For å svare litt på det første spørsmålet ditt også. Det ble nevnt på Q1 webcasten at et fase 1 studie for SIS vil bli i friske frivillige. Almås nevnte også at et eventuelt fase 3 studie kunne kreve opp mot 1500 pasienter. 100 pasienter er nok mer rett størrelsesorden for et fase 2 studie. For å dra en liten sammenligning, det var designet 120 pasienter i BergenBio sitt fase 2 studie mot Covid. Almås sa samtidig at det kunne være aktuelt at BP tok over SIS etter fase 1. Med tanke på at rasjonalet til SIS er at det skal kunne fungere mot en rekke respirasjonssykdommer, både bakterielle, virusielle og soppinfeksjoner, håper jeg at selskapet kjører minst ett fase 2 studie i egen regi, for å vise effektdata i tillegg til sikkerhet.
Respirasjonsstudier tar heldigvis som regel kortere tid enn kreftstudier, som nevnt av H3nk1. Bjarnsholt har sagt SIS kan være på markedet i 2022, som virker totalt urealistisk etter forrige børsmelding. I analysen min hadde jeg 2023 utgangspunkt, men 2024-2025 er nok i grunn mer realistisk. For å ta en mer generell sammenligning: Forskere fra Pharmagellan lagde en oversikt over tid for kliniske studier basert på data fra clinicaltrials.gov. De fant at et fase 2 studie innen respirasjonssykdommer i snitt tok 0.8 år, mens fase 3 i snitt tok 1.5 år. Til sammenligning var det 2.6 år innen fase 2 for onkologi, og 2.8 år for fase 3 innen onkologi. Vesentlig kortere tid med andre ord. I tillegg kommer tiden mellom de ulike fasene, som gjerne tar en del måneder.
Det blir definitivt spennende å vite mer om veien videre, forhåpentligvis vet vi en del mer etter neste kvartalsrapport.