Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Klart det.
Den hadde en ganske solid støtte på 55, som den nå har brutt gjennom.
Som nevnt, så tror jeg ikke at teknisk analyse funker like godt på slike aksjer - og det er meget mulig at den tar i mot på 50 som du sier. La oss håpe det.

1 Like

Synes grisestygg er et stigmatiserende uttrykk som jeg på vegne av alle aksjegriser og minigriser vil på det sterkeste ta avstand fra.

image

Det skumle med softox chartet er at 50 på en måte er siste skanse på volumprofilen, det er altså en risiko for en stygg washout under der hvis mange som har kjøpt på 55-65 kaster kortene.

11 Likes

Tar man med 23 mars hvor melding på fullført innrullering på swis2 og antar at forsøket på siste person startet da, er det idag den 17 dagen. Altså siste avlesningsdag i følge studiet. Se detaljer i innlegg som er svart på.

2 Likes

Haha, skal huske det til fremtidige poster :pig:

Helt enig med deg h3nk1 at Softox har oppnådd flere viktige milepæler den siste tiden, men dessverre har alle forsinkelsene og usikkerheten knyttet til desinfeksjon vært veldig skadelig på kursen. Det har også gjort at målsettingen om å bli cash positiv i 2021 er etter mitt syn helt urealistisk - og jeg tror at markedet derfor er veldig usikker på hvordan selskapet skal skaffe pengene for å dekke alle studiene fremover, hvor sannsynligheten for en ny emisjon i løpet av året dessverre har økt betraktelig. Informasjonen om forsinkelsene/“avslaget” på EU godkjennelsen var nok ikke kjent for innsiderne/ansatte når de hamstret i sist emisjon…

2 Likes

Det er i alle fall optimistisk å tro på cash-positiv i 2021. Da må trolig anke tas til følge og/eller andre større avtaler materialisere seg. Det kan skje, men jeg tror ikke det er sannsynlig.

Ja, og det er for øvrig gjennom emisjoner alle biotekselskap i utviklingsfasen finansierer seg selv. Omsider kan man få banket det inn i aksjonærhodene. Så er jo spørsmålet om man mener de kliniske løpene er lovende nok til at man er villig til å risikere utvanning.

Målet er jo alltid å hente kapital på gode data, klinisk progresjon og dermed økt sannsynlighet for å nå ut i markedet. Hva er sannsynligheten for at vi kan forvente det her?

Jeg tror innsiderne av alle som kjenner selskapet ville tegnet seg med eller uten EU i sekken. Det er de som er mest innforstått med at det er de andre veiene til markedet (SWIS, SIS, SBE) som vil kunne realisere ambisjonene til selskapet.

5 Likes

Det ble vel først urealistisk når forrige søknad ble avslått, ergo hvorfor kursen har korrigert litt nedover? De trenger jo ikke være cash positive hele 2021, bare fra Q2/Q3 når de ellers går tom for penger?

1 Like

Stemmer i stor grad det. Inntekter som følge av innpass på privat- og offentlige markeder i EU kunne blitt substansielle. Så er spørsmålet om de klarer å kompensere for eventuelt bortfall av dette ved å ta en pivot mot eksempelvis Asia.

2 Likes

Asia har de nevnt noen ganger og Innovasjon Norge har kontor i Japan. Vistnok ett vanskelig marked å komme inn på men med unikt produkt skal det være muligheter… De er i allefall ikke ukjent med HOCI produkter fra før.

• Legemiddelmarkedet
    Det finnes over 20 store legemiddelfirmaer i Japan, og det kan være vanskelig for et lite utenlandsk firma å få innpass i det japanske markedet. Med mindre man presenterer et unikt og sterkt produkt, kan det være utfordrende å finne en utviklings- eller distribusjonspartner i det japanske legemiddelmarkedet. Bare for å gi en pekepinn på hvor utfordrende dette markedet er: Noen legemiddelfirmaer kan vise frem over 10 000 produktmuligheter årlig, og bare noen få av dem resulterer i faktiske forretninger eller handelstransaksjoner.

Nitrist å se på aksjekursen. Kan vel si at Softox er offer for sin egen suksess. Håper virkelig dem har en joker på lur… Asia, som noen nevner, eller i hvert fall et eller annet. Og, håper selvfølgelig at klagen blir tatt relativt raskt til følge.

I forhold til klagen så har alt i prosessen som har med desinfeksjon og eu godkjenning å gjøre tatt vanvittig lang tid.

Ja, sant det. Helt vanvittig lang tid. Men, angående den, er at hvis de kan synliggjøre relativt kjapt, med dokumentasjon på at disse “urenhetene” er uvesentlige, så er håpet mitt at det skal gå raskere enn de 6 månedene som er vel worst case.

Gjør som deg - handler mer selv om jeg synes chartet ser risky ut nå. Men chartet synes jeg er risky - ikke “grisestygt” (skal ikke gå nærmere inn på bruk av ‘gris’ og ‘stygg’ :smiley: ).

Men vi er definitivt på et avgjørende punkt ifht horisontal støtte (fra tiden hvor Softox kom på radaren til veldig mange for ca. 1 år siden) samt volumprofil som @Savepig sikter til. Det er ganske “tomt” volum messig under oss. Det er det som gjør meg litt urolig nå. Men på langt nær panikk-stemning. Mener fortsatt vi har fundamental medvind som gjør at jeg står litt tyngre på fundamental-foten enn teknikk-foten i akkurat SOFTX.

