Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Min tanke også. Skal ha bra shaky nerver for å ikke kunne sove godt med en solid bunke mykokse-aksjer under puten.

3 Likes

Tror jeg har maks 4-5 dager totalt uten Softox-aksjer på 1.5 år. Tørr jo ikke sove uten!

4 Likes

Pen stigning i dag. Mitt håp er noen oppløftende meldinger og en grei finansieringsløsning som gjør at de får arbeidsro ut 2022. Tror det skal veldig positive meldinger til for en veldig stor kursøkning så lenge finansieringen er så kortsiktig som nå.
Oppstart av SBE og SIS, Svensk EU-godkjenning og finansieringsløsning på plass innen de 2-3 neste månedene hadde vært fint grunnlag for oppadgående trend :slight_smile:

Hva mener du med kortsiktig finansiering?

At kassen er tom før året er omme

1 Like

Jupp som @Christian sier. Nå vet vi ikke nøyaktig hvor negativ cashflow de har hatt i det siste men alt tyder jo på at de har kun veldig få mnd før kassa er tom.

Selskapet viste ved siste emisjon at de er villige til å kjøre kassa helt tom før de henter mer penger, noe som gjør det litt vanskeligere å forutse emisjoner her enn andre steder (som ofte opererer med at de skal ha penger til neste 6 eller neste 12 måneder).

2 Likes

Akkurat det som er. Har lyst å øke frem mot 8.Sept, men hvis rapporten som kommer på morgenen viser tilnærmet tom peng pong er jeg redd for hva det vil gjøre med kursen…

1 Like

Mye merkelig retorikk og skremmeposter om at emisjon betyr stort kursfall.

Emisjon kommer når den eventuelt kommer. Almås sin aksjebeholdning er garanti for at det ikke blir rævva kurs, samt at det gjøres på et tidspunkt det blir stor interesse for overtegning.

Kassa var ikke tom ved forrige emisjon og for de som husker gikk emisjonen svært smertefritt for seg på 55kr. Kursen gikk raskt opp igjen til ca 65kr og aksjonærer fikk derfor «billige» aksjer.
At kursen gikk ned etterpå igjen har andre årsaker, eksempelvis hinas-forsinkelse og Eu-godkjennelse, mot alle odds og tidligere indikasjoner. Hadde begge deler vært i orden i april hadde vi vært høyere i dag.

17 Likes

Helt enig, regner med de venter til EU avklaring, dyrestudiene (som så godt som sikkert er gode resultater med tanke på Swis resultatene) og sansynligvis Sis samt ce merke på swis og sist men ikke minst analysen etter alt dette. Da kommer en eventuelt emi til en noe høyere kurs.

Her er det bare snakk om ikke veldig mange uker til svar på det meste. Det beste av alt så er de gjeldfri oppi alt.

1 Like

Jeg frykter ikke emisjon. Jeg frykter de som frykter emisjon.

10 Likes

Ser ingen grunn til å frykte uvisshet som er frakoblet det fundamentale. Finnes alltid muligheter som kan utnyttes. I verste fall vil man kunne kjøpe aksjer i fleng på billigsalg, kun fordi kursen eventuelt vil bli holdt kunstig nede av emifrykt. Som vil føles svært behagelig om EU-godkjenning allerede har falt på plass og SIS har fått grønt lys. Frustrerende på kort sikt, helt sikkert. Men innbringende sett med lengre briller.

Ingen ting er så gale at det ikke er godt for noe. Selv om høyest mulig kurs alltid er å foretrekke.

1 Like

Ja det er jo det som er poenget her. Jeg sitter allerede tungt lastet, men har lyst til å øke ytterligere. Jeg har troen på en bra presentasjon, men er redd for rapporten. Så vurderingen jeg gjør er om jeg skal kjøpe meg opp nå, eller vente til rapporten er sluppet.
Spørsmålet er rett å slett om billigsalget er nå, eller om det kommer Onsdags morgen.

Har vel aldri vært vanskeligere å forutsi. Blir en kamp mellom slunken kassabeholdning og salgsinntekt på den ene siden og tingenes tilstand forøvrig.

Helt enig, det er vanskelig å forutsi. Jeg håper jo man kan legge 2 og 2 sammen og komme frem til at pengene holder ut året. Da ser jeg for meg en emisjon rundt nyttår på en veeeesentlig høyere kurs.

Salgsinntekter over 5mill. tror jeg vi kan se bort ifra.

Jeg tror du kan dele det tallet på alle fingrene dine omtrent. Men akkurat salget frem til nå er uinteressant. Kanskje etter EU + 1 år at det gir noe av betydning. Jeg forventer i hvert fall ikke noe før den tid.

1 Like

Hvilke poster er det egentlig du referere til?

Det var faktisk ikke langt ifra. De fikk inn 27.5 mill av emisjonen på slutten av Q4 og hadde ved nyttår 34,8 mill i kassa. Med burn rate på ca 7 mill i mnd ville kassa vært tom ved månedsskiftet januar-februar. Dette er faktisk ekstremt tight spørr du meg.
Fikk heldigvis inn 41 mill i Q1 også og hadde 55 mill i cash ved utgangen av Q1. Så jeg vil vel si at emisjonen kom i grevens tid.
Emisjonen ble godt tatt imot den men jeg tror fortatt det er negativt for kursen at selskapet kjører med så kort horisont på kapitaliseringen. Jeg tror vi hadde kunne vært høyere i dag om man hadde kapital til en lengre periode. Men det er jo selvsagt bare min personlige mening.

Til å ha ståltro på at emisjon ikke er noe problem så virker du merkelig redd for prat om emisjon da :slight_smile: Når selskapet velger å kjøre så kort horisont på kapitaliseringen er det helt naturlig at det er mye prat om emisjoner så skjønner ikke hvorfor det skal klages over det. Alle aspekter ved selskaper bør diskuteres på slike forum.

Jeg sitter selv med aksjer og håper på gode meldinger og fin stigning men jeg liker uansett ikke at de har penger til så kort periode. Det øker risikoen i aksjen.

Ikke for å være slem men slikt synes jeg er litt naivt. Jeg tror nok ikke Almås kan ikke styre en emisjonskurs så her er vi nok avhengige av resultater som gir investorer troen.

4 Likes

Det aller meste av utviklingskosnadene er tatt og vil vel ikke komme noe av betydning nå på minst halvt år frem i tid. (SBE hvis fase 2 og hvis fase 2 SIS). Frem til da vil forhåpentligvis desinfeksjonsbiten og SWIS menesker/dyr begynne å kapitalisere seg noe å forhåpentligvis gi pluss i regnskapet?

2 Likes

Et alternativ er å vekte inn en andel nå, og resten etter rapporten, så er du med på rett side uansett. Vurderer det selv.

1 Like