Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Stemmer, var dette jeg siktet til. Noen som mener Hermanrud er på ville veier?? (Ut fra tallene vi nå har sett)

Som jeg så at du skrev, men fortsatt ikke skjønner. I mine øyne er man mindre seriøs om man tar vekk en vesentlig del av selskapet, later som det ikke er der, blir veldig useriøst for meg. Da tar man heller ned COS da. Er det høye tall så er det høye tall, men det er en del av selskapet og skal være med i en selskapspresentasjon. Dette er for bra at vi tørr ikke ta det med liksom? Det blir for dumt, men mulig du har rett.

1 Like

Tror det er mer riktig det Hardox skriver. Det er ikke sikkert de kommer med kursmålet før SIS evt. skilles ut til single entity av DNB

Det er helt sikkert riktig, synes bare det er rart å ikke ha med.

SIS er sikkert verdt en plass mellom 0% og 30% av et beløp mellom 1,5 milliarder og 50 milliarder. De har jo ikke bestått fase1 en gang! Hvorfor skal man estimere astronomiske beløp på noe så usikkert på dette tidspunkt?
Oppsiden er enorm og det jobbes i kulissene av DnB markets med verdsettelse HVIS fase1 blir bra. Dessuten kan sis bli kjøpt opp av BP da har det jo liten hensikt å inkludere det

2 Likes

Ellers er det vel mest vanlig å beregne selskapsverdi 3x salg.
Det må jo være ganske så avhengig av marginen? Bunnlinjen som teller.

4 Likes

Hvor tar du de tallene fra Hardox? Tar man 3 % av globale markedet så har man en value på 280 milliarder. Skjønner det er fanatsi summer, nå skummet jeg bare rapporten og det var kanskje ikke noe kursmål der, de tok det bare ikke med som fortjeneste? men der skriver de faktisk oppsiden av hva det kan bli, så de har det med. Kritiske er ikke Fase 1 i mine øyne, men fase 2, det er der vi får se om dette faktisk virker intracellulært.

Uenig! Det er jo i høyeste grad av interesse å få anslått verdier for SIS da vi aksjonærer er eierne og vil ha eiendeler til det nye selskapet etter utskillelse. Men tror kanskje det er for stor usikkerhet og risko for total bomm ved en verdifastsettelse pr. nå.

2 Likes

Hender seg av og til at man finner gull på HO
Screenshot_20211218-211320_Chrome

12 Likes

Hva har det å si at globale markedet er en fantasilion når SIS ikke en gang har (på nåværende tidspunkt) oppnådd annen milepæl enn på griser? Klarer de fase1 er det kanskje LOA 30%(likelihood of approval)? Men selv om det er trygt vet de ikke de fungerer i mennesker.
Klarer de 3% markedsandel av totale markedet er det utrolig imponerende, men kanskje litt optimistisk?

Angående markedsverdi på SIS mener jeg vi får fasit/transaksjonsverdi etter fase1 og før 2024 men det kommer jo helt an på set-up:

-skal de selge SIS i februar 2022?
-lisensieringsavtale med BP med up-front betaling og milepælsbetaling
-får de offentlig tilskudd og kan finansiere hele SIS til fase3 og deretter selge når LOA er 100%.

2 Likes

Vet ikke, det var tall fra SB1M, men de har vel kanskje et fortrinn ved at de tar Antibiotika resistente bakterier også, så kanskje 3% er konservativt om det lykkes? Jeg bare lurte på hvor du fikk de tallene fra? Du kan jo komme med samme argumentasjon om SBE også, men da er det greit for det er mindre summer involvert?

Ja du kan bruke like tall på SBE og de er også ekstremt upresise med så mange ukjente faktorer.

Har du prøvd estimere salgsinntekter 3 år frem i tid? For alt vi vet har det kommet en konkurrent som har bedre produkt, eller en bedre antibiotika som ikke skaper resistens.

Det kan man si om desinfeksjonen, swis og sbe også, det var ikke poenget og det vet du.

Poenget mitt var at SBE og SIS ikke er i markedet før 2024/25, ergo mer usikkerhet.

Desinfeksjon er i markedet og har oppnådd proof of sales. Og SWIS er også ferdig. Estimater på de blir litt mer forutsigbart etter hvert som de får distribusjonsavtaler.

Ja men jeg er uenig med deg at de ikke kan sette/bør sette en verdi på sis. Hva om selskapet kun hadde sis, er verdien 0 da? Men nå har de jo satt en verdi på sis da, men sds var ikke der? Finner ikke tilbake til rapporten, så fint om noen kunne delt.

Greit nok at SIS er vanskelig å verdsette men det gir absolutt ingen mening å lage en analyse av SoftOx hvor man ser bort fra SIS slik jeg ser det.
Spennet fra overraskende showstopper der SIS bare er utgift, via tidlig salg av hele greia til partnerskap og banebrytende teknologi med raskt stigende markedsandel er selvsagt enorm. Så det blir uansett håpløst å treffe men slik er det jo når man skal spå om fremtiden. Da får man heller lage ulike scenarioer.
Men å si at dette blir for vanskelig så vi ser like godt bort fra det gir for meg aller minst mening.

14 Likes

Edit:gammel dato

Jeg har ikke ment man skal se vekk fra verdien på SIS. Alle vet at det kan bli gigantisk.

Jeg skrev som jeg gjorde fordi:

  1. materialet fra Sp1 markets ikke var komplett selskapsanalyse slik jeg ser det, men supporting slides ifm en emisjon som skulle brukes på å få desinfeksjon og SWIS ut i EU, og fase1 SBE.
    (Analysedekning kan uansett ikke komme før 6 uker etter emisjon).
    De skriver også hvorfor de har ekskludert SIS.

  2. vi vet at DnB markets har fått ansvaret med å bistå Softox med SIS. De må vel gjøre Verdisettelse ifm med eventuell selskapstransaksjon (oppkjøp av SIS,spin-off, finansiering, lisensieringavtale osv), antakeligvis etter fase1. Så da får vi «fasit».

  3. Softox uten SIS er allerede interessant nok (som også kommer frem i «analysen» og tallmaterialet.) Det er jo et selskap som blant folk flest er forbundet med antibac, og skuffende salg kombinert med uheldige nyhetsvinklinger. Så, inntil fase1 er passert om et par uker/måneder klarer jeg meg uten tall for SIS.

Jeg syns heller ikke det er poeng å spørre meglerhuset mer da vi vet at Softox har annonsert en prosess rundt det prosjektet og folk som er interessert kan leke litt med tall selv.

Har du innspill på hvordan man verdsetter SIS (hvilken LOA/probability of success) før fase1 og rett etter må du gjerne utdype det.

8 Likes

Egentlig ikke i det jeg har sett. De skriver om at de forventer at SIS skal skilles ut men det er jo ikke en grunn til å utelate SIS.
Er det noe annet de skriver som jeg ikke har fått med meg?

Verdsetting er vanskelig ja. Blir jo ekstremt mye “tenk på et tall”. Men det er jo det analyser er til for :blush:

1 Like