Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Fikk kurssjokk i dag gitt. Vi kan vel få et lite lite kortvarig løft på gode forskningsresultater, men et løft som vil vare tror jeg ikke vi får før Soft melder om noe som gir penger i kassa. Enten i form av anbudet/EU godkjenninga kommer, pluss eventuelle støtteordninger. Og, det bør være noe som monner. En eventuell ny emisjon vil jeg tro det er flere som har betenkeligheter med å være med på når man ser hva som har skjedd i ettertid.

Objektivt sett fullstendig uinteressant fakta, selv om jeg skjønner at det er lett å tenke dersom, om hvis. Kunne åpenbart ha hatt en portefølje verdt betydelig mer dersom man bare, men det påvirker ikke hva jeg burde ha visst den gang Oslo børs befant seg på 700-tallet. Ville garantert gjort samme beslutningene igjen, basert på informasjonen man hadde den gang da.

4 Likes

Du vet, hvis det er så enkelt, så er det jo bedre å ta 40 % loss og tjene de inn igjen hvis du har andre aksjer som du er overbevist om skal langt oppover i nær fremtid.

Hehe nå er jo alt såpass overpriset at det er bedre å bare sitte med Soft. En kraftig korreksjon kommer nok til høsten når rentene skal opp.

5 Likes

Ja, det virker som det er slik for de fleste biotek for tida. PCIB, Targovax (og Softox) har veldig lovende data og underpriset, sannsynligvis fordi folk ikke tørr(?) satse på disse aksjene før det finnes penger i kassa. Problemet for de utenforstående er jo at når pengene først kommer vil jo aksjeverdien sannsynligvis mangedobles.

4 Likes

Ja, denne vil nok mangedobles. Spørsmålet er bare hvor fort/lang tid det tar. Virker som dem har en god sak i forhold til Kemi, men alt sånt tar så fryktelig lang tid. En joker kan være diverse støtteordninger. Husker fortsatt godt hva Almås sa på siste presentasjon: “Gjennom samarbeidet med FFI, så har vi muligheten til å søke om forskningsmidler på steder vi ellers ikke ville hatt mulighet til”. Jeg tror det største hinderet for en større kursoppgang nå, er nettopp frykten for en ny emisjon, ikke at forskningsresultatene vil være dårlige. Softox har levert på alle fronter (samarbeidsavtaler, innsidetegning osv.), bortsett fra på salg (som svenskene får ta litt av skylda for).

6 Likes

Eneste virkelige bekymrende elementet hva Softox angår er om man har en strict tidsbegrensning for investeringen. Da kan man virkelig begynne å snakke høyrisk. Rent fundamentalt er det meste rosenrødt. Utover at TTT.

6 Likes

Tror veldig mange av oss sitter med de samme destruktive og vonde følelsene akkurat nå. Når man ser et 6 sifret tall i minus, og det første tallet er langt verre enn 1, angrer jeg jo på at jeg har satset så til de grader på Softox, og vondt gjør det å tenke på, men det er veldig lite konstruktivt å tenke slik.

Lærdommen med at ting tar tid og at ting sjelden går helt som forutsatt, ikke minst i tidlig fase i selskaper som Softox, kan være vanskelig å lære seg.
Utrolig lett å kun fokusere på alt det negative men tror fortsatt på at dette går bra til slutt. Er veldig spent på SWIS resultatene.

6 Likes

Satt godt inne hos meg også den men når det gjelder slike midler, vil de være klausulerte/stille om de får noe? (tenker på den forskningen som forsvaret gjør)

Trist men sant, ser ut som om det er en nisse som har programert robot’n som kjører kursen ned og noen få blir nervøse og kaster kortene.

Altså, spørsmålet ditt er om de muligens ikke vil opplyse markedet hvis de skulle få midler? Nei, det vil nok bli meldt, i og med at samarbeidet ikke er noen hemmelighet akkurat.

Hei David777
Hvis du har et så stort aksjevolum, så er du på en måte fanget inne i aksjen der det blir helt økonomisk meningsløst å ta tap på denne aksjekursen. Aksjen har ikke falt så mye at du skulle få angst. Greit at du er bekymret, det er lov. Ikke tenk så mye på SWIS, det vil trolig ta tid og dette kan du se på som en bonus som vil kunne ta aksjen til store høyder. Se heller på det som er mer håndfast i øyeblikket, FFI og US. Jeg er helt overbevist om at dette samarbeidet vil ta av, ref flere uttalelser fra forskere på FFI som sier at dette er det mest lovende de har sett noen gang. Og får du med deg US så burde du kunne ta bølgen.
Så mitt råd er at du tar et glass med det du liker best, før du legger deg. Dette går bra.

6 Likes

Send gjerne kilder på disse forskerene fra FFI…

1 Like

7 Likes

Forskning viser at de som har tjent best på børs ( i % på porteføljen) er de som:

  1. Er døde
  2. Har glemt passordet sitt.
5 Likes

Forsvaret bruker ofte hypokloritt til å nøytralisere kjemiske stridsmidler. Voie ønsker nå å undersøke om SoftOx’ løsning kan benyttes til dette.

