Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Veldig ensidig fokus på at aksjonærer selger og søker lykken andre steder og «de kommer til å løpe etter». Jeg undrer meg på hvorfor? La oss nå ikke glemme at denne har vært i en sidelengs/ned trend i en måned. Jeg for min del ser ingenting galt i å selge. Hva folk gjør med sine egne penger er ikke min sak. Selv har jeg solgt og som jeg skrev tidligere i dag vil jeg inn på et senere tidspunkt. Jeg sikter ikke på bunnen, men venter til nyheter som snur sentimentet. Går jeg da glipp av 10-20-50% stigning? Kanskje. Er caset derisket og klar for videre stigning? Meget mulig. Jeg vil etter den ferden vi har vært på nå heller være med på 10-15-20 «safe» sluttprosenter fremfor å risikere tap/langvarig ørkenvandring for en potensiel 50-100% på en og samme nyhet. Mulig det var dårlig forklart, men det er strategien for øyeblikket.

Ok regnestykke det, men prisen du brukte i 12-pakken var per flaske. Så gang det med 12. De kan allikevel sitte igjen med 10 kroner per flaske for alt vi vet, men ref uttalelsene til Almås i webcasten så er marginene nok en god del bedre enn det.

Han snakket om marginen av det de får inn per flaske. Altså hva koster virkestoff/tapping etc. Inntekten per flaske kan i teorien være alt fra 1kr til 50-60kr.

Da var jeg litt kjapp når jeg så over prisen på den 12 pakken, sånn skjer. Si de sitter igjen med 8 kr netto da bare for morro skyld blir jo ikke dårligere regnestykke

Hvordan forklarer du da 10% nedgang idag? Jeg sier ikke at de verken er galt i å sikre gevinst eller å realisere tap. Jeg mener bare at dette forklarer selve nedgangen, som ikke kan tilskrives selve caset - for det styrker seg dag for dag.

Nå må man tenke seg om litt her. Det er særs lite grunnlag for å tro at dette ikke blir godkjent i EU. Eneste vi skal være sikre på, er at byråkratene i EU er minst like trege som i Norge, hva angår godkjenning av hva som helst.
Så sannsynligheten er meget høy for at dette vil bli godkjent, og når det skjer, så kan man (som skrevet av noen tidligere) forvente dobling av produkt salget. Noe mindre hadde vært uforklarlig merkelig…
Se hvordan kursen har reagert siden det tok fart… det ser utvilsomt ut som noe frykt-basert, samt enkelte som gikk tidlig inn og tar fornuftig gevinst på 10-50x.
Sitt stille og slutt å se på kursen. Gikk du tungt inn, vurder å ta et mindre tap for å spe ut i annet, og lær av det til neste gang. Går dette høyt sitter du med god fortjeneste uavhengig om du selger 50% av beholdningen med tap i dag.

Er flere som nevner denne såkalte «ørkenvandringen». Softox har jo levert nyheter hele tiden. Kanskje litt for mye, som gjør at når det plutselig blir litt stille og kursen daler så er det noe som ikke stemmer?
De har produkter i markedet og kommer om ikke lenge med nye produkter. Snakker ikke om deg her, men er utrolig hvor kortsiktige mange er i aksjemarkedet. Hopper fra det ene til det andre. Det må nok være en av grunnen til at så mange taper i aksjemarkedet. Finn gode aksjer og sitt i aksjene over tid er mitt tips

1 Like

Amen.

Mulig det kom uklart fram, men jeg mener at du må justere opp, og ikke ned (utsalgspris 12x223). Jeg estimerer 20-25% av utsalgsprisen eks mva i mine ark, men det er ikke så nøye. Uavhengig av hva man putter inn i variablene så tjener de bra med penger, gitt at de klarer å omsette volumet. Og pipelinen er grisespennende, så at de får mer cash til å drive alle løpene framover parallelt er gull for den langsiktige.

