Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Man er spesielt interessert hvis man holder ut denne aksjonærmassen sitt fokus og sentiment. Nå er jeg sær nok til det, men hjelpe meg.

Se til andre norske biotek. I utviklingsfasen. Uten inntekter. Årevis fra markedet. Uten bekreftende data. Uten overførbarhet og validert tech. Uten flere skudd på mål. Uten utviklingsavtaler med sivile og militære aktører. Uten ledelse og ansatte som er bundet frivillig til masten. Uten like god R/R.

Det er til å bli matt av.

16 Likes

Muligens utydelig og dårlig formulert, men i innlegget du refererer til er det snakk om min oppfatning om total nedsiderisiko på lang sikt. Mitt nyere innlegg relaterer seg direkte til utfallet av HINAS og øyeblikkelig kursutvikling hvor jeg understreker at “På kort sikt tror jeg nedsiden er betydelig større enn oppsiden”. Dette er forøvrig konsekvent med det som ble skrevet i innlegget du referer til: “(historien tatt i betraktning vil det kanskje gjøre større utslag nedover ved tap enn oppover ved seier)”. Det er klart at min oppfatning er ulik markedets, hvis ikke ville kursen vært mye høyere enn den er i dag, og utslaget av et HINAS-nei ville også vært mindre enn jeg frykter det kan bli.

1 Like

@h3nk1 Å skylde på dagens aksjonærer er bare tull og helt useriøst. Flere av dagens aksjonærer ble nærmest lurt inn i selskapet av håpløst mye hausing av ledelsen og dårlig kommunikasjon. Flere av disse sitter i dag med rettet fokus mot SWIS/SBE/SIS, andre har solgt seg ut til lavere priser. At kursen er solgt ned til disse nivåer ser jeg på som helt fair, til tross for at jeg personlig trodde SWIS resultatene skulle gi noe mer oppgang.

Samarbeid med DoD og FFI, fantastiske resultater for SWIS-2 - som er ett år unna markedspenetrasjon med påbegynt fase 1 for SBE, og mcap på 450 mill er altså helt fair…

Kan ikke annet enn å si meg fundamentalt uenig.

4 Likes

Jeg skylder ikke på noe eller noen, det er en observasjon av tingenes tilstand (som er et produkt av fortidens hendelser som du også er inne på).

Kikket gjennom anbudsdokumentene.

Jeg er jo som kjent av den oppfatning at EU-problematikken - merk, jeg er ikke sikker - saboterer at SoftOx oppfyller krav om CE-merking og/eller alle krav i EUs biocidforordning. Her er det i tillegg en «overgangsperiode» for implementering og mye rot.

Men, deltilbud 16 (som selskapet også var avgjørende for å etablere som egen kategori i det hele tatt) henviser kun til NS-EN-1500. Og da er ting i sin skjønneste orden, også for SoftOx.

Dersom HINAS anser det som OK å ha en separat leverandør på én delkontrakt, så tror jeg SoftOx henter hjem denne. Men det vet vi altså ikke, og det er i tillegg ikke snakk om (veldig) store inntekter.

Det blir evt. å anse som en hyggelig fjær i hatten / fattig trøst i påvente av at man omsider får alt godkjent i høst. Noe vi vet skjer med ~99 % sikkerhet.

12 Likes

Jeg deler dine synspunkter. Man kan levere anbud på deler. Det er jeg temmelig sikker på.

Samtidig så vil større aktører selvsagt kunne “slenge på” desinfisering uten alkohol, gitt at de fyller samme kriterier. Det må man forvente. Deres fordel vs softox er prising. De kan enkelt gå for en liten “dump” for å lande avtalen, uten at det påvirker det store bildet for dem, ettersom de også leverer bredere sannsynligvis.

Så, om konkurrenter også møter kriterier, så vidt, og softox er “overkvalifisert” så vil det dessverre kunne gjenspeile seg i pris, og pris er tradisjonelt helt avgjørende som vi vet.

Jeg er helt 50 50, og som du sier, svært små beløp. Snakker vi 500 000 - 1 mill pr år…?

