Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Vi har lært at norske medier har i det store og hele ikke fantasi til å skjønne at norske bedrifter har noe spennende på gang, og spesielt ikke hvis de er dominert av middeladrende hvite menn, som ikke er spesielt sexy å løfte frem.

Og så er det jo en generell jantelov som gjør seg gjeldende i det store og hele.

Det er to ting jeg virkelig liker med Softox:

  1. De virker solide på sin jobbing med det vitenskaplige, har gang på gang kommet med akkurat de fremskrittene og børsmeldingene en har ønsket fra dem.
  2. Grunderene er tungt inne med egne midler

Så er det noe jeg ikke liker:

  1. De klarte ikke å selge hånddesinfeksjon midt under en pandemi mens det ikke var håndsprit å finne på markedet.
  2. De har mye høyere burnrate enn jeg skulle ønske, så faren for smertefulle emisjoner er fremdeles fullt til stede.
4 Likes

Jeg tror vel det blir enklere å få mediaoppmerksomhet når man har kommet lenger i de kliniske forsøkene. Det er litt begrenset nyhetsverdi i at det skal testes om et middel som kanskje kan virke godt mot noe er trygt å teste ut mot det det skal fungere mot. Veien til at man faktisk har bevist at noe fungerer godt mot det det skal fungere mot (og ikke minst til det faktisk kan tas i bruk) er litt for lang tror jeg. Da er det nok mer nyhetsverdi i gode resultater i tester hvor man faktisk tester vidundermiddelet mot det det skal fungere mot og om ikke så alt for lenge faktisk kan starte bruken av det.
Overskrifter som
“Covid-pasienter spratt opp av sykesengen etter bruk av SIS”
er nok litt mer klikkvennlig enn
“Minigris viste ikke ubehag ved bruk av SIS”.

Som aksjonærer er vi nok over middels optimistiske til resultatene og synes derfor alle andre er veldig trege i oppfattelsen. Nå håper jeg vi får rett men har nok vært mange før oss som har hatt samme tanke i andre medisinske forskningsselskaper hvor det har endt opp med ganske lite å skrive om.

4 Likes

Skal ikke mase mer om denne fhi veilederen men så lenge den ikke er oppdatert vi folk/bedrifter kjøpe den billigste spritbaserte forde de ikke vet bedre eller spiller dum. Blir spennende på onsdag når vi for vite mer om Hemsedal prosjektet, et veldig spennende samarbeid mellom FFI airthings og softox.
Det kan vise seg at softoxs desinfeksjon kan bli et like vanlige tiltak for å gå ned sykefraværet som andre HMS tiltak.

6 Likes

Ser for meg at mye av omsetningen går via innkjøpsavtaler. Helsevesenet har sine avtaler som det tar tid å fornye og bli en del av. Hinas er en viktig første fot innenfor som på sikt kan være en viktig døråpner. Men litt setback med salgsstopp selvsagt.

Butikker og en del andre storforbrukere driter vel egentlig i hva som er i dispensere og kjøper det som oppfyller krav til billigst pris.

I kommuner er det nok trygt og godt å forholde seg til veilederen. Gå utenfor og du stiller deg potensielt for hugg.

Folk flest bruker jo lite eget og da blir det nok for de fleste det som selges på nærmeste butikk.

Helsevesen og kommunale institusjoner er der jeg forventer mest overgang til alkoholalternativer i første omgang når det kan selges igjen og veilederen oppdateres. Spesielt i helsevesenet er jo bruken hyppig og mer skånsomt produkt som i tillegg tar Noroviruset må jo vinne frem tenker jeg. Samt der det åpenbart ikke er gunstig med sprit (fly feks).
Men ting tar tid og der er det nok viktig at SoftOx tar hensyn til i fonansieringsplaner.

12 Likes

Er dem ferdige med Sbe studiet, ser ut til at resultat er sendt inn til clinicaltrials…

Det det er SWIS

Nå håper jeg vi får rett men har nok vært mange før oss som har hatt samme tanke i andre medisinske forskningsselskaper hvor det har endt opp med ganske lite å skrive om.
Man må ikke glemme at sårskyllet ER dokumentert,med meget gode resultater,der er det vel først og fremst CE-merking som gjenstår. Det alene burde selvstendig kunne prises langt høyere enn hva tilfellet er for SoftOx i dag. Med klare fortrinn i et milliarddollarmarked bør det være lett å tenke på høye tall. Men det er mulig at det er erkjennelsen av at man aldri vet hva byråkratene klarer å prestere som holder det nede.

Blir nok heldigvis ikke byråkratene som skal godkjenne hverken SWIS, SBE eller SIS.

