Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Hvor er evnen til å tenke selv? Helt absurd å skulle la graden av innsidekjøp være bestemmende for din egen subjektive vurdering om mulighetene for selskapet til å lykkes. Eller er du også uenig i hvorvidt dagens mcap kan forsvares og mer til dersom Softox lykkes med å kommersialisere SWIS og SBE?

Vet du at insidere kan handle lovlig akkurat nå? For i så fall vet du mer enn meg. Men vi kan vel alle være enig om at aksjen fortsatt lider grunnet en rekke omstendigheter, hvor også “tallknuser-hauserne” fra fb gruppa må ta sin del av skylden. Eller sin del av kaka, siden jeg regner med at mange av dem reduserte beholdningen like fort som de kjøpte.

1 Like

Helt absurd er det vel ikke, mtp. at insidere har fremst kunnskap om potensialet til selskapet. Men nok om det, vi trenger ikke å gå til personangrep heller.

Jeg er forøvrig uenig med @skipper i at mangel på innsidekjøp de siste par månedene har noe stor betydning.

Men jeg syns dette er en av de bedre diskusjonene vi har hatt rundt selskapets verdi. Og det er bra! Poenget mitt (i innlegget som ble blokkert (?)) var at kritiske spørsmål skaper god diskusjon :slight_smile:

Så får alle ha en fin dag videre.

Har ikke noe problem at folk diskuterer om aksjen er billig eller ikke men når innsiderne kjøpte tungt i siste emisjon og sitter tungt i selskapet så er det for meg ikke naturlig at de skal drive å fylle på kontinuerlig selv om kursen går litt ned.
Er vel en grense for hvor sterkt innsidere ønsker å være eksponert mot eget selskap også.

Og siden selskapet etter alle solemerker trenger flere påfyll av kapital så mener jeg det er riktigere tidspunkt for innsidere å bidra enn å kjøpe aksjer litt nå og da over børs.

Om innsiderne hadde begynt å selge hadde jeg blitt urolig men mangel på innsidekjøp akkurat nå mener jeg man ikke kan tolke noe som helst ut av.

2 Likes

Som er hvorfor kjøp blir tolket positivt. Og salg negativt. Å dra inn manglende kjøp derimot, i sær så kort tid etter emisjonen… den er absurd i mitt hode. Uten at det er et personangrep på noen måte.

1 Like

Jeg er enig i at kritiske spørsmål bare er positivt. Men skal man få en konstruktiv diskusjon ut av det er det viktig å være litt ydmyk i fremtoningen.

Å starte et innlegg etter å fått svar med "Mye bortforklaringer ute og går nå. " er jo ikke strategisk smart hvis man ønsker en konstruktiv diskusjon.

2 Likes

Jeg er enig med deg i diskusjonen om innsidekjøp. Kommentaren om personangrep gjaldt “Hvor er evnen til å tenke selv?”.

Det eneste jeg misliker er at noen svar på @skipper sitt spørsmål ble veldig defensive, og @skipper ble blokkert da h*n poengterte dette. Andre svar var super bra og bidro til diskusjonen. Det var ikke noe mer enn det :slight_smile:

1 Like

Står inne for at en vurdering om hvorvidt et selskap er billig eller dyrt bør handle om ens egne vurderinger rundt det fundamentale. I sær når ytre faktorer som innsidekjøp/salg er å anse som nøytrale. Men kunne nok ordlagt meg mer i retning av; “hvor er viljen til å tenke selv?” - som var det jeg egentlig mente.

1 Like

Da kan vi legge det bak oss, og ta med oss det positive: en god diskusjon om verdien av selskapet :slight_smile:

2 Likes

Om det er billig eller ikke og taler vel på hvilken risiko man er villig til å ta, etter at svenskene trakk tilbake godkjenning så er det klart at det vil gjenspeiles i kursen for de aller fleste og i allefall de større aktørene. Mye henger nok i å få godkjenningen tilbake, mener vel personlig at de også burde søkt utenfor EU området (for å få flere ben og stå på).

Risiko+tidsperspektiv

Hadde aldri kjøpt Softox på nåværende tidspunkt om motivet var en kort trade. På lengre sikt derimot er det i mitt subjektive hode vanskelig å ikke se for seg at R/R bør kunne anses som attraktivt.

