Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Om SIS blir skilt ut er det jo fremdeles eid av selskapet og skal tas med i verdsettingen/potensialet.

Emisjonspengene skulle hovedsakelig brukes på Safedes, SWIS og SBE.
SIS stod ikke nevnt i emisjonsmeldingen.

Et meglerhus kan vel lov til å velge hvilke deler av selskapet de skal analysere for år 2024?

Og som jeg prøvd å si tidligere var min mening at dette ikke var en verdsettelse av selskapet, men analyse av de delene av selskapet som emisjonspengene skal brukes på (siden de antar SIS skilles ut før 2024). Det at de ikke tallfester SIS betyr ikke at det ikke har en verdi.

Siste ord fra meg om dette temaet :slight_smile:

2 Likes

Mer enn 5 millioner mennesker er så langt døde på grunn av covid. Hvorfor skiller dette seg ut og hva er relevansen med Softox? :thinking:

1 Like

For de som liker IL Divo er dette ett stort tap og har i aller høyeste grad med Softox og SiS og gjøre, kunne berget mange!

Dette vet vi ikke enda!
Etter å ha skummet i tråden har jeg bla. sett “LOA på 70%” for SIS i tidenes mest optimistiske regnestykke.
Det er ingen tvil om at SiS kan bli gigantisk, men dere må ha litt is i magen, la forskningen gå sin gang, la SoftOX bevise påstandene før vi kommer med fantasitall.

Nå har de penger på bok, de ligger godt an ift utrulling av desinfeksjon og forskningen på sårbehandling.
Det å være langsiktig her tror -jeg- vil være det beste, så går forhåpentligvis traderne som absolutt skal selge etter 10% på en liten smell.

8 Likes

Jeg var altfor optimistisk med å forvente at SIS vil drepe virus/bakterier i menneskelunger siden det gjorde det i laboratorietester og griselunger. Det er absolutt ingen garanti for at man får samme effekt i mennesker som i minigris. Jeg anser fremdeles fase 1 som mest kritisk, men det kan nok diskuteres. I tillegg må alt det regulatoriske hit og dit + sannsynlighet for salg regnes med i LOA? Så jeg legger meg flat og beklager urealistisk regnestykke. Poenget var som du sier at det er stort potensiale. Glad for at det ble litt gode diskusjoner og innspill rundt tallene :+1:t3:

4 Likes

Når denne meldingen kom var jeg litt usikker på hvem som faktisk var kundene: Den Svenske Innkjøpsordningen har på oppdrag fra regionene Uppsala, Dalarna, Västmanland, Örebro og Sörmland gjennomført et anbud på Kemisk-tekniske produkter.

På presentasjonen Geir Almås holdt på DNB-konferansen ble det tydeliggjort at det er på sykehusene i regionene de har vunnet anbud. Dette var kanskje klart for noen, men ikke nødvendigvis for alle. Å få innpass på internasjonale sykehus er enormt mye viktigere og langsiktig enn noe annet. Dette vil mest sannsynlig være kunder som vil bruke produktet i uoverskuelig fremtid gitt de er fornøyd + det er på sykehusene det brukes desinfeksjonsmidler hyppig og betalingsvilligheten er høy.

Ser frem til siste del av 2021 og ikke minst 2022!

4 Likes

Litt sen kommentar til emisjonen.
I utgangspunktet er jeg prinsipielt uenig i måten en slik emisjon håndteres på, da jeg mener alle aksjonærer skal behandles likt. Fremfor alt bør også aksjonærer prioriteres og få en fortrinnsrett. Det er mange måter å gjøre det på, og de ville klart å fulltegne den emisjonen uansett . Det at de med mest penger hele tiden forfordeles og dikterer betingelser er jeg ikke tilhenger av.
Jeg synes rabatten var uhørt stor, og jeg er usikker på hvem som egentlig tar avgjørelsene der. I forhold til overtegningen kunne man selvfølgelig ha satt den på 60 tallet uten problemer.
Men gjort er gjort.
Når det er sagt så tror heller ikke jeg Almås hadde forventet at artikkelen skulle gjøre at kursen gikk som den gikk. Her tror jeg det var flere tilfeldigheter ute og gikk.
Timingen var nok veldig god, for det er nok et par elementer som kunne ha satt kjepper i hjulene for Softox.

  1. Den såkalte Hemsedalrapporten lå i kortene at var forsinket. Ellers ville de brukt den før emisjonen og ikke etterpå. Det ville vært besynderlig rart.
  2. Det kanskje aller viktigste som kan gi en kurssmell igjen. Vi har enda ikke fått melding om at Norge aksepterer Eu sin vurdering av overgangsordningen. Softox har derfor pr dags dato fortsatt ikke mulighet til å levere i forhold til Hinas, slik jeg forstår det. Og det er mulig miljødep holder på valget de har tatt. Det ville isåfall gitt en kraftig kursreaksjon nedover og skapt større utfordringer for emisjonen.
    Så alt i alt mener jeg det var delvis bra løst.
    Ser frem til fortsettelsen her.
1 Like

Denne er irriterende uklar. Tenker ikke på ditt innlegg, men hvorvidt avklaringen er endelig. Har Norge som en del av EØS mulighet til å overkjøre EU? Mulig at de i ytterste konsekvens har denne muligheten, men da må de vel gjøre et aktivt vedtak, som ville vært særs spesielt.

1 Like

Det var vel det Geir sa på presentasjonen at de kunne.

De kan, det stemmer nok, men da må de aktivt bestride EU sin tolkning. Mao; så lenge vårt kjære fedreland sitter i ro så har Softox alt av tillatelser for salg til Hinas og andre. Min kjappe morgentolkning on the go.

Det er også sant. Men slik de har opptrådt mot Softox i dette hadde det ikke vært utenkelig om de hadde utfordret det. Selv om det hadde vært galskap.

2 Likes

Noen endring på topp50 av interesse?

Knapt bevegelser, som alltid.

2 Likes

Norge må ikke bestride noen ting, her er de konge i eget reir hva de godkjente eller ikke.

Det er to mulige veier:

  1. EU sin avgjørelse har kun en rådgivende funksjon. Som betyr at den i grunn og bunn har null reell betydning.

  2. EU sin avgjørelse er gjeldende inntil norske regulerende myndigheter eventuelt bestrider tolkningen.

Hva mener du?

Almås var klinkende klar på dette, Norge hadde selvråderett hva som ble godkjent å ikke. Noe som mest sannsynlig de også har da det er en god del gode preparater som er godkjent i EU men ikke her i Norge. Antar med dette hastemøte var for å legge politisk press for at MD skal snu i saken å hjelpe Softox. For nå begynner det virkelig å haste for Hinas.

Da er vi under emi, så får vi se om vi ligger her lenge nok til at rep-emi blir avlyst. Til dere som ikke fikk være med på 55-emi, nå er det ytterligere rabatt. Og det eneste som har endret seg siden den stanget mot 80, er at de nå har penger på bok.

5 Likes

Om ikke ledelsen hadde komt med rep emisjons utspillet ville vi lagt høyere.

At de har selvråderett betyr ikke nødvendigvis at de må benytte seg av retten, som er hele poenget! For hva har Softox egentlig oppnådd dersom uttalelsen fra EU kun var en uttalelse og ikke må anses som et vedtak som går under EØS-avtalen? Null, nada. Ergo; alt fremstår ekstremt uklart.

Vet du forøvrig datoen på dette hastemøtet iom at du antar at det tidsmessig var i etterkant av redegjørelse fra EU?

1 Like