1 Like

Veldig riktig. Dette går jo igjen i alle biotek-trådene her :slight_smile: men dessverre er det ofte ikke markedets vurdering som det er noe galt med.

Jeg tenker det er viktig å huske på at selv om fantastiske resultater i tidlig fase er bra, så er det også en forutsetning for å lykkes med et så langsiktig og vanskelig prosjekt som å få et legemiddel til å bli suksess. Alt annet enn svært gode tidlige resultater ville jo være grunn til å avbryte prosjektet.

For markedet er det dermed gjerne lite oppsiktsvekkende at et lite selskap starter med oppsiktsvekkende resultater fra preklinisk og fase 1. Hvilket fort gjør at det tar mye lenger tid enn folk tror før markedet vektlegger resultatene i form av varig kursøkning.

2 Likes

Treningssentre burde jo være et prima marked for overflate desinfeksjon hvis Hemsedal resultatene er så gode som det ser ut som :slight_smile:

Skal sies at risikoen med et legemiddel i tidlig fase er betraktelig høyere enn hva gjelder medisinsk utstyr, som SWIS, SBE og SIS faller inn under. Her vil resultatene fra preklinisk (minigris) ha en overføringsverdi som gir en sterk indikasjon. I motsetning til legemidler, som er betraktelig mer komplekst. I tilfellet Softox er SWIS også godkjent, uten at markedet virker å reflektere i for stor grad over det faktumet.

2 Likes

Spørs om det er riktig at markedet ikke har reflektert da… Kanskje markedet nettopp har reflektert, men mer over det momentet som @Savepig nevnte:

Nå var jo SIS utgangspunktet for mitt forrige innlegg, men hvis SWIS savner traction selv med godkjenning så underbygger vel det bare risikoelementet for markedet i å legge for mye vekt på resultater i tidlig fase?

Mye mulig. Tar det med meg i videre vurderinger.

1 Like

Antagelig langt lettere å selge SWIS til et profesjonelt marked enn hånddesinfeksjon til et marked man ikke er inne i og “koker over” i forbindelse med en pandemi. De har vist en forbausende evne til å selge inn interesse for produktet og produktet til fagfolk. Lyktes med HINAS på første forsøk og har fått en samarbeidsliste med så mange professorer o.l.at man knapt skulle tro at det var mulig. Og SWIS skal selges til profesjonelle aktører på samme måte som hånddesinfeksjonen primært er siktet inn mot helsesektoren, ikke hr.og fru Hansen(intet galt om navnet :slight_smile: ) som går på supern og skal ha Antibac fordi de tror at det er betegnelsen på hånddesinfeksjon

Tror neppe markedet pr. nå oppfatter SWIS som godkjent uten CE-godkjenning, og når ledelsen i tillegg uttaler at det er først i 2023 SWIS vil komme ut i markedet.

2 Likes

Akkurat hva jeg mente m.h.t.frykt for byråkrater. Man vet ikke helt hva de er i stand til å finne på,ergo anser man det ikke godkjent.

Regner med de har lært litt av tid med desinfeksjonen nå ettersom det først var sagt tidligere, mulig de legger inn noen mulige bekreftende studier før de får godkjenning. Dermed nå slutten av 2022

Hva legger du egentlig i at SWIS er godkjent?

Min oppfatning er at de jobber med å få på plass det nødvendige (Establishing quality system for medical devices and GMP production and apply to the Notified Body for CE certification. ) for å kunne søke om CE-godkjenning. Så jeg anser ikke produktet som godkjent enda.

2 Likes

Unøyaktig av meg. Godkjent som i bedre enn SOC. Mangler åpenbart CE-godkjenning, men det forundrer likevel at markedet har så lite interesse av å se litt inn i spåkulen hvor resultater fra SWIS knyttes oppimot SBE, med SIS som et wildcard. Helt tydelig grunnet lav tiltro og da må man posisjonere seg deretter (har endelig lært). Og så angrer jeg på diskusjonen. Fryktelig lei av å gå runddans omkring hvorfor kursen er sirup.

5 Likes

Dette kan bli spennende!
Budsjett på 50 millioner euro og rettet mot det europeiske forsvarsfondet.

19 Likes

Kriterier for tildeling av medfinansiering
• Forsvarsnytte – søknad kan knyttes til behov hos Forsvaret
• Sponsor i Forsvaret eller forsvarsindustri øker normalt sannsynligheten for å lykkes
• Innenfor nasjonalt prioriterte områder (Meld. St. 17 (2020-2021))
• Teknologiske kompetanseområdene (s. 33-35)
• Fremvoksende og banebrytende teknologier (s. 35)
• Nyttiggjøring av sivil teknologi til forsvarsformål s. 15 og 35

15 Likes