Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solenergi

Hadde noen for fem-ti år siden snakket om at solenergi var noe å satse på i Norge hadde jeg avvist det. På lik linje som med elbil!

Nå kjører jeg elbil og ser slett ikke bort i fra at jeg skal produsere kraft til egen transport, samt endel av husholdningens energibehov. Ting endrer seg…

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2017/02/Thor-Christian-kan-skryte-av-seksdobling-paa-norsk-solenergi

På møtet deltok flere norske selskaper fra fornybarindustrien, blant annet Scatec Solar.

I tillegg deltok den iranske partneren til Havgul, samt det norske Garantiinstituttet for eksportkreditt (Giek).

2 Likes
1 Like

Scatec har også etablert seg over 40kr nå.
usikker på de kprtsiktige mulighetene, men en fin langsiktig utbytteaksje for en “voksen” portefølje

2 Likes
2 Likes

Fra E24
Scatec Solar henter 380 mill.
en time siden · Eirik Nysveen
Solenergi-selskapet Scatec Solar har gjennom en rettet emisjon hentet inn om lag 380 millioner kroner via utsteding av 9.38 millioner nye aksjer til en pris på 40,50 kroner per aksje, skriver selskapet i en børsmelding.
Ifølge meldingen viste både nåværende aksjonærer og andre investorer stor interesse, og emisjonen ble «betydelig overtegnet».
Scatec Solar-aksjen stengte torsdag på 42 kroner.

2 Likes

Jepp! Det er helt gull!

I tillegg vil jeg nevne, bare for å hype nordiske selskaper ennå mer:

EnergyNest (energilagring) landa avtale med Suunpower i Kina:)

SaltX har avtaler i fleng, samt skal ta en beslutning om nyemisjon i april (de MÅ ikke ha penga, men det gjør ting betraktelig lettere for å utvide raskere enn de hadde planlagt da ALT går på skinner for dem)
https://www.nordnet.no/mux/web/analys/nyheter/visaNyhet.html?itemid=127426011&sourcecode=wkr

Dette er vel dårligere estimert enn rentebanen

5 Likes

Hvis du lurer på hvem som bygger og drifter solkraftverk de neste 20 årene?

Scatec Solar for eksempel :cowboy_hat_face:

5 Likes

Jeg bare lurer på hvor mye penger det er i dette etterhvert? Ser ut som det blir billigere og billigere å produsere energi, og om noen år er energi kanskje (nesten) gratis. Kanskje omtrent som kranvann i Norge idag? Jeg er derfor litt skeptisk til å investere i solenergi-produsenter på lang sikt.

Finnes flere hester på banen her.

Det blir aldri gratis å bygge solparker (Scatec), og polysilisium blir heller aldri gratis (REC).

1 Like

Scatec
Får betalt godt for å bygge parker. Mange prosjekt å gi anbud på. Få store aktører.

Tar godt betalt på å drifte solkraftverk etter bygging. Typisk kontrakt kan være 5-10-20 år.

Har ingen risiko for eierskap. For de eier ingen solkraftverk selv. De er innleid på lange og profitable kontrakter.

Solcellepris skal ikke ha påvirkning direkte. Men merkverdig så følger ofte Scatec med opp og ned her litt likevel.

1 Like

For de som er intressert i fornybar energi anbefaler jeg på det sterkeste denne dokumentaren

1 Like

Scatec rt. 47.00!

6 Likes

Scatec går bra fortiden.
Har en liten andel der av barnas sparing.
Solenergi er en del av fremtiden, håper jeg kan produsere drivstoff til egen bil en dag:-)

1 Like

I mai kom nyheten om at India kansellerte sin «pipeline» av bestilte kullkraftverk fordi de så at de var ellers ville bli utkonkurrert av solenergiprisen. De var ulønnsomme før de ble bygget. Det betyr at solenergi ikke bare tar markedsandeler i dagens konkurranse, men altså kansellere konkurranse i allerede gjennomførte anbud. Det viser faren for å regne med at fossile og tradisjonelle kraftverk som er planlagt, men ikke bygget, vil komme i markedet.

Scatec er nok inne på en veldig interessant business-modell.

2 Likes

Scatect Solar rt. 49.00 :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

1 Like

JKS: Jinko Solar er en annen mulighet. Driver med det samme som Scatec Solar men med mye lavere PE.

1 Like

https://cleantechnica.com/2017/09/05/iea-underreporting-solar-wind-3-4x-compared-fossil-fuels/

“TLDR”

Fossilt energi måles 1:1 selv om eks en forbrenningsmotor ikke utbytter bensinen 100% og mtp på energien brukt for å utvinne olje osv. Mens solenergi måles 1:5 pga utnyttelsegraden på solpanel er ca 20%

Så mengden grønn energi dekker 2-3x mer enn først antatt om man omformulerer regnemetoden for energibruk.

1 Like
2 Likes