Kan legge til Onemed på listen over de som selger…
https://www.onemed.no/categories/8205/handdesinfeksjon?max=20&offset=20
Kan legge til Onemed på listen over de som selger…
Nytt bilde eller arkivfoto? Uansett sinnsykt at statsministeren bruker et produkt som skal hindre smitte som IKKE er anbefalt av Fhi… Hvor er logikken?
Altså. Et produkt som er godt nok for “den viktigste” i landet er ikke godt nok til å anbefale til resten av befolkningen.
Kan vi forvente oss en melding på noe den nærmeste mnd? Eller blir det med stor sannsynlighet ørken frem til rapporten?
Ble det lovt på forrige web-cast at sb1 skulle gi en analyse av selskapet ila Q1?
Ref. børsmeldingen fra 23. mars, så er den store rosinen SoftOx-pølsa markert med uthevet skrift:
SOFTOX SOLUTIONS AS HAS COMPLETED ENROLMENT OF SOFTOX WOUND IRRIGATION SOLUTION CONFIRMATORY STUDY (SWIS-02)
SoftOx Solutions AS (“SoftOx”) is pleased to announce that the enrolment of study participants for the clinical investigation «SWIS-02» has been completed. The study, which has been conducted at Bispebjerg University Hospital is a confirmatory clinical investigation to document safety and performance of SoftOx Wound Irrigation Solution (“SWIS”) compared to Normal Saline (NS) in a human wound model. It is a confirmative study and last of two clinical studies on “SWIS”.
We are very pleased to have completed this enrolment because of the ongoing lockdown in Denmark, which were affecting our recruitment pace. “With this pivotal trial we are eagerly looking forward to examining and analyse the study data and report on the results later in Q2-2021”, says Glenn Gundersen, Medical Director of SoftOx.
SWIS is under development to become a medical device intended for wound rinsing and moistening to prevent infections in all types of acute wounds, such as abrasions, cuts, burns and surgical wounds.
Håpet er vel kanskje at man får endelig tillatelse og oppstart av SBE-01 før kvartalsrapporten?
Fra melding 15.03: “SBE-01-studien vil starte så snart tillatelse også er gitt av den relevante vitenskapelige etiske komiteen.”
Fra årsrapporten:
All SoftOx products utilize the same technology, but the concentrations are
tailored for different uses and indications.
Så er det store spørsmålet, vil SWIS gi gode resultater nå i siste test? ut i fra svar på alle de andre testene og produktene de har til nå? … (jeg tror det blir gode resultater)
Får inderlig håpe at tidligere nevnte urenheter i data, ikke påvirker dette, ikke godt å forstå den meldingen. Selskapet varsler at det vil anke saken i Sverige og sørge for visibilitet i undersøkelsene, dette vil forhåpentligvis lykkes, eller i hvert fall gjøre det mer forståelig.
Stoler på SINTEF i så henseende. Ikke bekymret.
Antar de har forhørt seg litt med de som har utført studiene og tydeligvis bestemt seg for å sende klage, ofte sitter de med meget god kunnskap om loverket så blir ikke forbauset om de får medhold.
On advice from its scientific experts, SoftOx intends to contest and submit an administrative appeal in Sweden
Det er en kjent sak at alkoholikere i lang tid har brukt Antibac til å ruse seg.
Erna har vel et glimt av kampen mot antibiotikaresistens på kontorpulten allerede
Kan egentlig skjønne at selskapet går under radaren for svært mange. Man skal sannelig ha litt mer graveinteresse enn hvermannsen for å fange opp at desinfeksjonsselskapet Softox er betraktelig mer enn som så.
Lukter Tromsø (UiT) å deres forskning av resistente bakterier på den repotarsjen, ikke akkurat Softox.
Har lest at i noen land er det innført et prøvesystem på antibiotikakvoter, leger kan skrive ut begrenset antall resepter på antibiotika, samme prinsipp som CO2 kvoter. Politikere i Norge har foreslått det samme, for å tvinge igjennom andre behandlingsformer.
Tror ikke det er så lenge til det kan bli en realitet.
Kom et ekstremt interessant innlegg på face-gruppen fra en lege som er spesialist innen dermatologi
(Dermatologi er læren om hudsykdommer. I dermatologi behandles forskjellige sykdomstilstander i huden, for eksempel hudkreft, eksem, virus-, bakterie- og soppinfeksjoner, psoriasis, legemiddelreaksjoner, hår- og neglesykdommer, akne, svetteproblemer og ulike former for kløe.)
