Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Kostnadene ved denne “mini-emisjonen” er vel forsåvidt også lave og gir selskapet anledning til å komme seg på grunnere vann i løpet av 3-4 måneder

2 Likes

Samt selskapet slipper emisjonskost som normalt er noen millioner :slight_smile: Beløpet her er så lite at jeg for min del syns det er en positiv melding. Hadde det vært snakk om 40mill + (mer enn 10% av MCAP) ville jeg ønsket en rep emi slik at vi kunne forsvare eierskapsprosent. her er det jo ca 3% av mcap, ingen renter, ingen omkostninger.

4 Likes

Enig i at det er mye bedre å betale 5% rabatt til en eier enn å betale 7% i meglerhonorar.

5 Likes

Mine beregninger tilsa før dette at selskapet var 100% tom for penger en eller annen gang i løpet av november. Så nå er de i stedet tom for penger i januar antar jeg. Emisjon i desember eller januar senest får vi vel da anta.

De rekker å få på plass en rekke ting før de må ha emisjon da, avklaring på eu godkjennelse desinfeksjon, SIS oppstart, osv. Men, de må jo hente penger i løpet av noen få måneder uansett.

For min del betyr ikke dette veldig mye, det er snakk om at de henter penger gjennom ett lån rett før selskapet går konkurs for å sikre driften i ett par måneder. Det er ikke en løsning på selskapets finanieringsbehov, det er en løsning for å komme forbi noen avklarende triggere før man løser finansieringsbehovet:

De sier det vel mer eller mindre rett ut. Det har vært noen uforutsette forsinkelser som gir dem ett likviditetsbehov før disse tingene er på plass. Men, det er jo klart at de fortsatt trenger penger til å finansiere videre forskning og utvikling. Så her er det snakk om ett par måneders utsettelse av emisjon tror jeg, ikke ett alternativ til emisjon (de brukte 21 millioner forrige kvartal, lånet er på 15 millioner, så ca 2 måneder drift?).

Alt i alt en smart løsning, som nok gjør det lettere å hente mer penger snart. Men, de må jo fortsatt hente de pengene i løpet av kort tid.

5 Likes

Dette er hovedpoenget med lånet. Det ville vært “umulig” å få kjørt en ok emisjon nå. Lånet utsetter emisjonen til etter triggerene. Almhaug forventer positive triggere og en grei emisjonskurs.

Jeg er jo litt der at “money talks”, og Almhaug har lagt pengene på bordet. Riktignok med det forbeholdet at hvis triggerene er negative og de må kjøre emi på lavere kurs enn 38,5, så kan han konvertere der i stedet. Tror det er derfor jeg fortsatt er litt avventende her.

4 Likes

De har vel minst tre søknader om støtte inne, kommer de med litt størrelse på så avhjelper de en god del i tilegg

8 Likes

Det er sant, Nekkar har jo fått 10 MNOK for Starfish og 21 MNOK for Skywalker prosjektene sine, noe som i stor grad har finansiert disse prosjektene. Hadde Softox klart å få tilsvarende støtte, så hadde det gjort veien videre mye lettere for dem.

2 Likes

De som har lest meldingen, vil se at det også er en annen mulighet.

Vil det si at om Softox kjører en emi f.eks i mars nesteår på f.eks 70kr pga gode nyheter rundt SBE, SIS, KEMI osv, så vil lånet enten konverteres på denne kursen eller betales ut kontant av emi pengene?

Nei, de har to retter, enten til å konvertere til 38,5kr eller til å konvertere til samme kurs som en emisjon. Almehaug Bolig AS velger selv hva som blir best for dem.

Men det må jeg si, Softox har fått en burnrate som er langt høyere enn hva jeg hadde trodd for et års tid siden

Det er vel ikke så veldig rart, mtp pågående SIS, SBE og dyrehelse studie, delfinansinering av FFI studie, økt markedsføring, økte legal kost pga alt rotet med KEMI osv

3 Likes

Nei har ikke sagt at det er rart, kun at det da blir et annerledes case enn det vi så på i fjor

Ja, noe høyere enn forventet. Men studiene “visste” vi at kom, økt markedsføring håpet vi på. Så et par mill høyere enn forventet i kvartalet kanskje?

1 Like

Før de velger ny finansiering kan de gå ut med (del)resultatene fra SIS fase 1 (pga fast-track).
Jeg skal ikke ta noen ting for gitt lenger mtp regalatoriske godkjenninger men dersom de ikke klarer å bli EU-godkjent denne gang med de ny data forstår jeg ingenting!
I tillegg har vi tilsynelatende gode data fra Hemsedal-prosjektet og oppstart av SBE.

Syns dagens melding om utsettelse av oktober-emisjon burde være verdt mye mer, men rennefarten kommer kanskje med meldingene fremover.

4 Likes
5 Likes

Da er jeg inne igjen og sikkert på topp :man_shrugging:

2 Likes

Da blir det ikke noen emisjon slik mange hadde fryktet/håpet😉 Så nå kan vi se fremover og melding om oppstart av inhalatoren på mennesker kommer neste uke skal dere se:-)
Over 60kr neste uke?

4 Likes

Hvis vi er over 60kr så er jeg strålende fornøyd :joy:

1 Like

Er fortsatt i minus på 60 kr…