selskapet drives forsvarlig. Her kan vi trygt konstantere at du har opptrådd uforsvarlig ved flere anledninger. I stedet for å hente nok penger til forsvarlig drift over lengre tid ble det satt emisjon etter emisjon hver gang kassa var helt bunnskrapa.

Tillitten til dette selskapet er lik 0 nå. Vi kan aldri stole på at styret gjør hva som er riktig ifht dets aksjonærer, i hvert fall ingen under top 5. For der er den harde kjerne tilbake, på topp. Karret til seg omtrent hele selskapet for en slikk og ingenting på selvbestemte vilkår.

For min del har jeg tatt tapet for lenge siden, og må bruke noen år på å hente meg inn igjen økonomisk. Det som irriterer meg er følelsen av å være dum, som ikke så dette komme. Tvilen kom dere til gode hver gang. Gikk vel ikke an at ledelsen er så på bærtur, de må da ha en plan som tar vare på alle aksjonærene?! Nope.

Hilsen #Styreleder

31 Likes

Godt skrevet. I tillegg så klaget Almås på at det var vel han og broren som hadde tapt mest penger på denne historien. Det må sies å være rimelig relativt og veldig subjektivt! Her er det bare å fortsette å advare nye håpefulle inntil selskapet en gang i fremtiden muligens tjener penger.

1 Like

Evig runddans med nye emisjoner og flere vil komme om ikke lenge. Klage over de sure småaksjonærene som har tapt det meste av sine oppsparte midler gjør ikke saken bedre…

En ting er klart det vil komme en aksjesplitt og har til gode å se kursen har gått opp etter en omvendt splitt.

Og det er det store poenget! At den nå annonserte emisjonen er fortrinnsrettet med omsettelige retter betyr jo fuck-all @Geiralmaas , når de mindre aksjonærene allerede er utvannet til homeopatisk nivå gjennom å først kjøre selskapet teknisk sett konkurs og så konvertere gjeld i forkant!

Hvorfor ble ikke en fortrinnsrettet emisjon med omsettelige retter gjennomført for et og et halvt år siden? Hvorfor ble ikke en fortrinnsrettet emisjon med omsettelige retter gjennomført før konverteringen? Jo, fordi da hadde de største aksjonærene / bond-holders endt opp med å eie mye mindre av selskapet enn nå. Det er dette som er kjernen i det mest grisete jeg har sett gjennom mange tiår på Oslo Børs!

31 Likes

Her bør folk kjenne sin besøkelsestid og selge så lenge en får mer en 2 øre for aksjen. At det ligger poster på kjøp når den garantert skal ned til 2 øre virker som en gavepakke til de som har aksjer.

2 Likes

Her har nok du ikke skjønt at dagens aksjer handles inkludert ≈ 2,2 tegningsretter.

Det er i dag 517 millioner aksjer, og ved kurs 0,087 nå er MCAP 45 millioner. Det planlegges altså å trykkes opp 1,125 milliarder aksjer til 0,02 for å hente de 22,5 millioner kronene. Om kursen blir så lav som to øre etter emisjonen, så gir det en MCAP på bare 32 millioner. Som altså betyr en prising pre money på bare 10 millioner. Så det skjer nok ikke.

Denne aksjen burde ikke vært lov å handle i det hele tatt. Scam hele Almås.

Det ser ikke ut som at @Geiralmaas ønsker å svare deg

Det var det jeg også kom fram til. :+1:

