Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Absolutt og jeg liker innledningen på rapporten, man merker at LPS med q1 også har observert bedring i markedet og høyere oljepris–> høyere aktivitet i spotten–> høyere rater.
Han skriver også at selskapet er godt forberedt på og vil satse på den grønne bølgen, spesielt havvind hvor selskapet har mange fartøy som kan benyttes.

Alt i alt en hvertfall for min del lystig og lovende rapport mtp framtiden.
Den speiler egentlig som du skriver @srh “det som flere av oss allerede har sett” og derfor vi sitter med aksjer i selskapet.

Dersom det er slik at avskrivninger gjennom 2019 og 2020 er gjort med litt god strategi så vil vel de reduserte finanskostnadene fremover kunne gi hyggelig kvartalsresultater fremover dersom oppdragene/ratene fortsetter slik vi har sett i slutten av q1 og starten av q2. Er de av dere med bedre regnskapskompetanse enn meg enig i dette?

Jeg er ikke ekspert på regnskap og regnskapsførsel, men det jeg hvertfall vet er at Solstad har tatt formidable nedskrivinger og dersom, jeg sier dersom man nå får et totalt anderledes marked i positiv forstand og man etterhvert reverserer og skriver opp verdier, ja da blir det dobbel morro.

At baissere begynner å kjøpe er jo et godt tegn :smile:, fra FA-forum:

Longsitinbulk

24.03.2021 kl 07:572413

TurboTrader skrev Oljeprisen korrigerer noe opp igjen, usd 61,58 nå. https://e24.no/

Nytt stup i anmarsj

Longsitinbulk

07.04.2021 kl 08:121515

R1234 skrev Tenkte du kom til å være her med ett svada svar. Kjøpt deg inn igjen på bunn?

svada? du spør og får svar, passet ikke svaret deg? har du et annet svar?
Kjøper ikke, dette er ikke noe bunn i Soff

Longsitinbulk

I dag kl 18:0697

R1234 skrev Skulle ikke årsresultat lanseres idag?

Startet å kjøpe litt Soff igjen i dag på 6,5 kr.
Oljeservice vil stige fremover nå

Så glad jeg ikke følger med der. Han longstanding og en til er utfordrene.

Sammenlign oppsummeringen fra CEO fra årsrapporten og Q4 rapporten.

Mye mer fremtidsorientert og optimistisk i årsrapporten enn i Q4-rapporten :slightly_smiling_face:.

Årsrapporten:

image

Q4-rapporten:

image

1 Like

Følger ikke mye med der jeg heller, for mye støy. Ja, han og en til baisser det de kan baisse…

Får ikke registrere meg igjen der jeg, så det er ganske enkelt for min del :grinning:

Men, opplagt Long skriver at han har kjøpt seg inn på 6,50 idag, han vet etter nyhetene om NM i rapporten at aksjen vil stige fra start imorgen og da er det viktig for han å skrive slikt for ikke å tape ansikt.

Har vært et av mine hovedpunkt i diskusjonen med han at ingen treffer toppene og bunnene alltid(selv om han alltid gir inntrykk av å gjøre det) og jeg sitter heller med litt ned i kurs så er jeg hvertall inne om den stiger 20% en morgen.

1 Like

Hva tror forresten dere at dette gjør med dem som har sittet på gjerdet og avventet NM situasjonen? Selv er jeg ganske sikker på at ovenstående setning vil utløse flere kjøpere.
Dette hadde dem ikke valgt å skrive om dem ikke føler seg veldig komfortabel, da ville dem droppet det som i q4 rapporten.
Sluttauksjonen idag bar bud om at flere sitter klar, var vel 40k på kjøp på 7,50 på det beste?

2 Likes

Årsrapport er og blir en årsrapport. Men det er jo noen signaler fra ledelsen om fremtiden.

In that regard 2020 was a year marked by positive developments: it was a record-setting year for the offshore wind industry in terms of investments and installed capacity. The activity grows year by year and in Solstad we work actively to increase our market share in this segment. In 2020 about 10% of our revenue came from renewables. Working directly with the windfarm owners and with the contractors, we see many opportunities emerging in the coming years.

Tolkningsmuligheter her, men som en annen CEO pleier å si «Stay Tuned «

Positivt med denne også «Supported by very few newbuilds and an unlikely return of most the vessels currently in lay-up across the sector, there might be brighter times ahead.

Om ikke før så får vi flere svar ved Q1, 25.mai.
Positiv avklaring på NM så ligger vel mye til rette for en pen utvikling i Soff. Litt tålmodighet så kommer denne.

2 Likes

Hadde SOFF skrevet noe uoptimistisk vedrørende NM hadde kursen blitt rasert - likt som AKSO som kommuniserte dårlig guiding. Hadde SOFF knyttet løsning av NM i tid og ikke levert på tid hadde kursen raset - nettopp vært gjennom dette med QFUEL.
Formuleringen til SOFF er kløktig formulert, den gir et snev av optimisme uten å konkrete forpliktelser.

1 Like

Fortsatt ingen nyheter i media om årsrapporten og det kan bare bety en ting, de fant lite negativt å slå opp.
Og siden selskapet skriver at de ser en mulig løsning på NM saken så var ikke det heller av interesse lenger :rofl:

2 Likes

Enig, men det er verdt å merke seg at denne optimismen om en mulig løsning ikke var å finne i q4 rapporten.

Oljepris usd 69 cirka, tror vi får oss et etterlengtet løft imorgen faktisk.

Ja, jeg tror bunnen endelig er nådd for denne gang :slightly_smiling_face:

Syntes årsrapporten ga betydelig mer ro i sjela og man kan endelig se lyset i tunnelen :grinning:.

Får håpe vi har truffet bunnen for AHTS-ratene også:

De er på vei opp igjen nu😀

2 Likes

Det er et generelt positivt sentiment å anspore over hele linjen for verdi selskaper. Forutsatt man klarer å holde covid i sjakk.

1 Like

Soff har litt å ta igjen :sweat_smile:

1 Like

Dette forklarer hvorfor dagens gode start den 27. april ble presset ned:

17. HANDELSBANKEN -170 000 -24,95% 511 474 0,68%
9. CLEARSTREAM BANKING S.A. -71 460 -5,34% 1 266 915 1,69%

Registrerer at Far Stream er tatt ut av spot oversikten idag morges…

Spot availability International

Last updated: 30.04.2021 09:00

Vessel Type Client Availability Port
Far Sword AHTS Idle Batam, Indonesia
Nor Captain AHTS Mid May Batam, Indonesia
Normand Swan PSV SapuraOMV Mid May + options Dampier, WA
Normand Leader PSV McDermott End June + options Fremantle, WA