Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Er enig med deg at det er komikveld. Tror dog at det er småsparere som “styrer” kursen nå med det lave volumet vi ser. Veldig mange nye småsparere klarer nok ikke se så langt frem som deg.

Jeg stiller fortsatt spørsmålet: hvorfor øker ikke ledelsen og de største investorene hvis kursen er så ufattelig billig? Kanskje den ikke er så billig likevel…

Du er klar over at ledelsen tok et solid jafs i emisjonen for kun få måneder siden? Er ikke akkurat som om de har pengetrær i hagen. Er ikke bare bare å spa opp x antall millioner for hver årlige emisjon slik Almås har gjort både i 2019 og nå nylig.

For å stille et annet spørsmål; hvorfor solgte ingen når kursen var på 70 eller over 80 i fjor høst? Eller endog over 100 på vårparten i fjor?

1 Like

Fullstendig klar over det, men de har hatt mulighet til å handle «billige» aksjer vesentlig under emisjonskurs også. Poenget er at hvis den er så ekstremt billig som folk her skal ha det til burde de jo hamstret med begge hender! Om det så var «små» beløp!

Du har tydeligvis et sånt som dette:

image

Kan du sende meg en avlegger sånn at jeg kan begynne å kjøpe aksjer selv om jeg har begrenset med kapital?

4 Likes

Brødrene Almås sitter samla på eit par milionar aksjar i selskapet så dei har vel relativt heftig eksponering frå før…

Kunne vært ett bra signal å sende ut til investorer , om de økte på insidekjøp på dette nivået.

Kjøper ikke rasjonalet overhodet. Gir null mening. Almås blir milliardær om Softox lykkes med dagens beholdning og mister ufattelige summer om det skulle gå ad undas. Og flere andre i ledelsen sitter også med betydelige midler investert. De ansatte har knapt vært i pluss siden de tok solide mengder i rep-emisjonen.

Brorparten av topp 20 har vært investert i mange år. De sitter med tunge poster. HvorfoR skal de gidde å kjøpe for småbeløp når de sannsynligvis allerede er mange-millionærer og beløpene uansett bare utgjør en promille av beholdningen? Og hvorfor øke dersom deres investeringsfilosofi tilsier at de allerede er tungt eksponert og dermed full-investert?

Det er en grunn til at mange låner ut aksjer til shorting; de bryr seg katta om hva den løpende kursen måtte være. De er inne for the long run og kan like gjerne tjene penger på utlån imens. Herunder hvorfor ikke alle tar svingninger like tungt og dermed heller ikke bryr seg om støttekjøp og lignende.

8 Likes

Synes dette blir veldig urimelig, om det er noe selskap der ledelse sitter lastet til ripa i samme båt som medaksjonærene så måtte det være i softox.

Dette tror jeg også er mye av grunnen til at aksjekursen i softox holdt seg så godt over 45 gjennom en ganske nitrist periode. Hadde det vært et annet selskap der ledelse bare sitter med uendelig med opsjoner tror jeg de hadde mistet veldig mye mer entusiasme fra markedet.

Selskapet kommer antagelig til å trenge mer finansiering innen ikke alt for lenge, det er det rette tidspunktet for ansatte og ledelse å kjøpe mer.

7 Likes

Mye bortforklaringer ute og går nå. Da får noen her forklare meg med tall eller bevis på hvorfor aksjen er så ufattelig underpriset som dere skal ha det til. Hva er egentlig fair value? Hvorfor finnes ikke kjøpsinteresse? Hvorfor er det ingen større investorer som tar tak i kursen? Hvorfor er det så ufattelig høyt salgspress? Innsidehandel ville boostet troen på selskapet mener nå jeg, så får dere bare være uenige. Jeg sitter long (gjort det i godt over ett år) med min tro på selskapet, men troen er dalende. Derfor hadde jeg satt pris på økt tiltro til selskapet gjennom handler fra de største aksjonærene + ledelse på nåværende tidspunkt. Det gir ett godt signal til markedet (som hovedsaklig består av småaksjonærer). Skjønner at Geir Almås ikke er Norges rikeste, men penger - det har han.

Jeg opplever ikke at det er spesielt høyt salgspress, problemet er bare at det ikke er noe kjøpsinteresse heller, så de som vil ut raskt (kanskje for å kjøpe andre aksjer der det nylig har kommet en melding) må krysse midtgangen og selge på bid. Jeg tror situasjonen hadde vært en helt annen med notering på hovedlisten.

Hva er du ute etter?
Hva har du bidratt med som setter deg i posisjon til å kreve noe av dine medskribenter?

4 Likes

Kan vi ikke heller bli enige om at aksjen “rettferdig” priset ihht dagens tilbud/etterspørsel? Samt, mtp dagens inntekt kan en si seg enig i at verdien er høy, men mtp potensiell fremtidig vekst/inntekt så er kursen lav ?
Liten vits i å jamre vedr. aksjekurs, det svinger fra dag til dag…

Det støttes 100%!

@zappa66 i forsvarsposisjon skulle jeg likt å se. Han har nok mer å fare med enn du later å tro

Kursen er vel på dette nivået fordi selskapet har levert skuffende i henhold til guiding.

Endres dette vil nok kursnivået endres også. Neste trigger er vel HINAS-anbudet?

Synes du ikke ledelsen og ansatte kjøpte tungt i siste emisjonsrunde?
Bare det gjør det naturlig at det ikke kommer noe nytt innsidekjøp nå.
Og så er det en del begrensninger på når innsidere kan kjøpe. Er ofte de ikke har lov til å kjøpe også.
Nå har de vel ikke opplyst når Q2 legges frem men hvis den kommer like kjapt som Q1 så er de nå inne i rød periode på grunn av den også.

1 Like

@skipper bes om å holde seg til saken istedet for å gli ut i noen metadiskusjon om diskusjonsforumer etc.

1 Like

Baksiden av medaljen ved å kjøpe illekvide aksjer er at de gjerne forblir kraftig underpriset i lang tid før det fundamentale er tilstrekkelig på plass kontra hva man kan forvente å få dersom selskapet til slutt lykkes. Softox er ikke unik i så måte. Som paradoksalt nok også er det forlokkende med slike aksjer; den tildels vanvittige oppsiden dersom ballen til slutt går i krysset.

2 Likes

Jeg har ingen formening om Soft er dyr eller billig. Prisen ligger vel omtrent der kjøpere og selgere av aksjen mener at den bør ligge i øyeblikket.
Det jeg har problemer med er holdningen om at andre skal bevise noe bare fordi du slynger ut spørsmål angående selskapet. Om du tar deg bryet med å lese tråden vil du nok finne informasjon.

PS Det bør ikke komme som en overraskelse at personer som har kjøpt aksjen mener at den er billig

5 Likes