Siden jeg nå uansett snart skal fratre tillater jeg meg å svare på noen av de på de påstander som slenges ut. Spesielt synes jeg det er nedrig at man tillater seg å slenge ut påstander om kriminell aktivitet uten en gang å ha tatt seg tid til å sette seg inn i saken. Faktisk er SoftOx medisinsk sett et svært spennende selskap med et voldsomt potensiale, vi må bare få rammebetingelser som gjør det mulig å ferdigutvikle løsningene.
Jeg tar de tre områdene sår, lunger og desinfeksjon hver for seg.
Innen alle tre områdene har vi revolusjonerende løsninger som har svært gode sjanser for å lykkes. At de skal etterhvert kunne få en betydelig økonomisk verdi er ihvertfall noe jeg tror på.
Sår, SoftOx har brukte for lang tid på å få godkjent sårskyll. Konsekvensen av det var at når man endelig var klar hadde både FDA i USA EU lagt om kravene, slik de krever enten mer dokumentasjon eller drug klassifisering både for godkjennelse og reimbursment. Det er slik jeg vurderer det hovedårsaken til at sårskyll ikke ble godkjent, da hjalp det lite å ha distributører på plass. Når det er sagt så er det flere selskaper som har opplevd det samme. En aktør kjøpte katta i sekken for USD 1.3 mrd fordi de feilberegnet omlegging av godkjenninger og reimbursment i USA.
Det som er positivt her er, slik jeg vurderer det, at SBE synes å ha meget stor sjanse for å lykkes under det nye regimet og dermed er en sterk kandidat for å løse et av verdens største helseproblemer, infeksjoner i kroniske sår hos 40 millioner pasienter årlig. Vi er så vidt meg vites de som har kommet lengst i å utvikle en løsning på dette problemet. Våre studier synes å vise det de etterspør, sår lukking og sterk antimikrobiell effekt. For å vurdere verdien av denne teknologien henviser jeg til meldinger fra selskapet.
Når det gjelder lungesiden har vi der klart å levere resultater som er svært lovende. Noe som også bekreftes at vi har fått på plass en ny styreformann som jeg anser som svært kompetent samtidig som både Universitetet i København og European Defence Fund har valgt å satse på løsningen. Dette arbeider har vært gjort i rett tid til en svært fordelaktig pris. Vi snakker her om å bruke ca. NOK 150 millioner på å ta en løsning frem proof in human som medisinsk vil kunne være først linje forsvar mot luftbårne mikrober og biologiske og kjemiske våpen. Gjennomsnitt pris for å utvikle ny drug i USA USD 1–2 mrd, med 10-15 års utviklingstid. For verdivurdering av lungesiden viser jeg til Sparebank 1 Markets sin analyse.
Ser forøvrig at noen der slenger ut påstander om fantasitall. Før de gjør det bør de lese de vitenskapelige artikler som finnes om hvor ofte disse problemene oppstår og hva kostnaden med dem er. Når de har gjort det kan de oppdatere de andre på hva de mener er fantasi og hva de mener er reelt. Å være en god investor er hardt arbeide.
Innen desinfeksjon har vi utviklet stabile løsninger for høye konsentrasjoner av HOCl, noe verden trenger, da HOCl er svært effektivt, men reagerer med alt og alle og derfor trenger høye konsentrasjoner for å være effektiv særlig mot sporer og virus. Samtidig utvider det også kraftig bruken av dette kjemikalie istedenfor mer miljøfiendtlige løsninger. Vi har tross alt utviklet en metode som unngå dannelse av klorater som er styggen innen klorkjemi og som gjør at SoftOx er meget miljøvennlig med kun havsalt som reststoff. Dette er viktig både for medisinsk bruk og innen desinfeksjon.
For hånddesinfeksjon har vi vist at vi har utviklet et svært hudvennlig produkt, hvor studier viser at brukerne tolerer våre produkter mye bedre enn konkurrentene. Tilsvarende har vi vist at bruk av vårt produkt kan forbedre innemiljøet, særlig i trange og hard belastede rom.
Når det gjelder kommersialisering av desinfeksjon er bildet blandet. Vi var offer for dårlig håndverk hos regulatorisk myndigheter, hvor de brukte 2 år på å bli enig med oss, men vi har heller ikke vært gode nok. Vi skulle fått til mer. Der ødela vi mye for oss selv.
Helt til slutt kan jeg nevne at vi har utviklet et munnskyll for å motvirke tannråte. Et problem som vedrører ca. 400 millioner mennesker i verden.
Alt dette har vi i SoftOx fått til i løpet av min tid som leder. At aksjekursen ikke reflekterer dette kan jeg bare beklage. Noe av årsaken til dette har vært at jeg har vært for optimistisk og entusiastisk. Noe skyldes at jeg ikke har vært taktisk god nok i kommunikasjon med markedet, slik at vi ikke har fått betalt for de gjennombruddene vi har hatt. Hvor mange har ikke lest om faren for resistente infeksjoner i sår og at det vil bli dødelig i fremtiden? Samtidig hvor mange har lest i de samme avisene at SoftOx har antakeligvis løst problemet? Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har forsøkt å nå gjennom, men særlig Aftenposten synes å være helt uinteressert i å skrive om løsningen, de elsker bare å skrive om problemet.
Når det gjelder utvanning av små aksjonærer, så er det viktig å huske på at ved alle emisjoner har det vært åpnet for reprasjonsemisjon, men kun den siste ble gjennomført, da markedet i de øvrige tilfeller ikke har vært interessert. Siste reprasjonsemisjon hadde et mål om å hente inn Nok 25 millioner, men fikk inn kun NOK 2-3 mill. De 25 mill burde vært tilstrekkelig for øvrige aksjonærer til å opprettholde sin eierandel, hvis den hadde blitt fulltegnet. Å klage på at andre stikker av med eierskapet, når man selv ikke er villig til å komme opp med penger vitner om lite forståelse for faktisk forhold.
Så alt i alt, kan jeg ikke se at jeg har gjort det så verst. At aksjemarkedet ikke verdsetter de løsningene vi har kan jeg bare beklage. Men all skyld gidder jeg ikke å ta, når man ser hvorledes særlig Euronext Growth selskaper blir behandlet i disse dager.
Håper dette på ordentlig måte svarer på noen av påstandene som her er fremsatt. Å gå i verbal krig med noen av dere gidder jeg ikke. Livet er for kort til å bruke tiden sin på det.

17 Likes