Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Hvis fundamentet til en forretningsmodell er revet bort må man lage en ny.

Nå må vi ikke blande forretningsmodell og strategi heller. Forretningsmodellen er fortsatt intakt og veldig enkel, men det er ikke tvil om at strategien må revurderes.

1 Like

Det er selvsagt relevant for selskapet hvilken kurs de henter penger på i neste emisjon.

Og det er bekymringen som styrer mye av kursutviklingen selvsagt.

Dette er også grunnen til at jeg sier det er viktig at folk forstår at dette per dags dato er ett forsknings- og utviklingsselskap. De finansierer forskningen gjennom gode resultater som skal gi økt lyst til å sprøyte nye midler inn i selskapet slik at de kan fortsette forskningen, inntil de er klare til å tjene penger i markedet.

Mange, meg inkludert, trodde at de ville kunne tjene penger på desinfeksjon, men EU godkjennelsen har ødelagt situasjonen per nå i min tolkning. Og da er det forskningen som er i fokus, og ikke omsetning/inntekter. Ergo, emisjonsfrykt vs haussing av forskningsresultater.

8 Likes

Selvsagt vil kursen gå ned. Er en grunn til at jeg har forbannet anbudet i månedsvis. Forøvrig får vi enes om å være uenig :+1:

Du mente jo det var priset inn

Ja? Man kan for eksempel inngå partnerskap med NorgesGruppen og Bonventura Scandza. I et forsøk på å nå ut til privatmarkedet. Men man ser jo at det ikke er liv laget.

Gitt de offentlige utsettelsene og EU-avslag, så har SoftOx blitt et helt ordinært biotekselskap i utviklingsfasen. Slike selskaper henter penger over børs (emisjoner) og prises på bakgrunn av kliniske data og LOA for penetrasjon på relevante markeder.

2 Likes

Jeg mener at det BURDE ha vært priset inn. Man lærer seg å kjenne lusa på gangen. Er såre klar over hvor fokuset til en del av aksjonærene befinner seg - fortsatt.

1 Like

Hehe, sant nok. Da misforstod jeg hva du mente✌️

Mener å huske at Almås hevdet at de venter en større adapsjon av safeDes (eller hva navnet nå er) over tid. Mulig han her også referer til alkoholfri hånddes generelt, og at SoftOx forventer at markedet snart skal se den relative fordelen ved slik hånddes. Legger her ved Bass-modelen for adapsjon (diffusjon):

Jeg er forøvrig ikke spesielt positiv til safeDes, men tenker allikevel at dette kan være interessant å dele.

Er selv positiv til safeDes over tid, men retailmarkedet vil neppe bry seg nevneverdig så lenge desinfeksjonsmiddelet tilsynelatende gjør underverker mot virusstyggedommer. Helsevesenet bør det være mulig å tjene ok penger på globalt. Men ikke over natten. Langt langt derifra.

2 Likes

Enig med deg.

Mye av problemet er at folk flest vet ikke hva SoftOx sin SafeDes eller EffectDes er i markedet.
Håper de har klart å selge det inn i Hinas. :pray:

1 Like

Tror markedet er skeptisk til selskapets produkter etter å ha sett hvordan helsevesenet stikker kjepper i hjulene for desinfeksjonsdelen, på tross av utmerkede testresultater i Tyskland. Når man vet at de andre produkter deler en del av ingrediensene, blir man redd for at også disse skal møte den samme motstand.

Langsiktige større aktører har deltatt i emisjoner og er ikke representert her inne, meg bekjent.

Dette stedet er preget av kortsiktige lykkejegere med kort inntjeningshorisont. Det er lov. Derfor svingte kursen enormt opp i fjor vinter vår. Utelukkende basert på covid og hype rundt salg. Skadelig for de av oss som er langsiktige småaksjonærer, og som trauste aksjonærer beholdt aksjene. Men de som kjøpte seg inn på 50 - 60 og solgte seg ut, har gjort gode penger. Det er lov. Det er vel disse aksjonærene som nå har kjøpt seg inn igjen, som frykter avslag på HINAS.

Mht trua på selskapet. De store har kjøpt og kjøpt. Ikke solgt. Dersom noen av de større, som kjøpte på 24 emikurs des 2019, ville tjene greit på 3-4 mnd, så kunne de solgt masse fra 80-110. Altså 3-5 dobling av innsats. Gjorde de det? Nei. Klokt sett fra langsiktig perspektiv, idioti vurdert fra majoriteten her inne, tenker jeg.

For de største var aldri inne for hånddes. Det er 99% av skribentene her og på xtrainvestor tipper jeg.
Derfor er det stort sett helt opplagt hva som skjer fremover. En av to.

  1. HINAS går inn. Kursen får et bykk opp imot 55-56, med påfølgende nedsalg fra kortsiktige. Fordi dem er fornøyd med en del prosenter, og har andre gode alternativer for investering FØR softox eksploderer.

  2. HINAS går ut. Da får vi vel vandring fra 45-48/9 over en lengre periode tenker jeg. Hvorfor ikke lengre ned?

Still spm hvem som kjøpte på nivåene fra 24-42/43 på nyåret 2021. Jeg kjøpte mine første på rundt 60 og følte jeg var tidlig ute.

Konklusjonen blir. Aksjen holder seg sikkert på noenlunde samme nivå, uavhengig av HINAS, sett bort fra de første 2-3 dagene etter annonsering.

Ps : som kombo pcib og softox aksjonær har jeg god erfaring med venting. Men sommeren er jo en fin tid å vente!

12 Likes

Ikke at jeg tror det skjer, men om HINAS mot formodning går inn, så skal du ikke helt se bort fra at facebookgruppen og HO går i taket. Noe som betyr et sentimentskifte hvor man får en kortvarig volumtopp og deretter positiv kursutvikling i H2.

1 Like

65-70 lett hvis HINAS går inn. 40-43 hvis ikke.

Har liten tro og blir veldig overrasket hvis de får Hinas. Har større tro på svenskene snur og får etterlengtet godkjennelse og Coopmed kan sette seg ned å sende inn anbud i hytt og pine her… Place of performance (Map) - TED Tenders Electronic Daily

1 Like

Hadde vært gøy, men er enig med deg i at det skal holde hardt å ta anbudet. Jeg tror dog at påvirkningen positivt ved seier vil være liten. Hvis ikke SWIS-resultatene klare å snu det sure sentimentet, hvordan i all verden skal den lille kontrakten til HINAS klare det? Som andre har skrevet før meg, så virker det som både emisjon og salgstall må være på plass før denne biter fra seg. På kort sikt tror jeg nedsiden er betydelig større enn oppsiden, noe vi vil se når dommen faller denne uken eller neste.

Har null mening om hva anbudsseier vil gjøre med kursen, men husk at HINAS på plass vil være de første sikre inntektene i selskapets historie. Det er de som kjører bil med blikket rettet rett foran panseret som man bør anta at presser kursen til stadighet i rødt, og for disse burde HINAS på plass kunne være et tegn på at pendelen er snudd. Hvert fall for de som er en smule overoptimistiske og tror at dette anbudet vil bety store summer inn i kassen. Mao; grønt lys_kan_ bety starten på noe som ligner på eufori, hvor man også lettere kan selge inn en historie om betydningen av EU-godkjenning noen måneder frem i tid.

1 Like

Gøyalt :smiley: