Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Eneste grunnen til at de ikke vinner noe, er at de ikke oppfyller minstekravene i anbudet til CE-merking og/eller opplisting som godkjent iht. biocidforordningen. Dette fulgte av avslått EU-søknad fra våre venner i KEMI.

Eneste delkontrakt som ikke har dette som minstekrav er nr. 16 (hånddesinfeksjon uten alkohol). Der kreves kun dokumentert at produktet oppfyller ES-EN 1500 (NS-EN 1500:2013).

Så, for det første er det kun en liten kontrakt, og for det andre ville det ikke vært overraskende om HINAS velger en leverandør som kan dekke mange / alle delkontrakter (og minstekrav).

Hyggelig om man får en bitteliten del av kaka, men det er forsvinnende lite viktig sammenlignet med å få endelig EU-godkjenning på plass i høst og videre progresjon for SWIS, SBE og SIS. For ikke å glemme eventuelle frukter fra avtalene med hhv. norske og amerikanske forsvaret.

Svenskene slo beina under inntekter fra desinfeksjon med et halvt år når de plutselig avslo EU-søknaden. Men dette har vi visst i månedsvis. Å male HINAS som viktig, når vi vet at 1. lite penger og i bestefall en liten delkontrakt og 2. eventuelt avslag skyldes svenskene, forstår jeg pent lite av.

5 Likes

Problemet er at ingen HINAS = nesten ingen inntekt = ny emisjon om kort tid. 2+2 = 4. Kurs => ned.

HINAS har ingenting med når en ny emisjon eventuelt settes. Det er fillebeløp. Så nei det henger ikke sammen.

1 Like

Hvor mye anser du dette fillebeløpet til å være?

Ingen aning. Kanskje en million? Det kan umulig være all verden.

Når gjennombruddet ikke kom med EU-godkjenning og påfølgende salgsavtaler utenlands, så er det bare å akseptere at SoftOx finansieres av forskningsstøtte og emisjoner. Som alle andre biotekselskaper i utviklingsfasen.

At selskapet faktisk har et (mer eller mindre godkjent) produkt på markedet, og som kan ta andeler på sikt, har vært som et blylodd på aksjekursen. Det er ganske paradoksalt, egentlig.

Tidlig 2020 så det vitterlig ut til at det kunne komme substansielle inntekter, raskt, som følge av pandemien. Det var bare det at man ikke visste at HINAS skulle utsettes i årevis, at FHI ikke ville oppdatere veiledere og/eller at noen svenske byråkrater av uforståelige grunner skulle stikke kjepper i hjulene.

Særlig sistnevnte var kursdrepende i all den tid et stort antall aksjonærer (forståelig nok) investerte med en forhåpning om store inntekter fra desinfeksjon på kort tid.

Men, nå vet vi hvor landet ligger: det offentlige utsetter og trenerer, og det er vanskelig å ta andeler på privatmarkedet fordi man ikke har midler til å snu et etablert forbrukerparadime (desinfeksjon = alkohol). Det spiller ingen rolle om produktene er overlegne. Samtidig, gitt at de er overlegne, så kan det på sikt generete flotte inntekter også fra desinfeksjonsproduktene.

Jeg forstår ikke at folk nå, gitt alt vi vet, har fokus på hånddesinfeksjon de neste 12-24 månedene. Det er på ingen måte derfra reprising vil kunne skje.

6 Likes

Det er sabla enkelt; er man en kjøper av aksjen ønsker man fokus på hånddesinfeksjon. Man kan gjerne poengtere viktigheten av HINAS og at dette er make or break.

Er man i tillegg en sofistikert type som ønsker billigere inngang; da skriver man «som eier av aksjen» at HINAS er veldig viktig og man garanterer for godkjenning der. Man ønsker jo at de som allerede eier aksjen tar godkjenning forgitt og således blir skuffet og selger når det går skeis.

Dette er en forum-aksje, kanskje en av de aller største?:slight_smile:

6 Likes

Nytt brand: About — Norwegian Resistance. Forfriskende design på flaskene (scroll litt ned): https://www.norwegianresistance.no

4 Likes

Veldig fin flaske, men bare meg som får litt høyre-radikale vibber av navnet? :grimacing:

Edit: @Springer Etter ett kjapt google søk etter norsk motstand var dette første treff: Redirecting...
(Facebook-link).

Jeg synes det er såpass ille att Softox burde hvert gjort oppmerksom på det?

Tsja, burde vel egentlig fått vibber til det motsatte.
Motstandsbevegelsen.

1 Like

Softox-aksjonærer er ikke som andre aksjonærer… Resistance=motstand. Altså motstand mot virus og bakterier.

2 Likes

Aksjonærene i SoftOx mener selskapet er mindre verdt etter klinisk bekreftende data på at sårbehandlingen er bedre enn markedslederne + høyere LOA for SBE (og SWIS).

Seriøst!? Det er du (og eventuelt) andre som har assosiasjonsutfordringer dersom du forbinder “motstand / resistance” med høyreekstremisme og det som verre er. Ordet henviser for pokker til at produktet ikke utvikler RESISTENTE bakterier og/eller gir motstand mot mikrober generelt.

Jeg hater 2021.

Edit:

Samtlige treff på et søk etter “norsk motstand” spytter selvfølgelig ut henvisninger til den norske motstandsbevegelsen under krigen. Etter side 5 orket jeg ikke klikke meg videre.

Spørsmålet er heller hvordan du presterte å ende opp på et obskurt facebookforum?

7 Likes

Det handler jo om tilbud og etterspørsel og så lenge finansieringen ikke er på plass, så er det vanskelig å få noe varig oppgang.

… jeg hadde egentlig tenkt å selge på den forrige gode meldingen for å komme meg ut av selskapet, men fulgte ikke godt nok med, så ble bare sittende. Var nok mange som tømte seg og dermed tømte kjøpersiden, så nå er vi i vakuumet av det.

Det jeg mener hadde satt fyr på kursen var finansiering som gjorde at man ikke lurte på om selskapet fortsatt eksisterte i 2022.

1 Like

Ok, jeg “googlet” ikke med Google, men DuckDuckGo, da var dette første treffet.

Jeg håper egentlig det stort sett bare er meg som fikk disse assosiasjonene, men la oss si att det er 1 av 10, er det akseptabelt og good PR tenker du?

https://duckduckgo.com/?q=norsk+motstand&t=opera&ia=web

Jeg synes det var klønete ihvertfall, hadde passet bedre med ‘Norwegian Anti-resistance’ eventuelt, selv om det ikke klinger særlig, men får ikke særlig gehør for det ser jeg så lar det ligge.

Så klart. Men nå har vi også visst lenge at SoftOx, etter utsettelsen av EU-godkjenningen, er som alle andre biotekselskaper i utviklingsfasen: finansiert av emisjoner og evt. forskningsstøtte.

Det er mange, mye bedre kandidater til å kroke døra i 2022. SoftOx er allerede på markedet, er nærme markedet på andre (mer spennende) områder, har aktive utviklingssamarbeid (hvorav et skal hauses så snart som på Arendalsuken) og har gode, klinisk bekreftende data.

Om man i det hele tatt holder det som en mulighet bør man jo selge i går.

Dersom du oversetter navnet til norsk → velger en (relativt) lite brukt søkemotor → så får du opp 1 (!) eneste treff til en FB-side nedlagt i 2011 med 66 (!) likes som heter det du nettopp søkte på. Alle andre treff refererer til motstandsbevegelsen og whatnot.

Jeg syntes navnet funker OK. Fordi det åpenbart spiller på det viktigste fortrinnet til SoftOx. Om man skal tvinge seg videre i assosiasjonsverden så vil de aller fleste tenke på norsk motstand mot nazistene under andre verdenskrig. Enda videre? Nei til EU? Nei til el-sparkesykler? Nei til pels? Nei til bompenger?

Edit:

Hva gjelder handelen, så er det åpenbart noen som utnytter nyhetsstørke og sentiment til å presse kursen nedover. Man kan spekulere i hvorfor, men det er bortkastet energi. Klokker inn 8 dager med fall.

1 Like

Blir ikke rik av dette iaf.

image

Hahahaha, dette er så kvalitet

Synes ikke navnet er så interessant å diskutere. Det som er mer interessant er hvorfor selskapet velger å benytte så mange forskjellige navn på samme produkt. Antivir, SafeDes, Aeris osv… Hvis målet er å få innpass i helsevesen for deretter å brande produktet mot forbrukere bør produktet ha samme navn. Det er for meg helt uforståelig hva de driver med.

1 Like
  1. De satser på helsevesenet med SafeDes og EffectDes
  2. Mot privatmarkedet er ikke selskapet stort nok til å kunne kjøre nasjonale/nordiske/europeisk kampanjer for å utfordre paradigmet som er alkohol = desinfeksjon. Derfor lar de for eksempel Bonaventura Scandza (Norges største distributør av merkevarer til dagligvarehandel, faghandel, apotek, kiosk/bensin og HORECA-markedet) markedsføre produktene under egne markevarenavn (https://aerismedical.no/) som “Powered by SoftOx”. Tilsvarende er det mulig for mindre aktører som “Norwegian Resistance” å gjøre det samme. Poenget er jo å angripe “problemet” fra flest mulig kanter. SoftOx er teknologien. Det er den som skal vinne frem, fordi den er overlegen alkohol. Ikke et “brand” per se
3 Likes

Takk for bra svar. Jeg ser utfordringen og ideen, men dersom SafeDes nå en dag får innpass i helsevesenet: hvordan skal man da markedsføre det mot forbrukermarkedet når navnene er ulike?

Å få innpass i helsevesenet er i hovedsak viktig for å kunne vinne enda nye anbud i sektoren. Kan du henvise til å være leverandør til norsk helsevesen, så er det et eneste stort kvalitetsstempel. Nå er jo fraværet av EU-godkjenningen den store sperren mot å kunne kapitalisere både offentlig og privat på desinfeksjonsområdet.

Man lykkes ikke med å “markedsføre” mot privat sektor før man får større distributører til å velge produkter som benytter SoftOx-teknologien til å inngå i sitt sortiment (i stedet for alkohol).

Utfordringen er ikke markedsføringen mot retail, like mye som den er å vinne offentlige anbud og gradvis få gehør / forståelse for at produktet er overlegent og bør erstatte alkohol - både offentlig og privat. Om det gir mening? Dette er en tidkrevende og gradvis prosess. Og svenskene utsatte den i tillegg med 6 måneder. Før dette utsatte HINAS sitt anbud med 2 år!

Helt generelt er jeg så evig lei alt fokuset på desinfeksjonen. Nå må det da ha gått opp for folk hvor landet ligger.

Tenk om det var en brøkdel av samme interesse for hva dataene til SWIS betyr, hvordan dette kan tas til markedet og/eller hva man kan forvente ut av samarbeidene med FFI og US-Army.

Edit:

Snakker om sola.

3 Likes