2 Likes

Heldigvis har Kiiltoclean fortsatt ingen alkoholfri alternativ. Og ingen burde bli sjokkert om de vinner hovedanbudet. Sånn sett synd at det har skjært seg, selv om vi vel ikke vet 100% sikkert at Softox ikke kan ende opp med å vinne gjennom det ekstremt haltende samarbeidet med Kiiltoclean.

Min våte drøm er at Blåtind smeller til å tar det anbudet…
bilde

Nå spør jeg kanskje dumt her, men er ikke oxyl-pro en seriøs konkurrent…?

Det står videre:

Produktet er testet og funnet effektiv ihht:

  • NS-EN1500
    Hygienisk hånddesinfeksjon

  • NS-EN14476:2013+A2:2019
    Virucidal aktivitet*

  • NS-EN1276
    Bactericidal aktivitet

  • NS-EN1650 Fungicidal/sopp aktivitet

Spurte Oxyl-pro direkte og fikk følgende svar:




Virker med andre ord ikke som at de satser liv og sjel, men absolutt en mulig konkurrent.

1 Like

Dette er et typisk hydrogenperoksid produkt. En teoretisk konkurrent i anbud som dette for desinfeksjon. SoftOx sin teknologi er jo noe helt annet.

Det forstår jeg. Men de har en fancy side, produkter og godkjenninger på plass. Fant nå omsider virketid på oxyl-pro i en pdf (Google “virketid oxyl-pro”, link via www.dovigen.no)

Der oppgis virketidene: Virus 2 min og bakterie/sopp 5 min. Dette står IKKE bak på produktetikketene, sjekk via hjemmesiden.

Safedes har vel 15 sek virus og 2 min bakterie/ sopp. Det gjør oxyl pro heller ikke teoretisk aktuelle tenker jeg.

Så da er det jo duket for milepæl til uka: Selskapets første kontrakt.

Så da ønsker jeg traderne velkommen ombord på, skal vi si, fredag?

3 Likes

Sikkert flere som tenker den tanken men så har det kommet en smarting inn dagen før andre tenkte det samme, så tipper torsdag😉

Hva med en liten avstemning?

Hvem tror hva?

  • HINAS ja (eier aksjer)
  • HINAS ja (eier ikke aksjer)
  • HINAS nei (eier aksjer)
  • HINAS nei (eier ikke aksjer)

0 stemmegivere

5 Likes

Ble jevn avstemming.
Uansett hvordan man vender på dette er Soft for meg et godt kjøp nå. Dette uavhengig Hinas og desinfeksjonsbiten.
Fra emisjonen på 20 tallet hvor pengene ble satt med mye større risiko i forhold til å lykkes på sårteknologien, er vi nå kommet en laaaaaaaaaang vei. Sårteknologien som var det som investorene investerte for har innfridd. Jeg vil tro det ikke var en kjeft av de som deltok i emisjonen på 20 tallet som gjorde det på bakgrunn av desinfeksjon. Det var jo bare et biprodukt.
Ser man caset fra det ståstedet har Softox overprestert. Sårteknologien virker. I tillegg har man en kanonavtale med forsvaret som vi også nå vet er liv laga. Forsvarets kombiprodukt av SWIS og desinfeksjon kommer til å bli svært bra. Med SWIS og teknologien validert ligger veien klar for SBE som etter alle solemerker også vil innfri.

Jeg tenker at aksjekursen herfra og langt oppover vil være røverkjøp.
I forhold til emisjon så tenker jeg at selskapet virkelig ikke leverer hvis den ikke blir satt på et relativt mye høyere nivå enn det vi er på nå. Så for “småaksjonærer” som frykter emisjon, tenker jeg at man man kan kjøpe nå med saftig rabatt. Jeg tror ikke den kommer til å bli satt på hverken 40 eller 50 tallet, eller forhåpentligvis 60 tallet…

7 Likes

Dette sier jo også noe om troen som selskapet har på tiden som kommer:

12 Likes

Jeg satt en evighet i Nattopharma og så hvordan de gribbet til seg opsjoner på latterlige nivå. Det var fantastisk å se opsjonsløsningen til Softox. Jeg digger det.

8 Likes

Men hva var kursen når opsjonene ble bestemt? Kan jo være når euforien var som verst hos aksjonærer og også ledelse.

Kursen var 55,5 da det ble foreslått, og 51,7 da det ble vedtatt. …så nei…

8 Likes