Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

Pr.i dag må du ha 24.000 aksjer for å komme inn på topp 50 listen. De 50 største representerer i dag 67,98 % av aksjene og dette tallet har vært stabilt gjennom lang tid, på samme måte som denne gruppen knapt handler aksjer, unntak gjort for Nordnet. I praksis betyr dette at det er kun 3,4 millioner aksjer i “omløp” og det er vel god grunn til å anta at en god del av de mindre aksjonærene er stabile. Men det er også mange veldig små, i hvert fall var det det under pandemien,da det var mange tusen aksjonærer ogca 350 med 20 eller færre aksjer. I forhold til InvestMidt sin kommentar skal bemerkes at ledelsen og gruppen rundt denne synes å ha økt sine posisjoner med flere titalls millioner siste året. De konklusjoner man kan trekke av ovenstående,er at det er veldig få aksjer som er i omløp og som bestemmer den daglige kursen,og Nordnet med sine bidrag til shortsalg må nok bære en god del av ansvaret for at kursen er så lav som den er.Deres forretningsetikk kan nok diskuteres,hvilket en bot i 100 millioner klassen også klart indikerer. Det positive med aksjonærstrukturen slik jeg ser det er uten tvil at det vil være vanskelig med et fiendtlig oppkjøp for småpenger. Skal selskapene få tak i den unike teknologien må de gå veien om et regulært kjøp som forhandles på normal måte. Og da folkens snakker vi om helt andre summer. EDF sitt tilsagn betyr unektelig at de har langt større tro på SIS enn Sparebanken 1 Markets. For de av dere som har lest analysen, tenk hvis man brukte 30-40 % sannsynlighet i stedet for 4 (såvidt jeg erindrer) og samtidig endret sjansene for at selskapet skal lykkes til 100 (man har allerede et kjempeprodukt i SWIS) Hvis SIS går inn kommer alle vi som har sittet her og ventet bare til å anse dagens kurs som en svært dårlig vits.

19 Likes

Sparebank 1 Markets analyse er nesten å betrakte som useriøst venstrehåndsarbeid bortsett fra at den sier noe om det potensiale som ligger i selskapet.
Analysen bærer preg av å være “sur”, og man kan tenke at den bærer preg av at ledelsen i Softox nå har henvendt seg til DnB for et samarbeid.

1 Like

Er det ikke vanlig at de kommer med et nytt midlertidig kursmål etter en stor fundamentalt signifikant børsmelding? Pleier slikt å ta lang tid?

Teknisk er det store spørsmålet om aksjen skal ned å lukket gap til 38,30 , eller om man har med et breakaway gap som ikke blir lukket?

Meldingen i går var fantastisk og selskapet fikk nermere 25% i støtte av hva markedsverdien på selskapet er.
Så steg aksjen med 10% som er langt under verdiene som ble tilført.
Aksjen skal opp og nå kan en kjøpe 3kr for ei krone her.

3 Likes

Ikke umulig at man nå kan kjøpe 30 kr for 1 kr om man ser noen få år frem i tid :crossed_fingers:!

2 Likes

Om man er langsiktig, så tenker jeg SoftOx er et ganske safe bet, og at verdien vil øke betraktelig over år. Sbe, swis og desinfeksjon er jo ting som vil gå til markedet etter hvert, og om de finner brukbare løsninger for forsvaret, så kan det blir verdt ekstremt mye som en sikker inntektskilde. Vi får bare håpe at selskapet får til løsninger som skaper minst mulig utvanning av verdiene før inntektene begynner å komme.

1 Like

Du må huske på at når de mottok 97 mill, så stiger også forpliktelsene og utgiftene. Så at den steg 10% synes jeg var veldig bra. Ha i bakhodet dette er inntekter for å dekke fremtidige utgifter, dvs de tjener ikke (foreløpig) noe på å få disse pengene. Foreløpig går selskapet i minus pr mnd/år. Den dagen de har ferdige godkjente produkter og går med overskudd så går kursen betraktelig men min vurdering er at det fremdeles er et stykke dit.

1 Like

Enig i det du sier. Støtten er kjempebra på flere måter, men det hjelper ikke på cash-situasjonen akkurat nå. Satser på de har flere gode nyheter i vente på kort sikt :+1:

1 Like

At utgiftene stiger er en selvfølge. Men de absorberes vel inn i EDF støtten. I søknaden vil jeg tro kostnadene til de ekstra utgiftene du sikter til ligger.

2 Likes

Q1 sto de igjen med 2 potensielle partnere, tipper det er valgt ut 1 og avtale utformes as we speek. Ser ingen grunn til at de skal ha problemer med å få seg partner, når Amerikanske forsvare, Norske forsvaret og EU mer en villig spytter inn gode penger. Så det er nok løsningen og fordelingen som diskuteres. Det er også nyheten, samt fda EU godkjenning på des og Swis som vil gi fart på kursen.

3 Likes

Tror dere at emisjon kan skje i forbindelse med partneravtalen? Hadde vært greit å få den unna egentlig.

Her finnes det bare håp om noe helt annet der de ikke trenger påfyll. Ser man hva andre har fått til med slike avtaler og størrelsen på dem så burde det være innenfor men det er min mening.

Vi får håpe de har en og Softox kanskje har vært litt taktiske og litt avventende med en avtale til de fikk EDF i boks? Det kan gi dem større handlingsrom med tanke på en sivil avtale? Jeg aner ikke, bare noen tanker…

4 Likes

Er veldig spent på innholdet av en partneravtale så tidlig i løpet.
Men håper ledelsen ikke selger seg billig, og håper og tror at avtalen vil ta høyde for det ekstreme potensialet SIS vil få ved positive studieresultater!

Det optimale vil være en emisjon etter en knall god partneravtale hvor nåværende og fremtidig finansiering er sikret.

40 Likes

Helt spinnvilt egentlig. Norges største bidrag fra EU belønnes med 9% oppgang… for en latterlig børs Norge har.

5 Likes

Klager ikke over at folk sover i timen, bare å fylle på. :slight_smile:

3 Likes

Jeg liker denne name droppingen her - både av enkeltpersoner men ikke minst de ulike enhetene og departement osv :partying_face::champagne::beers: Pengene som er tildelt er nå greit nok - de skal tross alt brukes på prosjektet - men signaleffekten og PR-verdien her er uvurderlig

8 Likes

På tide med all in?

3 Likes