Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

“Jeg tror de har skutt gullfuglen. Nå ligger kursen på 51,80 og det tror jeg er en veldig god inngang på sikt. De har avtaler med det norske forsvaret og det amerikanske forsvaret om å utvikle produkter for dem. Jeg tror dette kan bli en gigantsuksess på sikt.”

5 Likes

Henriksen var med på euforien for ett år siden og tjente gode penger. Ikke tatt helt fra løse luften mao og podcasten har helt klart sin påvirkningskraft. Alle monner drar, ikke minst for å få fjernet jallastempelet for godt.

2 Likes

er litt skuffa over oss også, for engangs skyld traff investech på 43.5 som støtte og nedtur til, men min post som refererte til det ble rapportert og slettet.

Beklager seint svar. Anser scenarioet med en mulig partner et stykke frem i tid, og helt klart etter en eventuell CE-merking

1 Like

Skjønner at jeg har levd under en stein i over 40 år. Det skulle aksjekjøp i Softox til for å få meg til å skjønne at pyrisept og klorhexidin ikke skal brukes til å skylle sår. Fordi det virker toksisk på vevet og hemmer sårhelingen. Saltvann eller springvann er klart å foretrekke.

En studie på rotter viste blant annet at sammenligning av frekvensen av sårkontraksjon og gjennomsnittlig antall dager for sår å gro mellom den antiseptiske gruppen (klorhexidin ) og de to andre gruppene (springvann og saltvann) var statistisk signifikant . Studien viste en tydelig hemming av sårheling etter ni dager ved bruk av klorheksidinoppløsningen.

Og det er dette som gjør onsdagens melding så spennende. Verken springvann eller saltvann har noen form for antimikrobiell effekt. SWIS er et aktivt antimikrobielt stoff som nå er klinisk bevist å både ha signifikant bedre sårhelingseffekt og antimikrobiell effekt kontra saltvann. For første gang i menneskets historie har man et aktivt stoff til bruk på åpne sår som er like skånsomt som saltvann (ingen bivirkning, ingen resistensutvikling) med betraktelig bedre effekt.

Ligner farlig mye på en gamechanger :moneybag:

Kilde: https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v24n4/art25.pdf

15 Likes

Så du mener at det ikke finnes noe annet sårskyllemiddel i verden som konkurrerer bedre enn saltvann? Ville vært mildt sagt merkelig om de kjørte en studie som ikke testet mot dagens praksis…

Saltvann er det klart foretrukne i helsevesenet grunnet at det ikke er toksisk (ødeleggende på vev), ingen resistensutvikling og har best effekt på sårhelingsprosessen. Studien er testet mot dagens praksis aka saline aka saltvann.

1 Like

Det er vel rimelig grensesprengende? Kan du ikke høre med han kompisen på fb gruppen hva han tenker om det? Saltvann er det jo ingen som eier…

Vedkommende svarte så kort på mitt forrige spørsmål om en kommentar på bakgrunn av onsdagens melding at jeg skal passe meg for å tyne strikken. Men det er uten tvil grensesprengende. Hvorfor skulle ikke SWIS over tid kunne utkonkurrere pyrisept blant de opplyste i verden når egenskapene langt er å foretrekke?

Man kan bare tenke seg militære. Helt åpenbart at de vil foretrekke SWIS foran pyrisept eller klorhexidin når SWIS ikke har resistensutvikling og kan vise til betraktelig bedre sårheling. Bør være en no-brainer for ethvert NATO-land å kjøpe inn en slik flaske til hver eneste soldat i felten. Ikke minst når det i tillegg kan benyttes som desinfeksjonsmiddel.

4 Likes

https://www.nature.com/articles/sj.bdj.2018.302
“Hypochlorous acid is naturally produced by our white blood cells and is an essential part of our immune system. This process is called phagocytosis and is one of humans’ most symbiotic actions – eliminating pathogens yet being inherently harmless, unlike most other disinfectants which are toxic.”

Ja, da så en enda et nytt navn på håndsprit, hvor mange forskjellige er der … 20?

Hadde det ikke vært enklere med et produkt - et navn :face_with_monocle:

Så hadde kanskje folk husket at det var den som var uten alkohol , og best :wink::joy:

1 Like

Såvidt jeg vet ønsker Softox å selge bulk til andre, så står de for markedsføring og salg av “eget” produkt.

Greit det prump, blir bare forundret over merke oppbygging.

Der er jeg helt enig med deg. Sagt det før at det beste hadde vært ett navn.

Når blir neste oppdatering på forskningsresultater? Noe sånt?
-SBE fase1 i Q4
-SIS fase 1 i ca Q3/Q4 (gitt oppstart på høsten)

Husker ikke i farten om sårpleieproduktene for dyr skulle gjelde både SWIS og SBE, men vil de gå raskere siden SWIS på mennesker allerede er gjennomført?

