Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Skulle likt å se oppstillingen av hva som er priset og/eller ikke priset inn i SoftOx kurser på 40-tallet. Et positivt utfall av HINAS er på ingen måte bakt inn i dagens kurser. Hele forbannede desinfeksjonsbiten ligger jo brakk etter utsettelsen av EU-godkjenningen! Det er derfor aksjen har blitt skjendet, og det er enkelte aksjonærers intensive fokus på antibac og inntjening fra denne som er grunnen til at aksjen ikke får nyte godt av øvrig klinisk progresjon og/eller gode data. Slik som biotekaksjer egentlig skal ha anledning til.

Det er fascinerende å se mentaliteten blant SoftOx-eiere. Her ser man glatt forbi bekreftende SWIS-data, som betyr validering av teknologien i nye indikasjoner og derisking.

Hva gjelder antibac og inntekter derfra: man vil få søknaden EU-godkjent, og man kan etter hvert få visse inntekter fra salg av desinfeksjon. Men det er altså ikke snakk om før til høsten, når selskapet får levert etterspurt dokumentasjon.

5 Likes

Overhodet ikke enig i at det objektivt sett skal anses som naturlig om man ser det oppimot gjeldende mcap. Lengre tid til cash inn for selskapet hadde vært negativt i betydelig grad dersom rådende kurs tilsa at dette var priset inn. Slik som når kursen gikk til himmels i fjor. Ikke med mcap på 450 mill når hovedproduktene kun er fra ett år (SWIS) til 3-4 år (SBE) unna markedet.

Ordlyden er slik jeg ser det helt nøytral. Må huske at jeg skrev følgende i mailen:

Var ikke annet enn et svar på dette.

Kontraktene er ikke delt ut enda.

Enig i at kursen ligger med brukket rygg på grunn av desinfeksjon. Jeg mener det egentlig er vel fortjent. Selskapet har hatt tidenes mulighet til å selge godt i løpet av pandemien. Geir sa selv at de kunne enkelt boostet salget ved å gå inn mot forbrukerne. Dette ville de ikke gjøre, fordi modellen til SoftOx skulle være rettet mot helsevesenet. Fair enough tenker jeg, men da må de også begynne å ta andeler innenfor helsevesen 1,5 år etter pandemien. Derfor synes jeg HINAS er viktig.

2 Likes

Det er ikke SoftOx som står bak utsettelsen av HINAS-anskaffelsen med nesten 2 år. Å ta andeler på privatmarkedet uten å kunne vise til bruk i helsevesenet har jeg ingen tro at de ville ha lyktes med. Man ser jo nå hvor krevende det er å få bukt med at AntiBac = alkohol. Å snu en slik bevissthet blant sluttbrukere krever en PR-kampanje selv Orkla ville slitt med. FHI nekter å oppdatere veiledere og what have you.

HINAS var svært viktig, men ble utsatt gang på gang. Og jammen rakk svenskene å sparke beina under desinfeksjonen med en 180-graders fuck-you til selskapet når HINAS omsider fant det for godt å komme med utlysningen. I all den tid man ikke får adressert det problemet før til høsten med etterspurt dokumentasjon, så anser jeg HINAS som tapt.

4 Likes

Blåtind klarte det. De snudde seg rundt på flekken. SoftOx har ikke klart det.

Du er enig med markedet og deler synet på at mulighetsvinduet til Softox først og fremst befinner seg her og nå. Med bi-produktet safeDes som skal kjempe mot antibac og “å sprite seg” som er ekstremt innarbeidet hos Ola og Kari Nordmann.

Fordømt synd, især holdningen at å tjene penger under pandemien nærmest var som å dele ut godteri til barn. Som var mantraet til alle i fjor vår, men man kunne hatt håp om et noe mer edruelig syn blant vesentlig flere etter hvert som man blir rikere på erfaringer og innsikt. Vinne markedsandeler for et helt nytt produkt tar tid. Lang tid. Især når forbrukeren ikke er klar over at nåværende produkt har klare mangler og som i utgangspunktet ikke bryr seg om at sprit tørker ut huden.

Tosk, Blåtind er med sprit og er et billig søppelprodukt. At du våger å sammenligne

1 Like

Ja tenke seg til hvorfor det!

Uten navn

@h3nk1 Mulig jeg trykket på feil svarknapp her, men svaret var ment til ditt sitat: « Å ta andeler på privatmarkedet uten å kunne vise til bruk i helsevesenet har jeg ingen tro at de ville ha lyktes med.» Jeg gjentar: Blåtind klarte det. Og ja- jeg vet det er alkoholbasert. Jeg klarte å få min arbeidsgiver til å kjøpe inn SoftOx (luftfart). Hvorfor gjør jeg som aksjonær det? Hvorfor klarer ikke selskapet selv å selge seg inn til de bransjene hvor brannsikkerhet er essensielt?

