I forhold til Hinas.
Er det en teknisk forskjell på situasjonen i forhold til det regulatoriske på Safedes nå sammenlignet med 2020?
I 2020 var jeg relativt sikker på at vi ville vunnet HINAS, mens nå tenker jeg at Kemi/miljødirektoratet har minsket sjansene noe. Men hvor er forskjellen.
Softox hadde ikke EU godkjenning i 2020. Hvorfor skulle de da kunne vinne kontrakt? Teknisk sett kunne produktet fått EU avslag og deretter måtte trekkes fra markedet.
Såfremt miljødirektoratet har trukket tilbake vedtaket om at produktet skal ut fra markedet (som i følge Softox var juridisk feil), er vel situasjonen fortsatt den samme som i 2020. Safedes har enda ikke fått avslag, det ventes bare på ytterlige tester.
En forskjell som taler til fordel for Softox nå kontra 2020 er jobben de har gjort opp mot helsepersonell, produkttesting, evaluering, osv.
Jeg tar HINAS som en bonus, men tillater meg å være positive til at de vinner.
Hinas evaluering er i følge tidsskjemaet denne uken. Forhåpentligvis har det vært mulig for Softox å inkludere data fra SWIS undersøkelse for å underbygge kvaliteten på produktet ytterligere.