–Jeg har jobbet mye med motmidler mot kjemiske stridsmidler, og SoftOx’ inhalatorløsning har et potensial vi ikke har sett før.

–Inhalator som behandling er helt nytt. Har du covid-19-infeksjon og kan bruke inhalatoren, har du mulighet til å behandle en infeksjon før den blir alvorlig.

Den vanligste beskyttelsen soldatene bruker mot kjemiske og biologiske angrep i dag er masker.

–Vi vil også lage en løsning som skal smøres på huden for soldater som beveger seg inn i områder med kjemisk krigføring. Løsningen skal være forebyggende og minimere risikoen for å få virus og mikrober inn i kroppen.

–Jeg har troen på behandlingene og løsningene vi utvikler. Det er bevist at behandlingen har effekt på mennesker, så jeg tror vi lykkes med å ta det i militært bruk, hevder Voie.

NATO som marked
FFI vil benytte det norske forsvaret i studien, og ser potensial for at behandlingene kan bli universelle for allierte partnere globalt.

–Behandlingene vi utvikler åpner opp hele NATO og allierte partnere utenfor alliansen som marked.

NATO har i dag 3,4 millioner soldater i styrkene som kommer fra 30 medlemsland.

–FFI er en nøytral observatør og kan derfor overbevise verden om at dette fungerer når vi ser resultatene fra studiene, hevder Voie.

Konsernsjef Geir Almås i SoftOx har store forventninger til samarbeidet med FFI.

-Løsningene og behandlingene kan forbedre sikkerheten og beredskapen til våre væpnede styrker. Vi tror avtalen kan bidra til at våre produkter blir en del av den nasjonale beredskapen i kampen mot infeksjoner og multiresistente bakterier, sier SoftOx-sjefen.

–Hvis man kan behandle biologiske angrep med inhalasjonsløsningen fra SoftOx, og vi får NATO-alliansen som kunde, vil det få stor betydning for vår omsetning, uten at vi kan tallfeste potensialet, legger Almås til.

Lanserer fortløpende
Samarbeidet mellom FFI og SoftOx skal i første omgang vare frem til 2024. FFI-forskningssjefen vil fortløpende lansere produktene for bruk i Forsvaret når de er klare.

–Desinfeksjonsmiddelet er allerede klart til bruk, og vi jobber med å gjøre det mer brukervennlig i kaldt og varmt vær, og tilpasser innpakningen til soldater ute i felt.

FFI eksperimenterer og tester midlene og behandlingene på soldater under øvelsene.

–Inhalatoren for bruk ved kjemisk og biologisk krigføring er under utvikling. Parametere gjør at jeg ikke kan anslå når den er klar til bruk, men i løpet av perioden vi har prosjektet vil den være klar, sier Voie.

SoftOx betaler i første omgang for arbeidet FFI legger ned, og har forpliktet seg til å bidra med opp mot 5 millioner kroner i kontraktsperioden for utvikling og tilpasning av teknologien til militære formål. FFI har forpliktet seg til å bidra til at prosjektet får offentlig finansiering, og er godt i gang med å søke forskningsmidler nasjonalt og internasjonalt.

Kan snu aksjen
SoftOx-aksjen har imidlertid falt 27 prosent siden nyttår og handles fredag for 51 kroner på Oslo Børs. Konsernsjefen mener markedet har for stort fokus på kortsiktige salgsresultater.

-Markedet fokuserer for lite på positive nyheter relatert til forskningsprosjekter. Salget av desinfeksjonsproduktene våre har så langt ikke svart til forventningene. Mye av årsaken ligger i forsinkelser for EU-søknaden vår, men også at FHI ikke vil prioritere arbeidet med retningslinjene på området for våre løsninger, før de har kontroll over pandemien, forklarer Almås.

Hadde helt glemt hvor bull den artikkelen og FFI er. Drøyt.

15 Likes

Takk for omtanken, men holder meg til vann :slightly_smiling_face:
Jeg er også som du veldig positiv til FFI og US, det er en stor fjær i hatten til Softox å klare å få til dette sammarbeidet.

Skal jeg velge et av disse velger jeg alternativ 2 :slightly_smiling_face:

2 Likes

Den der er knallgod. Får håpe det å gjøre det mer brukervennlig i kaldt og varmt vær ikke tar så lang tid. Selve innpakningen går nok ganske raskt, vært hyggelig med en melding om ferdig produkt og leveranse utenfor landegrensene snart.

Hei Sverresen
Det var i første rekke sitat fra denne forskeren som Aaleby viser til, men også andre derfra som har uttalt seg. Beklager for at jeg ikke tar vare på disse uttalelser. De taler for seg selv. Men hvis du betviler FFI sin positive opplevelse av samarbeidet med SOFTOX, så kan du jo bare google selv i stedet for å komme med hersketeknikk som ikke virker i denne tråden.

2 Likes

Tatt fra FFi sine sider:

– Hvis vi for eksempel kan finne et multiprodukt som kan bæres på innerlomma av soldater og brukes både til desinfisering og sårskyll.

Kan tenkes at det nye Effektdes Pro 450 kan være en løsning her.

1 Like

Helt i orden, Boella :+1:t2: Da satser vi på at Forsvaret leverer.

1 Like