Spurte hva han syntes om rasjonalet bak SBE som en mulig game changer innen sårbehandling:
"Det er et veldig vanskelig spørsmål. Før man kan gjøre seg en mening om det må man tenke over hvordan kroniske sår oppfører seg. Hvis et kronisk sår oppstår med kolonisering av staph a dannes det ofte en film i såret. Filmen består av sekret fra bakterier, dødt vev og proteiner m.m. samt bakterier selfølgelig. For å være ærlig kan du se på det som snørr. Denne filmen forhindrer huden og kroppen selv i å gro, men forebygger og effektiv behandling eksternt. Det er vanlig å skrape vekk biofilm som er tykk og deretter applisere sårgel i såret for å drepe bakterier som staph a som ligger under selve biofilmen. Ofte skraper man vekk litt fibrin, deretter appliserer sårgel som løser opp litt fibrin og dreper litt bakterier. Disse sårløsningene klarer ikke å penetrere biofilmen godt og dermed slit de med å drepe bakteriene som ligger under biofilmen som er en av grunnene til at vi gjentar prosedyren. Etter hvert vil kroppen forhåpentligvis klare å få overtaket, sårbunnen blir ren og friske celler klarer å proliferere og dermet tilhele såret. Man gjør ofte dette til såret har grodd for å si det veldig enkelt. (det er mange faktorer som diabetes, immunsvikt, medisiner, venøs svikt (nedsatt sirkulasjon) osv som er med på å påvirke sårtilheling og ikke kun bakterier. Mange har kroniske sår uavhengig av bakterier men heller grunnet komorbiditeter (andre sykdommer som en vanskelig diabetes/sukkersyke.
Vi har allerede masse sårprodukter å velge mellom for eksempel prontozan og intrasite. Begge to har vist en effekt som er lytisk eller med andre ord biofilmoppløsende. De er og baktericidiske som betyr at de dreper bakterier. Disse to løsningene brukes i de fleste sårprosedyrer i dag for kroniske sår. De to nevnte pleier ikke å skape irritasjon i selve såret. Slik jeg forstår det er det et hav av sårprodukter allerede så dette er et vanskelig marked å komme inn i, i alle fall innenfor menneskebehandling. Derimot ved sårpleie hos dyr vet jeg ikke hva som er på markedet bare for å nevne det.
SoftOx Infection Remover (“SBE”)
Softox hevder å ha lagd en løsning som er mer effektiv en annen sårbehandling som f eks prontozan. Da med 99% effekt mot microber der andre løsninger har <90%. Dette er jo selfølgelig bra og pseudomonas a som de nevner er en bakterie som er veldig vanskelig å drepe med vanlig sårbehandling.
Jeg finner lite informasjon om selve sårløsningen deres når jeg går på hjemmesidene deres dessverre så jeg kan ikke si noe om kjemien.
Basert på minigrisestudier: Det jeg finner er at den skal være lite til ikke irritativ i såret. Irritasjon fra de andre sårproduktene er ikke den største utfordringen og er ikke noe jeg ville vektlagt mye. Det hadde f eks ikke vært nok til at en helseinstitusjon ville valgt SBE ved anbud tror jeg personlig. Men dette er nødvendig å fastsette før man kan bruke det som trygg behandling. Så det er selfølgelig fundamentalt å bevise.
SBE skal klare å løse opp eller penetrere biofilmen som oppstår i kroniske sår meget godt som er det mer interessante her. Hvis de klarer å lage en løsning som løser opp eller penetrere biofilm effektivt som igjen gjør at man ikke trenger å revidere(skrape vekk dødt vev og biofilm) vil dette middelet bli foretrukket nesten umiddelbart. Da trenger man mindre tilsyn fra leger eller spesialister og sårpleie kan i større grad bli gjort i primærhelsetjenesten, altså utenfor sykehus eventuelt fra mindre faglærte behandlere. Det vil og være mindre smertefullt for pasienten da “skrapingen” ofte kan gjøre veldig vondt. Noen ganger må de ha lokal anestesi eller topikal anestesi før man klarer å revidere, selv da har de ofte sterke smerter under revideringen.
De hevder at løsningen penetrerer biofilm meget godt og klarer så og drepe bakteriene som er beskyttet under og i selve biofilmen. Klarer de å drepe bakteriene under biofilmen vil det bli dannet mindre fibrin, bli mindre celleskade og bedre forhold. Da vil nok sykdomsforløpet bli forkortet som sparer helsevesenet penger og hjelper pasienten til å komme tilbake til vanlige aktiviteter fortere. Sår vil aldri gro med mindre biofilmen blir fjernet og bakteriene under filmen må saneres.
Hvis løsningen er mer effektiv både mot staph a (som er den vanligste bakterien i sår) og f eks pesudomonas a (mer sjelden men ofte plagsom bakterie) enn vanlige sårprodukter vil jo det bli naturlig å velge denne først framfor andre produkter.
Produktet og tanken bak produktet vil kunne få en plass i sårbehandling hvis de klarer å bevise dette i menneskestudier da biofilm per i dag er en stor utfordring ved sårbehandling. Jeg tror ikke det er revolusjonerende men jeg tror de kan klare å etablere seg i et unikt segment ved sårbehandling der vi har få alternativer til mekanisk sårrevidering.
Husk at jeg har økonomiske interesser i dette selskapet når dere leser det jeg skriver."
Den samme legen hadde forøvrig følgende innspill om SIS:
"Hvis SIS faktisk viser baktericidisk effekt uten å skade respiratorisk epitel går softox flere tusen prosenter og blir kjøpt opp på dagen av big farma. Da er medisinsk luftveisbehandling revulosjonert. "