Men samtidig tenker jeg at vi er relativt oversolgt, negative nyheter er ute av sekken og det ligger snarere flere positive triggere foran oss (en ny kan være positiv utvikling mtp ankesaken) som kan gi mulighet for at vi nettopp her ved 50 (sterk støtte) spretter eller stiger opp.

9 Likes

Det er en viss fare for at oppdatert guiding på q1 er negativ og det reflekteres i chart. Etter en god q1 rapport og betryggende presentasjon vil det kanskje endres en del. Mer risiko gir også mer potensiell gevinst men jeg er litt avventende.

6 Likes

“Ja, og det er for øvrig gjennom emisjoner alle biotekselskap i utviklingsfasen finansierer seg selv. Omsider kan man få banket det inn i aksjonærhodene. Så er jo spørsmålet om man mener de kliniske løpene er lovende nok til at man er villig til å risikere utvanning.”

Jeg er heller ikke uenig med deg på dette punktet - samtidig, når Almås går ut og sier at vi skal bli cash positiv i 2021, tror jeg markedet derfor hadde forventet at det ville gå lang tid før neste emisjon. Jeg tror selskapet til slutt vil få EU godkjennelse, men i verste fall kan det ende med at vi knapt for inntekter for salg av desinfeksjon utenfor norden i 2021 - og når HINAS anbudet i tilegg ble utsatt til 1. oktober, kan selskapet fort få et relativt stort underskudd også i 2021 - hvilket gjør at emisjonen kommer en del raskere enn markedet først hadde forventet.

Mulig du har rett i at de som kjenner selskapet ville tegnet seg med eller uten EU godkjenning - samtidig tror jeg, dersom denne informasjonen hadde vært kjent før rep emisjonen, at det ikke ville vært like stor interesse til å tegne seg - hvilket dagens kurs på kr 52 kanskje gjenspeiler…?

Det er derimot mye spennende nyheter som vil komme den neste tiden ift SWIS, SIS og SBE!

1 Like

Altså, det er jo åpenbart veldig trasig at svenskene snudde på hælen og smalt EU-døra i trynet på selskapet. Er man heldige får anken gjennomslag. Hvis ikke så er potensielle inntekter utsatt med ~6 måneder.

At kursen strever som følge av en negativ nyhet og at emisjon i 2021 nå er mer sannsynlig er åpenbart. Det jeg forsøkte å gjøre, er å sette ting i perspektiv og minne om at selskapet mer enn noe annet er et biotek i utviklingsfasen. Da henter man kapital gjennom emisjoner.

Med gode data og progresjon fra de kliniske løpene og/eller utviklingsavtalene i USA og Norge, så er ikke emisjoner noe å frykte. - tvert imot.

4 Likes

Fjorårets fokus på kraftig økning av produksjonskapasitet, tilsier at selskapet har hatt sterk tro på snarlige godkjenningen fra både EU og Hinas. Det er derfor meget sannsynlig at den siste utviklingen har kommet veldig overraskende også på innsiderne i selskapet.

Mangler bare at det kommer godkjent for militært bruk på desinfeksjonen nå, blir bare å klø seg i hode hva svenskene driver med…

Kjøpte tilbake litt Softox på 51,1, så får det heller være, burde komme noe interessante data om ikke altfor lenge :stuck_out_tongue:

2 Likes

Den før nevnte legen sine tanker om avslaget og begrunnelsen til svenskene:

"Kun legemiddelbyråkrati. Anslagsvis så har ikke SINTEF og SOFTOX sendt inn den dokumentasjonen som de krever. Jeg kan ikke mye om selve stegene i en EU-godkjennelse for å være ærlig, men det er temmelig strengt. Svenske kemikalinspeksjonen har brukt ordet urenheter, jeg tror ikke hele avslaget og begrunnelsen er tilgjengelig? Men da ville jeg anta at det har vært noe konserveringsmidler eller inneholdsstoffer som de ikke har dokumentert godt nok og da blir tolket som urenheter. "Det var tredjepart Sintef som har stått for leveringen av testdataene, og den gang ble det konkludert med at urenhetene ikke påvirket SoftOx-produktene. " “The request for additional test concerns certain impurities in the formulated disinfectants”

Hvis det er noen stoffer som da ikke har vært inkludert i studier eller som har dukket opp som ikke har blitt vurdert eller informert om på korrekt måte så er ikke legemiddelet ferdig kvalitetssikret. Hvorfor? Urenheter kan potensielt påvirke potensen av legemidler for eksempel, eller gi uante bivirkninger osv. SINTEF mener jo at det ikke er tilfelle her, men det er vel det som blir essensen fra svenskene. At legemiddelet allerede kan brukes i Norge, Danmark og Sverige får det til å virke veldig tullete. Som nevnt det føles kun som byråkrati. Det skal kanskje sies at det er kritikkverdig og det faktisk kunne vært unngått hvis de ikke hadde utelatt data om disse urenhetene.

Vet at det er meget kronglete og tidkrevende å få igjennom godkjennelse for distribuering i EU. Mange medikamenter i USA kommer aldri til Europa nettopp på grunn av dette. Det er for mange reguleringer å komme seg igjennom. Det er en grunn til at det ligger vanvittig mye mer penger i farma i USA sammelignet med EU."

8 Likes