@Aaleby : «Du er enig med markedet og deler synet på at mulighetsvinduet til Softox først og fremst befinner seg her og nå.» Ja, det er lov å smi mens jernet er varmt. Jeg hadde troa på SoftOx sin forretningsmodell, men etter enda en utsettelse synes jeg selskapet kunne vridd fokuset enda mer mot forbrukersegmentet. Det har de ikke gjort, og det er greit, men da er det ytterst viktig at de vinner HINAS, for da har modellen lykkes.

2 Likes

Dette er definisjonen på en selvmotsigelse. De klarte det fordi de i utgangspunktet pumpet ut rødsprit og whitesprit (les: alkohol) i fabrikken sin. Så trykket de på noen knapper og spyttet ut lavkvalitets alkoholbasert desinfeksjon i tillegg. Ikke noe av dette er relevant for SoftOx.

2 Likes

https://aerismedical.no/aeris-handdesinfeksjon/

Selv NorgesGruppen eller Bonaventura Scandza klarer ikke å selge alkoholfritt (enda).

Ja, for desinfeksjonssalg mot privatmarkedet er innpass i helsevesenet viktig. Men her ble inngangsdøren altså utsatt åpnet i 2 år, og så plutselig fikk man svensker i fleisen. Da må man smøre seg med enda mer tålmodighet. Fordi det kan fort bety at HINAS glipper i denne omgangen.

Jo tidligere aksjonærmassen kan ta innover seg at det ikke ble noe av selvfinansiert produktvikling jo bedre. Det burde ha sunket inn for lenge siden. Og det er på høy tid selskapet heller vurderes og prises ut fra indikasjoner og progresjon + data i tilhørende kliniske studier.

At mcap er opp 0 prosent på svært gode klinisk bekreftende data for sårskyll / SWIS, som igjen betyr at selskapet er ~12 måneder unna potensielle millardmarkeder er tilnærmet uforståelig. Dette er helt unikt for SoftOx og det sier alt man trenger å vite om både aksjonærmasse og sentiment.

2 Likes

Finner det merkelig å være så obsessed på safeDes og dets markedsmuligheter gitt alle utfordringene som selskapet har møtt. Softox har knyttet seg opp mot svært betydelige distributører som til sammen favner om det meste av privatmarkedet, men markedspenetrasjon har vist seg som en seig affære. Du skylder på selskapet og lar biproduktet være bestemmende for ditt syn på verdivurderingen. Andre vil nok mene at retail-markedet for det første ikke er så fantastisk lukrativt og at det åpenbart er vanskelig å bekjempe markedsposisjonen til antibac og håndsprit over natten.

Er SWIS og SBE helt irrelevant i verdivurderingen av selskapet i dine øyne?

Du misforstår meg @Aaleby. Nå debatterte vi HINAS og viktigheten av den. SBE og SIS er hovedgrunnen til at jeg er investert. Men jeg mener fortsatt at desinfeksjonsbiten er viktig! Det har blitt investert store summer i denne delen av selskapet, med en forventning om at denne investeringen skal gi profitt (fra selskapets side). Ja, jeg skylder på selskapet når det kommer til forbrukersegmentet. Jeg skylder ikke på selskapet hva angår det offentlige.

@h3nk1 At kursen går så lite opp på SWIS resultater er jo egentlig hårreisende å se i ettertid. I ettertid var R/R elendig!

1 Like

Enig med alle som sier at hånddes ikke er det viktige i dette selskapet.

Men har null tro på at aksjekursen vil stå stille dersom Soft ikke vinner Hinas. Det er uansett ikke av betydning om den går ned. På lang sikt vel og merke.

2 Likes

Feil. JEG debatterer viktigheten av HINAS målt oppimot gjeldende kurs. Helt absurd om HINAS+avslag skal få kursen ned mot kr 40 når man er et år unna å få SWIS ut på markedet og kun et halvt år unna å ha unnagjort fase-1 med SBE. Legg til wildcardet SIS og det er nesten ikke til å tro at aksjonærbasen er så kortsiktig i sin investering.

1 Like

Tror det kan henge litt sammen med avslaget fra svenskene og dermed spørsmål om også SWIS vil lide samme skjebne med ikke å få godkjenning. Den dagen godkjenning kommer vil det nok gjenspeiles i kursen…

Uenig. Jeg begrunner det igjen med at tapt anbud = feilet forretningsmodell. Det er ikke bra i det hele tatt. Her er vi uenige uansett, men basert på mine meninger kan du se at kursen vil gå ned hvis SoftOx taper anbudet.

Problemet er at fundamentet for modellen ble revet vekk når HINAS ble utsatt i to år og det plutselig kom avslag på EU-godkjenning. Sistnevnte må på plass for at modellen blir relevant igjen. Og selv da blir et intenst fokus på om denne blir i stand til å dekke 10 - 25 -50 - 75 prosent av øvrig produktutvikling litt vel smalt slik jeg ser det.