Når børsen er såpass overpriset over hele fjøla, er Softox et selskap som har god R/R hvis man har litt lengre perspektiv.

Kan vel si at vi to er langsiktige, det er vel omtrent bare minutter mellom vi gikk inn i Mars i fjor om jeg ikke husker feil :slight_smile:

Du vinner på lojalitet ved at jeg solgte rubbel og bit for ett år siden og forble ute i et par måneder, men vi forlot startstreken rimelig samkjørt :ok_hand:

Er så dårlig på å treffe, tjener litt her og taper der så plutselig bruker kursen å gå og man må løpe vilt etter. Nei den tiden er jeg ferdig med, lese seg opp og bli sittende en lang stund… før man kan finne noe nytt igjen som er i startfasen.

4 Likes

Litt merkelige slike diskusjoner rundt hvorfor en aksje er lavt priset. Dersom det var slik at markedet alltid hadde rett, ville det vært svært vanskelig å gjøre gode kjøp.

1 Like

Veldig konstruktivt @ErikMjelde.:+1: Beklager hvis noen følte seg truffet av argumentasjonen min. Skal jobbe mer med den. Noen legger selvsagt ord i munnen min: «Vet du at insidere kan handle lovlig akkurat nå? For i så fall vet du mer enn meg». Svaret på det er nei. Jeg vet ikke om de kan handle lovlig akkurat nå, men de kunne etter kvartalsrapport. De har etter all sannsynlighet hatt muligheten til det senere også. Kanskje til og med nå. Støtter argumentet med at innsidere sparer kapitalen til ny emisjon. Men jeg undres fortsatt: her sitter mange på TI og mener selskapet er underpriset. På den andre siden kommer det ikke inn tyngre investorer og innsidere handler ikke til kurser langt under emisjonskurs. Sparebank1 kommer heller ikke med analyse (hvorfor?). Hva har de funnet ut som vi ikke har. Jeg har heldigvis en lang tidshorisont og tror på kommersialisering av SWIS og SBE. Kanskje til og med SIS (eventuelt et oppkjøp i løpet av studieforløpet). Selskapets verdi er bare en gjenspeiling av det markedet er villig til å betale for aksjen. De fleste her mener det er billig, så får vi håpe vi får rett. Jeg øker mer/deltar i ny emisjon når innsidere øker/ved analyse eller ved inngang av tyngre investorer. Ha en fin dag videre​:blush:

Edit: må også legge til at flere av skribentene her gjør en ufattelig god jobb med å dele informasjon til oss andre. Det settes pris på! Det å ta en diskusjon om nåværende prising er lav/høy/fair hvor vi tidvis er uenige i er bare sunt.

4 Likes

Angående prising.
Det sitter nok mange på ulike biotektråder og roper: «Nå er aksjen billig». Tenk å få Targovax under 9 kr! Noe av grunnen tror jeg rett og slett er fordi aksjen har falt og da tror man automatisk at den er billig. Lykkes Softox er den billig, lykkes de ikke er den dyr. Mange seriøse investorer venter nok med å investere før de ser at produktene selger/evntuelt at de får større salgskontrakter. Man kan fint gå glipp av 50 % oppside, men man ønsker ikke tape investeringen. Personlig synes jeg risikoen er verdt å ta, men beløpet investert er i forhold til risiko.

4 Likes

Er vel få som er mer bull enn undertegnede. Likevel har jeg ikke netto kjøpt i perioden hvor kursen har lagt helt på bånn. Ikke pga manglende tro, men på bakgrunn av eksponering. Sitter allerede blytungt. Mao; handler ikke kun om hvorvidt en aksje er billig, men like mye om eksponeringsgrad. Som for innsiderne er betraktelig, særlig for Almås. Legg til behov for en emisjon om x antall måneder og det finnes flust av grunner for manglende innsidekjøp. Ikke minst insidekunnskap som ikke er meddelt markedet.

Analysen handler nok om å ha mest mulig håndfast på plass. Men det ville være merkelig om den fortsatt glimrer med sitt fravær til Q2 om HINAS faller på plass.

3 Likes

Hei Aaleby
Kan du si noe generelt om hva man kan tjene på å låne ut til shorting?
Mvh
boella