Det er utrolig spennende. Man kan jo si at HOCL som mange tilbyr er en løsning som svarer på det du nevner i posten din. Dette begynner å bli et noe utbredt produkt men likevel ikke i større skala sammenlignet med tradisjonelle produkter.
Jeg er derfor svært spent på hvor mye bedre Softox sin løsning med kombinasjonen av eddiksyre er. Vi har jo sett grafene som viser forskjell på effektiviteten mellom softox sin løsning og ren HOCL. Det som er spennende er om dette vil vises in vivo i sårbehandling også, eller om det er et produkt som vil sidestilles med HOCL. Samtidig ser man jo også på studier at HOCL i flere år har vist seg relativt effektivt i behandling, uten at jeg greier å lese at det har fått det største innpasset på markedet.
Synes likevel det er spennende å se litt på Bactiguard (har nevnt det før), eier ikke aksjer der. De har mange fellestrekk med Softox bortsett fra at de tilbyr flere produktgrupper. Der ser man at deres HOCL sårvask og desinfeksjon virkelig har begynt å få vind i seilene. Tidligere denne måneden Bactiguard and German company Schülke & Mayr GmbH (schülke) have signed an exclusive distribution agreement for Bactiguard’s range of wound care solutions to German hospitals. schülke is one of the leading global manufacturers and distributors within infection prevention and hygiene solutions. Og det er jo et produkt som består av Active – HOCl (0.003%) Inactive – NaOCl + NaCl (< 0.1%) Water – 99.9%. Et helt “ordinært” produkt som det finnes mange av.
Finner lite av lignende studier som omhandler HOCL som Softox har gjort med SWIS. Hadde vært interessant med sammenligningsgrunnlag.
Ser heller ikke bort fra at Bactiguard deltar på Hinas.
Jeg liker å tenke at vi nå er i den spede start på et generasjonsskifte i produktløsning på desinfeksjon og sårvask, og også sårbehandling med SBE (hvis den innfrir), hvor Softox forhåpentligvis vil kapre store markedsandeler.

2 Likes

Forventer at resultatene vil bli svært bra med tanke på at forskjellene mellom minigris og hud på menneske er svært begrenset. Største utfordringen slik jeg ser det hva Softox angår er at ting fortsatt vil ta tid. Det er et svært lerret å bleke før selskapet har så mange brikker på plass at potensialet virkelig kan materialisere seg. Men for de som måtte henge på gjennom ytterligere opp- og nedturer kan belønningen bli helt fantastisk til slutt.

4 Likes

Jeg er for tiden ikke aksjonær i dette selskapet. Ser dog på SoftOx som et svært spennende selskap. Det to saker som for meg personlig er mulige skjær i sjøen:

Er det kommet noen avklaring på svenskenes innsigelser mot desinfeksjonsdelen. Jeg tenker på hva det egentlig dreier seg om og hvordan det løses? Dette har jo også sammenheng med sannsynlighet for å vinne Hinas. Før dette forklares, volder det for også en viss bekymring for hele produktspekteret. Dette siden jeg har oppfattet at mye av ingrediensene er felles for både desinfeksjon og sårbehandling. Kan selvsagt hende at jeg her tar helt feil?
Den andre saken som jeg sikter til, er “faren for” en ny emisjon som følge av at salget av desinfeksjon nok har blitt langt lavere enn det ledelsen har regnet med for dette året også.

Selskapet har svart benektende på at utfordringene kan få implikasjoner for de andre produktene. SINTEF bestrider også svenskene, men Softox mangler en test for holdbarhet i 6 måneder. Forventer at alt er i skjønneste orden når den faller på plass i oktober. Garanti har man selvsagt ikke.

En emisjon vil etter alle solemerker komme. Senest mot slutten av året. Ifølge selskapet skal ikke utfordringene med EU-godkjenningen påvirke HINAS (solgte selv 30% av beholdningen i påvente av å få klarhet i dette). Mao; best case vil HINAS, oppstart av SIS og EU-godkjenning være på plass før penger må hentes. I så tilfelle vil kursen åpenbart settes høyere enn rådende kurs.

Personlig er jeg investert som et bet på hva som ligger i kisten til slutt. Innser at det er umulig å forutsi når de uunngåelige oppover- og nedoverbakkene kommer langs veien og lar meg derfor bare affisere av retningen på det fundamentale. Misliker som før nevnt HINAS, men uansett utfall vil ikke det påvirke SIS, SWIS og SBE. Og for min del er det disse produktene som vil forbli bestemmende for min investering. Skulle desinfeksjonsbiten bli en suksess vil det være en gledelig bonus. Og emisjoner som måtte komme langs veien kunne ikke brydd meg mindre utover at det er en bieffekt av at toget ruller videre og at utviklingsprossessene pågår for fullt.

5 Likes

Har tenkt tanken en stund at Softox kanskje har tatt litt for lett på akkurat denne biten, å mulig prøvd med en snarvei som ikke gikk med Sintef.

Men uansett årsak er vi der vi er pr. Idag og HOCL vil mest sansynlig bli godkjent som desinfeksjonsmiddel i EU neste år om jeg ikke husker feil. Så gjenstår det å se om de faktisk kan ta en 510k i US, så i beste senario kan vi ha godkjenning både i US å EU i løpet av høsten.