Jeg prøver å så godt jeg kan å forklare hvorfor aksjen faller så brått i dag i innlegget over:

Faktum er at det er fryktelig forutsigbart at en aksje faller mye straks den faller under det siste solide støttenivået.

1 Like

Ja jeg er 100% med på den Savepig. Poenget mitt med det innlegget var å få frem at kursen nå dropper fordi folk selger og få kjøper. Ikke fordi softox sine utsikter er svekket. Innlegget var altså ikke rettet mot deg.

Jeg prøve ikke å forklare hvorfor vi så en bratt nedgang i dag. Hvem som solgte i dag og som selger i morgen vet vi svært lite om. Hva deres respektive grunner for salg er vet vi heller intet om, og for egen del er ikke det så viktig. Mange selger selv i dag med god gevinst, andre selger av frykt for ytterligere tap, noen blir stoplosset ut. Hva folk gjør med pengene de realiserer er revnende likegyldig. Jeg håper jo at de fleste enten 1) bruker dem på noe mer eller mindre fornuftig utenfor børs, eller 2) reinvesterer dem i andre aksjer de har tro på.

Poenget mitt er bare: drit i dem som selger som enkeltpersoner - årsakene til salg er mange og irrelevante. Det som betyr noe er at en tolker den generelle psykologien i aksjen og tar vurdering for egen del utifra hva man tror blir vegen videre. Har du tro på at denne skal opp på sikt og du er fornøyd med eget snitt og antall aksjer, da sitter du. Ønsker du flere aksjer gjør du ett av to 1) investerer nye penger og snitter ned, eller 2) du selger og håper på en lavere inngang for summen du solgte og får med det flere aksjer. Så har man også det tredje alternativet: «short deg selv»: selg 1000 aksjer på 75 og sats på å kjøpe 1000 aksjer for en gitt lavere kurs; mellomlegget blir da gevinsten av «shorten».

Nok en gang; handle utifra egen tro og egne vurderinger. handle utifra risikoen du er villig til å ta og det som er komfortabelt for deg. Hadde alle gjort det hadde det ikke vært mange frustrerte/engstelige/redde aksjonærer i dag.

1 Like

Men om vi venter til fredag, så vet vi veldig mye om det var noen på topp 50 som solgte. :slight_smile:
https://beta.tekinvestor.no/aksjonaerlister/softox-me_ol

Absolutt - og det må tas med i den helhetlige vurderingen man gjør av aksjen. Dette burde man gjøre jevnlig uansett horisont.

Det er jo nødvendigvis like mange kjøpere som selgere, ellers ville det ikke blitt et salg :wink:

Forskjellen er vel at kjøpere ikke vil gå opp mens selgerne dropper mer og mer for å selge.

3 Likes

Og før washouten kommer og de siste som ikke vil være med videre har solgt, så sitter bare kjøperene og tar i mot uten å presse opp prisen.

1 Like

Får man lister som g
år lenger enn topp 50? Kunne vært meget spennende å sett hva stein kristiansen, fra milas, foretar seg

image

1 Like

Mange som etterlyser info og guiding her nå. Selskapet har tydeligvis lagt om informasjonsflyten til et minimum i forhold til tidligere. Dette er forståelig med tanke på hvordan ledelsen ble uthengt i E24.

Men jeg har likevel stor tro på at vi vil få en litt bedre peiling på status på den kommende gen.forsamling, eller annen passende anledning i løpet av denne måned. Dette av denne enkle og logiske grunn:
Dersom misforholdet mellom faktisk salg og inntjening og da dagens kursnivå er så stort som mange av oss tror, så vil ledelsen nesten være forpliktet til å forsøke å korrigere dette misforholdet. Dette kan de enkelt gjøre ved å gi litt relevant info sammen med en forsiktig guiding. Da vil aksjekursen komme på et mer riktig nivå som vil være sunt for både ledelsen, selskapet og aksjonærene. Et selskap er ikke tjent med ekstreme misforhold mellom status og aksjekurs.

5 Likes

Jaja, samma det. Mener det har minst like stor betydning som bev i topp 50